گفتگو سبزوار پيام


گفتگو / تاریخ: 3 مرداد 1390 / کد مطلب: 107 / نظرات: 0


حدود 50 درصد قنوات نیاز به مرمت و نگهداری دارند


حدود 50 درصد قنوات نیاز به مرمت و نگهداری دارند  معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: حدود 50 درصد از  قنوات  این شهرستان نیازمند مرمت و نگهداری هستند .

"محمد جواد ایزدیان" در گفت و گو با سبزوار پیام با اشاره به وجود حدود یک هزار رشته قنات در شهرستان سبزوار گفت : در سال گذشته با  اعتبار خوبی که به نسبت سال های قبل از آن اختصاص یافت حدود 66 رشته قنات در سبزوار احیا شد که 43 رشته از این قنوات از محل اعتبارات استانی و 23 رشته از محل اعتبارات خشکسالی احیا شدند .

 وی همچنین اظهار داشت: حدود 70 رشته قنات سبزوار  جزو قنوات بزرگ با آبدهی بالا هستند که نیاز به تخصیص اعتبار اختصاصی و مستمر برای احیا و مرمت دارند.

 وی افزود: تعدادی از قنوات بزرگ سبزوار بالای 70  لیتر در ثانیه دبی ( آبدهی ) دارند که با اعتبار اختصاص یافته از سال های گذشته تاکنون هر 10 سال یکبار نوبت به این قنوات بزرگ می رسد .

 وی با بیان اینکه در هر سال اعتبارات اختصاص یافته به حوزه قنوات مربوط به همه قنوات اعم از قنات های کوچک و بزرگ است این امر را یکی از مشکلات احیا و مرمت قنوات بزرگ عنوان کرد.

 وی احداث بند خاکی تغذیه ای در بالادست قنوات را هم ضروری دانست و گفت : برای پایداری ، تغذیه  و تثبیت آب قنوات  در طول سال، برخی از قنوات این شهرستان نیازمند احداث بندخاکی هستند .

 مدیر جهاد کشاورزی سبزوار افزود : 47 رشته قنات در سبزوار برای احداث بند خاکی توسط اداره آبخیزداری این شهرستان مطالعه ، شناسایی و برآورد اعتبار شده ولی تاکنون اعتباری اختصاص نیافته است.

 وی به آسیب های قنوات  بر اثر عوامل مختلف در طول سالیان گذشته اشاره کرد و گفت : بیشترین آسیب به قنوات در بخش روداب و ششتمد بر اثر خشکسالی ، در بخش داورزن به دلیل واریز قنوات و عدم نگهداری و در بخش مرکزی سبزوار  به دلیل  سیلاب بوده است .

 وی اضافه کرد: خشکسالی دبی قنوات را کم کرده به طوری که در حال حاضر مردم با استفاده 40 درصد دبی قنوات کشت و کار می کنند . 

 

 

 

 





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.