گفتگو سبزوار پيام


گفتگو / تاریخ: 25 مهر 1395 / کد مطلب: 11398 / نظرات: 0


نگرانی یک مسئول از مشاهده یوز پلنگ ایرانی در سبزوار


نگرانی یک مسئول از مشاهده یوز پلنگ ایرانی در سبزوار رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: یک قلاده یوزپلنگ ایرانی در معرض تهدید در منطقه حفاظت شده پروند مشاهده شد که این مسئله نگران کننده است.
محمدعلی عمارلو افزود: مشاهده یک یوزپلنگ ایرانی در معرض تهدید در منطقه حفاظت شده پروند بیانگر شرایط سخت زیستگاههای یوزپلنگ در کشور است که باعث شده این حیوان برای دسترسی به طعمه و آب مسافت طولانی را طی کند.
وی با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده پروند ظرفیت تبدیل به زیستگاه یوزپلنگ ایرانی را دارد گفت: با اختصاص اعتبار دولتی، استقرار 2 پاسگاه، حفظ طعمه، ایجاد منابع آب و اقدامات امنیتی حفاظتی می توان در سه چهار سال آینده شاهد حضور دایمی یوزپلنگ در این منطقه بود.
او افزود: هم اینک حدود 60 قلاده یوزپلنگ ایرانی در شهرستانهای بافق استان یزد، جاجرم استان خراسان شمالی و منطقه توران استان سمنان وجود دارد.
عمارلو با اشاره به واقع شدن جاده سبزوار - شاهرود در محدوده زیست یوزپلنگ ایرانی گفت: نصب تابلوهای هشدار دهنده، دوربینهای کنترل سرعت و ایجاد روگذر برای حیات وحش خطر برخورد حیوانات با وسائل نقلیه را کاهش می دهد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار افزود: مناطق حفاظت شده سبزوار 40 هزار هکتار است که حفاظت آن نیاز به 80 محیط بان دارد و این در حالی است که هم اکنون 14 محیطبان در این اداره فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: در گذشته مجوز زیادی برای اسلحه شکاری صادر شد که تهدیدی برای حیوانات محیط زیست این شهرستان است.
او افزود: دو هزار و 200 قبضه اسلحه شکاری در شهرستان سبزوار دارای مجوز است که 180 قبضه آن از نوع گلوله زنی و بقیه از نوع ساچمه زنی است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار با اشاره به صادر نشدن مجوز شکار در دو سال گذشته ادامه داد: در صورت صدور مجوز به جز چهار منطقه 'شیراحمد، پروند، ریوند و کمرقلعه' در سایر مناطق شهرستان شکار با همراهی کارشناس این اداره آزاد است.
وی همچنین گفت: سالانه 30 هزار دام در اطراف منطقه خشک شیر احمد چرای مداوم دارند که از پوشش گیاهی منطقه کاسته می شود که این امر تهدید بزرگی برای جمعیت آهوان این منطقه است.
او افزود: جمع آوری گیاهان دارویی در اسفند و فروردین مصادف با فصل آبستنی آهوان است که این حیوان با مشاهده افراد و وسایل نقلیه فرار می کند و همین امر سبب سقط جنین آنها می شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: در راستای ترویج فرهنگ زیست محیطی و پیشگیری از هر گونه آسیب دیدگی و بی توجهی نسبت به مسائل زیست محیطی 2 سازمان مردم نهاد زیست محیطی در سبزوار فعال است.منبع ایرنا
102




نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.