گفتگو سبزوار پيام


گفتگو / تاریخ: 5 آذر 1397 / کد مطلب: 13144 / نظرات: 0


گزارشی از سفر قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به داورزن


گزارشی از سفر قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به داورزن
🔷داورزن اگرچه جزء جدیدترین شهرستان های تاسیس شده در استان خراسان رضوی است که قدمت تاسیس فرمانداری آن تنها به حدود 6 سال قبل می رسد، اما از لحاظ قدمت فرهنگی و تاریخی یکی از اصیل ترین مناطق سبزوار بزرگ و از تأثیرگذارترین نواحی بر تاریخ سیاسی و اجتماعی سرزمین ایران و به ویژه غرب خراسان است. برای اثبات این ادعا نیاز به توضیحات زیادی نیست. کافی است فقط نام روستاها و مناطقی نظیر مزینان، باشتین، ریوند، مهر، صدخرو، آتشکده آذربرزین مهر و شخصیت هایی نظیر دکترعلی شریعتی، استاد محمد تقی شریعتی، پهلوان عبدالرزاق باشتینی و رویدادهایی نظیر نهضت سربداران و ... به گوش هر ایرانی که اندکی نسبت به تاریخ و فرهنگ سرزمین خود آگاهی داشته باشد، بخورد، آن گاه بلافاصله درک خواهد کرد که از یک شهرستان فرهنگ پرور و تاریخ ساز سخن می گوییم. 
 
🔷داورزن با وجود همه این ظرفیت های اصیل تاریخی و فرهنگی به لحاظ شکل گیری تشکیلات اداری و اجرایی هنوز بسیار در ابتدای راه است و می طلبد که مسوولان استانی و کشوری توجه بیشتری به این منطقه ریشه دار و اصیل اما محروم مانده از امکانات و زیرساخت های توسعه ای داشته باشند.
 
🔷خصوصا از آنجایی که هویت داورزن بیشتر با موضوعات فرهنگی و تاریخی ایران و منطقه غرب خراسان گره خورده است، بیشترین انتظار توجه از سوی مسوولان و مدیران فرهنگی استان و کشور می رود. شاید در راستای همین انتظارات بود که پنجشنبه گذشته 24 آبان ماه 97 قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به همراه رئیس اداره امور شهرستان های این اداره کل از مشهد به شهرستان داورزن سفر کردند و با حضور در شهر داورزن و توقفی چند ساعته در روستاهای مهر و صدخرو با ظرفیت های این منطقه بیشتر آشنا شدند و ضمن افتتاح و بازدید از چند طرح فرهنگی، قول هایی برای تسریع در روند پروژه های این شهرستان دادند.
 
🔷خبرها و گزارش های کوتاه این سفر و حضور چند ساعته، پنجشنبه گذشته به صورت آنلاین در کانال تلگرامی مجله اینترنتی اسرارنامه منتشر شد و در دیگر سایت ها و رسانه های محلی و استانی نیز انعکاس یافت، اینک نیز گزارش کامل تر این رویداد فرهنگی و مصاحبه های اختصاصی خبرنگاران مجله اینترنتی اسرارنامه با آقایان یوسف امینی قائم مقام اداره کل، جلیل سروری رئیس اداره امور شهرستان های اداره کل، محمد مهرنیا مسئول کانون تخصصی بسیج رسانه غرب خراسان رضوی و محسن توکل  رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان داورزن در محورهای زیر منتشر می شود:
 
*   *    *
 
استفاده از توانمندی بخش غیر دولتی هدف وزارت ارشاد
 
قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: خیلی خوشحالم که این سفر انجام شد و از نزدیک با ظرفیت های فرهنگی و هنری در شهرستان داورزن و روستاهای مهر و صدخرو آشنا شدم. شهرستان داورزن از عقبه فرهنگی و تاریخی  بسیار غنی برخوردار است و مشاهیر و شخصیت های بزرگی در این شهرستان می زیسته اند که افتخار استان و کشورند. وقتی به کتابی که پیرامون شخصیت های روستای صدخرو نوشته شده است، نگاهی می اندازیم متوجه می شویم که فقط از یک روستای این منطقه چه تعداد شخصیت های برجسته برخاسته اند و چه پتانسیل عظیمی وجود دارد.
 
یوسف امینی افزود: پروژه های فرهنگی افتتاح شده در روستای مهر نیز با مشارکت مردم انجام شد که این از شعارها و اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از توانمندی های بخش غیردولتی استفاده شود و کار در حوزه فرهنگ و هنر توسط خود مردم مدیریت شود. این در واقع نشانه بلوغ فکری است که در این روستا و شهرستان داورزن وجود دارد.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه در روستای صدخرو نیز موسسه ای فرهنگی و هنری در حال پیگیری است که نشان می دهد در این روستا هم، بخش خصوصی پای کار است واستعدادهای فراوانی وجود دارد.
 
امینی افزود: ما قطعا مشکل اداری پیش آمده برای ثبت موسسه فرهنگی و هنری در شهرستان را که حاصل یک ناهماهنگی بوده است حل می کنیم و انشاالله ظرف یکی دو ماه آینده مجوز صادر می شود و هر جا متقاضی ای وجود داشته باشد، هیچ مانع و محدودیتی برای کار نداریم.
 
وی با بیان اینکه این ما هستیم که باید برای فعالیت های فرهنگی به سراغ بخش غیر دولتی برویم و اگر سرمایه گذاری بخواهد سرمایه اش را بیاورد و در حوزه فرهنگی سرمایه گذاری کند، باعث خوشحالی ماست، گفت: پایه و اساس فعالیت ارشاد بر مبنای تقویت انجمن ها و موسسات فرهنگی و هنری است و امیدواریم بین ارشاد و دستگاه های دیگر تعامل سازنده ای در این زمینه برقرار شود و بتوانیم زمینه توسعه موسسات فرهنگی هنری غیر دولتی را در هر منطقه ای که متقاضی وجود داشته باشد، فراهم آوریم.
 
توجه بیشتر به روستاها سیاست جدید وزارت فرهنگ و ارشاد
قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی دربخش دیگری از صحبت های خود گفت: وزارت ارشاد تا کنون به شکل تخصصی در زمینه روستاها ورود نکرده بود و عمده فعالیت ما در روستاها از طریق کانون های فرهنگی هنری مساجد صورت می گرفت و به غیر از آن فقط یک جشنواره در زمینه کتابخوانی تحت عنوان روستا و عشایر دوستدار کتاب تعریف شده بود. اما با توجه به ضرورتی که وجود داشت اخیرا، دبیرخانه فرهنگی و هنری روستاها و عشایر در وزارت فرهنگ و ارشاد فعال شد و حکم مسئول دبیرخانه اش نیز از طرف وزیر محترم ابلاغ گردید. طبیعتا در استان ها هم به مرور این دبیرخانه شکل می گیرد.
 
وی سپس با ابراز امیدواری از اینکه با تشکیل این دبیرخانه اقداماتی نظیر برگزاری هفته های فرهنگی و هنری روستاها و ... که قبلا تجربه اش را داشته ایم، منسجم تر شود، گفت: به هرحال سیستم اداری تا کنون به صورت متمرکز بر شهرها تعریف شده بود، اما اکنون در دیدگاه جدید روستاها قرار است بیشتر مورد توجه باشند.
 
 
محوریت «گفتگو» در شعارهای وزیر ارشاد
وی همچنین با اشاره به محوریت داشتن موضوع گفتگو در سیاست های دکتر صالحی وزیر ارشاد اظهار داشت: مقام عالی کنونی وزارت با شعار گفتگو آمده و رای اعتماد گرفته است و سعی می کند در هر بخشی این روش را تعریف کند و بنابراین یکی از وظایف دبیرخانه فرهنگی و هنری روستاها و عشایر در وزارت ارشاد، این است که بتواند فضای تعامل و گفتگو بین ارشاد و هنرمندان و مردم روستا را فراهم آورد.
 
روستاهای شهرستان داورزن از فراتر از سطح روستا
وی با اشاره به اینکه روستاهای شهرستان داورزن یک مقدار از سطح روستا فراتر هستند و بنابراین اگر توجه بیشتری به آن ها بشود، مطمئنا ظرفیت ها و استعدادهای بسیار بیشتری را نیز می توان در این روستاها شناسایی کرد و به شکوفایی رساند.
 
وی با اشاره به برخی ظرفیت هایی که در روستاهای صدخرو و مهر وجود دارد، از جمله قرار گرفتن بر سر راه جاده اصلی و نیز سالن همایشی که در روستای صدخرو وجود دارد و سایر امکانات اقامت و پذیرایی و ... گفت: می توان طوری برنامه ریزی کرد که یک تعداد از برنامه های شهرستان حتی در سطح استانی، در این روستاها تعریف و اجرا شود.
 
وی افزود: این که دوستانمان در شهرستان داورزن اعلام آمادگی می کنند برای تولید سینمایی و مستند و فیلم کوتاه و بلند و مواردی از این قبیل و قبلا نیز سابقه این کارها را داشته اند، این ها خبرهای امیدوارکننده ای برای این شهرستان است.
 
*    *    *
 
مغلوب مهر، مهرنشینان مهربان
 
رئیس اداره امور شهرستان های اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی نیز در مراسم افتتاح مجتمع فرهنگی و هنری شهید سید محسن صانعی روستای مهر گفت: باید اعتراف کنم وقتی این شور و شوق و گرمی و استقبال مردم را از فعالیت های فرهنگی می بینم، احساس می کنم مغلوب مهر مهربانان مهرنشین شده ام.
 
جلیل سروری افزود: با توجه به پیشینه دیرینه و غنی فرهنگی شهرستان داورزن، فرهیختگان این شهرستان باید به فکر تاسیس بنیادهای فرهنگی و هنری و یا علمی باشند و من متعجب شدم وقتی فهمیدم  تا کنون هیچ موسسه فرهنگی و هنری در این شهرستان ثبت نشده است.
 
وی همچنین اظهار داشت: بزرگ مردان و فرهیختگانی که از این خطه از خراسان برخاسته و بی هیچ ادعایی و بدون دریافت هیچ کمکی از دولت پا به عرصه فرهنگ و هنر گذاشته اند، تا کنون اقدامات بسیار ارزنده ای از خود به یادگار گذاشته اند که مشاهده این فعالیت ها هر کسی را سر شوق می آورد و می طلبد که نگاه خاص تری به این منطقه پر استعداد داشته باشیم. و بنده به نوبه خود با مشاهده همت مضاعف دوستان و دغدغه مندی آنها برای فرهنگ و هنر، وظیفه خود می دانم که پیگیری چشمگیری برای امور این منطقه داشته باشم.
 
سروری سپس در خصوص تطویل روندی که در تاسیس اولین موسسه فرهنگی و هنری شهرستان داورزن، در روستای صدخرو پیش آمده است، اظهار داشت: پس از برگشتمان به مرکز استان خودم شخصا پیگیر این قضیه خواهم شد تا ببینم گیر کار کجاست و چه مواردی باعث شده روند صدور مجوز تا این حد طولانی شود، زیرا باید خیلی زودتر از این مجوز صادر می شد.
 
وی سپس ابراز امیدواری کرد که به زودی و در چند هفته آینده مجوز این موسسه به صورت موسسه تک منظوره صادر شود و در آینده دامنه فعالیت های ارزنده اش گسترش یابد.
 
*   *   *
 
شهرستان داورزن و روستای مهر کانون فعالیت رسانه ای در غرب خراسان
 
مسئول کانون تخصصی بسیج رسانه غرب خراسان رضوی نیز در جریان این سفر ضمن برشمردن برخی فعالیت ها و دستاوردهای مجموعه تحت مدیریت خود گفت: شهرستان داورزن یکی از کانون های مهم فرهنگی و رسانه ای استان است به طوری که هم اکنون تعدادی از مدیران مسوول و خبرنگاران سبزوار بزرگ اهل روستای مهر و شهرستان داورزن هستند و در استان و کشور موفقیت های خوبی کسب کرده اند.
 
محمد مهرنیا با اشاره به برخی از پتانسیل های اصیل فرهنگی در مجموعه شهرستان داورزن و خصوصا روستاهای مهر و صدخرو گفت: شایسته است مدیران فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی جهت محرومیت زدایی از مناطق محروم و بررسی مشکلات آنان بیشتر به شهرستان های تازه تاسیس استان سفر کنند و نگاه ویژه ای به مشکلات و کمبودهای آنان داشته باشند.
 
وی با بیان بخشی از توان و همت بخش خصوصی برای فعالیت های فرهنگی در شهرستان داورزن گفت: افتتاح مجتمع فرهنگی و هنری شهید سید محسن صانعی در روستای مهر یکی از نمونه های بارز مشارکت بخش مردمی در پروژه های فرهنگی داورزن است.
 
وی تصریح کرد: حاج آقا سید محمود صانعی که امروز مجتمع فرهنگی و هنری روستای مهر را به یاد فرزند رشیدش شهید سید محسن صانعی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اهداء کرد، قبلا نیز یک باب دبیرستان دخترانه را در این روستا تاسیس کرده است که جای تقدیر و تشکر دارد.
 
مهرنیا سپس درباره برخی توانمندی های روستای مهر اظهار داشت: روستای شهید پرور مهر یک روستای فرهنگی است در اوایل دهه ۷۰ دومین کانون فرهنگی و هنری امور مساجد سبزوار بزرگ با همت امام جمعه فقید سبزوار حاج اقای ابراهیمی و تلاش حاج اقای کرامت رییس وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در این روستا راه اندازی شد.
 
این روزنامه نگار و فعال رسانه ای پیشکسوت سبزوار افزود: در سال ۷۳ اولین دفتر خبرنگاری و نمایندگی روزنامه خراسان با حضور کرامت رییس وقت  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسوولان شهرستان سبزوار در این روستا افتتاح شد.
 
وی همچنین گفت: اولین وبلاگ خبری این منطقه توسط جوانان فرهنگ دوست روستای مهر راه اندازی شد  و هم اکنون فرهیختگان و هنرمندان  این روستا در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری از قبیل خطاطی ، خوشنویسی، عکاسی ،مستندسازی ، بازیگری ، تعزیه خوانی و... در سطح استان و کشور می درخشند که از جمله آقایان سید رضا مهری و سید محسن مهری و ...از عکاسان برجسته و معروف سبزوار بزرگ هستند که هر ساله موفقیت های ارزنده ای را کسب می کنند.
 
مسئول کانون تخصصی بسیج رسانه غرب خراسان رضوی همچنین با بیان اینکه روستای مهر جوانانی را تربیت کرده که در حال حاضرمسوولیتهای مهمی را در کشور عهده دار هستند، گفت: امروزه این روستا برای جذب و شکوفایی استعدادهای جوانانش که عمدتا دارای تحصیلات بالای دانشگاهی هستند، مهر مسوولان را می طلبد.
 
استقرار امکانات اقامتی و پذیرایی برای مسافران، نشانه مهمان نوازی مردم مهر و صدخرو
وی سپس وجود کاروانسرای تاریخی و رستوران های بین راهی در نزدیکی مهر و صدخرو را نشانه خونگرمی و مهمان نوازی مردم این روستاها برشمرد و گفت: روستای صدخرو نیز به عنوان پرجمعیت ترین روستای شهرستان از پتانسیل های بالایی برای توسعه فعالیت های فرهنگی برخوردار است.
 
مهرنیا افزود: حاج عباس ارشادی که فرزند و برادر شهدای معزز دفاع مقدس است، یکی از حامیان دلسوز فعالیت های فرهنگی و از خیران روشن ضمیر شهرستان داورزن است که تا کنون با سرمایه گذاری های خود، به بسیاری از هنرمندان و فرهیختگان منطقه یاری رسانیده است و اکنون خود در پی راه اندازی یک موسسه فرهنگی و هنری در شهرستان بر آمده که امیدواریم این نیت خیر او نیز با همکاری مسئولان مربوطه تحقق یابد.
 
*   *   *
 
درخواست افزایش بودجه فرهنگی شهرستان داورزن
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان داورزن نیز در دیدار با قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت های بالای فرهنگی شهرستان، خواستار افزایش بودجه فرهنگی داورزن شد.
 
محسن توکل ضمن خبر دادن از اینکه تا کنون هیچ موسسه فرهنگی و هنری در داورزن مجوز فعالیت دریافت نکرده است گفت: در حال حاضر ما اخذ مجوز سه موسسه فرهنگی و پنج آموزشگاه هنری در شهرستان داورزن را پیگیری می کنیم که سه آموزشگاه تا کنون به صورت قطعی مجوز گرفته اند و برنامه ما این است که تا پایان سال 97 انشاالله همه این 5 آموزشگاه و 3 موسسه مجوز فعالیت خود را دریافت کنند.
 
وی سپس با اشاره به فاقد سینما بودن شهرستان داورزن گفت: درخواست راه اندازی یک سینما سیار را برای شهرستان مطرح کرده ای که قول مساعدت داده شده است.
 
اهمیت همراهی بخش خصوصی در فعالیت های فرهنگی شهرستان داورزن
رئیس اداره ارشاد شهرستان داورزن سپس گفت: همراهی بخش خصوصی در فعالیت های فرهنگی شهرستان داورزن برای ما بسیار مهم است زیرا ما از لحاظ پتانسیل بخش های خصوصی در این شهرستان بسیار قوی هستیم، اما برای همراهی کردن و دادن امتیازات با یک تعداد مشکلات دولتی مواجهیم که امیدواریم این مشکلات مرتفع شود.
 
کمیته خیرین فرهنگساز داورزن یک نمونه موفق از بخش خصوصی
وی افزود: در حال حاضر کمیته خیرین فرهنگساز را در شهرستان داورزن داریم که دارای 15 عضو از داورزنی های فرهنگدوستی است که در خود داورزن یا  سرتاسر کشور و حتی خارج از ایران سکونت دارند و دلشان برای این سرزمین می تپد.
 
توکل اظهار داشت: ما هر سه ماه یک مرتبه با اعضای این کمیته جلسه ای تشکیل می دهیم و برنامه هایمان را به اطلاعشان می رسانیم و مشارکتشان را در فعالیت هایمان جلب می کنیم و در واقع اعضای این کمیته همکاران ما هستند در پشتیبانی و اجرای برنامه ها.
 
وی تصریح کرد: البته همه سرمایه گذاری های اعضای کمیته خیرین فرهنگساز داورزن صرفاً بلاعوض نیست و در برخی موارد، برایشان منبع درآمد هم می شود که ما از اینگونه فعالیت ها نیز حمایت می کنیم.
 
رئیس اداره ارشاد شهرستان داورزن سپس گفت: نمونه ای از فعالیت هایی که برای اعضای کمیته خیرین فرهنگساز داورزن منجر به سود دهی اقتصادی نیز شده است، برگزاری 3 برنامه در ایام نوروز 97 است که به طور مثال دو تن از این خیرین از طریق سرمایه گذاری در نمایشگاه توانمندی های فرهنگی شهرستان از محل فروش بلیط یا فروش غرفه ها و یا تبلیغات صورت گرفته، درآمدهایی نیز کسب کردند.
 
وی با تأکید بر اینکه بودجه های دولتی بسیار ناچیز است و هرگز برای انجام فعالیت های فرهنگی کفایت نمی کند، گفت: ما چاره ای نداریم جز اینکه بخش خصوصی را به یاری بطلبیم و اگر بخش خصوصی پای کار باشد ما می توانیم اهداف فرهنگی خود را دنبال کنیم.
 
توکل سپس با ابراز امیدواری از اینکه با اطلاع رسانی که درباره فعالیت کمیته خیرین فرهنگساز داورزن صورت می گیرد، افراد بیشتری به این کمیته جذب شوند ، گفت: متعاقبا ما نیز خود را ملزم می دانیم که بخش خصوصی هم بتواند در چارچوب های قانونی تعیین شده، به سود اقتصادی مد نظر خود برسد و برای سرمایه گذاری های بعدی ترغیب شود.
 
*   *   *
 
گفتنی است سید محسن جعفری روزنامه نگار پیشکسوت شهرستان سبزوار و دیار سربداران و سعید خدایی از هنرمندان جوان شهرستان داورزن در حوزه فعالیت های سینمای جوان در برنامه های این روز حضور داشتند و به بیان نکاتی پرداختند.
 
بازدید از باغ شهدای روستای صدخرو و صرف ناهار در رستوران مارال روستای صدخرو از دیگر بخش های برنامه سفر و حضور قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در شهرستان داورزن بود.
 
شهرستان داورزن در 80 کیلومتری غرب سبزوار و بر سر راه جاده آسیایی تهران-مشهد قرار دارد.

 
امید برومندی، ریحانه ریاحی / مجله اینترنتی اسرارنامه





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.