گفتگو سبزوار پيام


گفتگو / تاریخ: 10 آبان 1390 / کد مطلب: 918 / نظرات: 0


صنايع تبديلي حلقه مفقوده كشاورزي شهرستان سبزوار است


صنايع تبديلي حلقه مفقوده كشاورزي شهرستان سبزوار است معاون سازمان و مدير جهاد كشاورزي سبزوار گفت: صنايع تبديلي حلقه مفقوده كشاورزي اين شهرستان است و به شدت در اين حوزه مشكل داريم.
"محمد جواد ايزديان" در نشست خبري با اصحاب رسانه سبزوار افزود: در حال حاضر شش طرح توجيهي در  زمينه صنايع تبديلي به سازمان جهاد كشاورزي استان ارسال شده كه اجراي اين طرح ها نياز به ورود بخش خصوصي اعم از داخلي و يا خارجي دارد.
وي  افزود: از جمله در زمينه شير با توجه به ظرفيت توليد بالاي آن در سبزوار نياز به صنايع تبديلي هست.
   مدير جديد  جهاد كشاورزي سبزوار كه در چند ماه اخير اين مسوليت را برعهده گرفته در اين نشست  مهمترين برنامه ها و اولويت هاي كاري خود را بيان كرد.
 وي از پي گيري بهره مندي سبزوار از قوانين و تسهيلات خاص به عنوان قطب تجارت و ترانزيت محصولات كشاورزي خبر داد و گفت: اين مهم موجب رونق فروش محصولات كشاورزي در سبزوار و شهرستان هاي اطراف مي شود.
 وي افزود: با توجه به اينكه سبزوار از قديم يكي از قطب هاي مهم تجارت و ترانزيت محصولات كشاورزي با حضور افراد حقيقي است اين اقدام با هماهنگي نمايندگان  شهرستان در مجلس شوراي اسلامي در حال پي گيري است. 
* پي گيري جدي توسعه كشت و صنعت هاي خصوصي و  كشت گلخانه اي
معاون سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي توسعه كشت و صنعت هاي خصوصي و كشت گلخانه اي در سبزوار را براي كاهش ريسك بخش كشاورزي اين شهرستان  به طور جدي در دستور كار عنوان كرد.
 وي گفت: مجموعه هاي كشت و صنعت با دنبال كردن توليدات در زمينه هاي باغي ، زراعي و دامي علاوه بر كاهش ريسك توليد به شيوه تك محصولي ، موجب افزايش درآمد زايي و بازتاب پتانسيل بخش كشاورزي  در خارج از شهرستان هم مي شوند.
 وي توسعه كشت گلخانه اي در سبزوار را هم با توجه به پراكندگي كشاورزي و حوادثي همچون سرماي زودرس و بادهاي سوزان اين شهرستان  كه كاهش محصولات كشاوزري به ويژه غلات را به دنبال دارد ، ضروري عنوان كرد.
  وي افزود: توليد در يك واحد گلخانه نسبت به اراضي كشاورزي افزايش پنج برابري توليد و به همان نسبت كاهش مصرف آب را به دنبال دارد.
 ايزديان  به پي گيري ويژه براي بهره برداري از مجتمع گلخانه اي سبزوار با عضويت 60 فارغ التحصيل كشاورزي در ماه هاي اخير اشاره كرد.
وي  اجراي سه هزار هكتار آبياري تحت فشار در سبزوار را در تعهد جهاد كشاورزي براي امسال اعلام كرد و گفت: اجراي بيش از يك هزار هكتار آن به پايان رسيده و اجراي بيش از اين رقم مورد تعهد را پي گيري مي كنيم.
وي كشت مكانيزه 30 درصد از كشت پائيزه اين شهرستان را هم در برنامه اعلام كرد و گفت: اجراي اين روش كاهش حدود 80  درصدي مصرف سوخت و همچنين افزايش راندمان توليد و كاهش هزينه ها را در پي دارد.
 وي با بيان اينكه با اجراي قانون هدفمندي يارانه هاو افزايش هزينه ها كشت مكانيزه بهترين خدمت به كشاورز است و به طور جدي آن را دنبال مي كنيم  افزود:  كشت مكانيزه پنبه براي نخستين بار در سبزوار در سطح 200 هكتار  شروع شده است.
* اعتبار قنوات تغيير چنداني ندارد
اين مسوول از اجراي حدود 100 كيلومتر پروژه  انتقال آب  در سال جاري طبق ابلاغ داده شده تا كنون هم خبر داد و  گفت: اين رقم  سال گذشته 17 كيلومتر بود.
 وي با اظهار اينكه اعتبار قنوات شهرستان امسال تغيير چنداني نداشته افزود: بازنگري جدي در بخش اجراي كار در اين حوزه انجام مي شود.
وي طرح آبياري سطحي حدود 700 هكتار از اراضي دولت اباد سبزوار با استفاده از پساب فاضلاب را از طرح هاي بزرگ در حال پي گيري عنوان كرد و گفت: اعتبار خوبي براي اين موضوع اختصاص يافته  و اين طرح در مرحله اجراست.
 مدير جهاد كشاورزي سبزوار  از كاهش 40 درصدي عملكرد جو و 50 درصدي عملكرد گندم اين شهرستان در سال زراعي 90-89  به دلیل خشكسالي و وضعيت خاص آب و هوايي اين سال اشاره كرد و افزود: خوشبختانه امسال پائيز خوبي را از نظر ميزان بارندگي شروع كرده ايم .
*تفويض اختيارات ويژه به مراكز ترويج كشاورزي
مدير جهاد كشاورزي سبزوار از تفويض برخي اختيارات ويژه به مراكز ترويج كشاورزي بخش ها به منظور انجام تمام امورات بهره برداران كشاوررزي در همان بخش خبر داد و گفت: به اين ترتيب اين مراكز به عنوان يك مديريت جهاد كشاورزي در سطح بخش هستند.
 وي از آغاز كارسپاري به  بخش خصوصي با محوريت شركت هاي فني و مشاوره اي بهره مند از كارشناسان كشاورزي هم خبر داد و گفت: اين اقدام علاوه بر اشتغال زايي مفيد ، در انجام كار و خدمات بهتر به بهره برداران كشاورزي موثر است.
وي انتقال دو اداره توليدات دامي و گياهي مديريت جهاد كشاورزي سبزوار به داخل سالن اصلي ساختمان اين مديريت و تغييراتي در حوزه مديريت و سيستم اداري را هم با هدف اصلي تكريم ارباب رجوع خاطر نشان كرد.
*كشاورزي سبزوار نياز به خودباوري دارد
 مدير جهاد كشاورزي سبزوار در بخشي از سخنانش اين شهرستان را شهرستان كشاورزي با پتانسيل بالا در اين حوزه معرفي كرد و گفت: نياز اوليه ما رسيدن به خودباوري در اين حوزه است.
 وي با بيان اينكه اين شهرستان رتبه هاي خوبي در سازمان جهاد كشاورزي دارد افزود: با اين وجود به دليل گستردگي و پراكندگي كشاورزي سبزوار اين برجستگي چندان  قابل لمس نيست.
وي اين شهرستان را در محصول پنبه يكي از قطب هاي مهم كشت ، در محصول فلفل قرمز داراي رتبه نخست كشور ،در محصول انار داراي رتبه سوم استان و در مورد محصولات انگور ، پسته و زيره داراي زمينه توسعه بيشتر ذكركرد و گفت:  همچنين اين شهرستان 15 درصد از توليد گوشت مرغ كشور را به خود اختصاص داده است.
 وي يادآور شد: شهرستان سبزوار داراي 12 هزار و 459 كيلومتر مربع وسعت ، چهار بخش و 14 دهستان و قريب 20 هزار بهره بردار بخش كشاورزي، دامپروري و باغي   است.
 وي منابع آبي اين شهرستان را شامل حدود 816 حلقه چاه عميق و نيمه عميق ، 821 رشته قنات ، 325 دهنه چشمه ، 45 رودخانه دائمي و فصلي و  35 هزار ليتر دبي آب كشاورزي ذكر كرد و افزود: در سبزوار 65 هزار هكتار سطح زير كشت زراعي و حدود 12 هزار هكتار سطح زير كشت باغي داريم.
*روند شركت سهامي زراعي سنگرد اميدوار كننده است
  ايزديان در پاسخ به پرسشي در مورد  فرهنگ يكپارچه سازي اراضي كشاوزي در سبزوار گفت: پس از انقلاب دو شركت سهامي زراعي كه  در كشور ايجاد شد شركت هاي سنگرد و كمايستان سبزوار بود.
  وي  بخشي از دلايل عدم توفيق شركت سنگرد را در گذشته بيان كرد و افزود: در حال حاضر با تغيير در وضعيت مديريت شركت ، انجام عملياتي با استفاده از اعتبارات رسيده و مثبت شدن رويكرد مردم به مرور اين وضعيت بهبود يافته است.
 وي روند شركت سهامي زراعي سنگرد را اميدوار كننده توصيف كرد و ادامه داد: از جمله امسال 400 هكتار از كشت مكانيزه غلات ما در حوزه سنگرد است.
وي سبزوار را در بحث يكپارچه سازي اراضي كشاورزي پيشرو معرفي كرد و گفت: نمونه هاي موفق اين عمليات در روستاهاي چشام و مقيسه با وجود مشكل بودن یكپارچه سازي اراضي حوزه قنوات و وجود بيشترين خرده مالكي در  حوزه قنوات انجام شده است.
 وي با بيان اينكه  امسال اعتبار دولتي براي اين بخش پيش بيني شده افزود: براي حذف مشكل خرده مالكي و يكپارچه سازي اراضي كشاورزي در سبزوار كار زيادي در پيش داريم.
*كشتارگاه صنعتي دغدغه جدي همه ادارات دست اندركار
 اين مسوول كشتارگاه صنعتي سبزوار را هم از دغدغه های جدي همه ادارات دست اندركار اين شهرستان معرفي كرد و گفت: كشتارگاه سنتي اين شهر با وجود تلاش براي رعايت يكسري استانداردها ، به دليل قديمي بودن مكان آن مشكل دارد.
 وي با اظهار اينكه كشتارگاه صنعتي اين شهرستان نياز به سرمايه گذاري بالا دارد افزود:  اين كشتارگاه به تنهايي توجيه اقتصادي ندارد و بايد با  ايجاد صنايع تبديلي در كنار آن درآمد زايي شود.
وي با اشاره به سرمايه گذار اوليه كشتارگاه صنعتي سبزوار كه با وجود دريافت زمین و تسهيلات و انجام قسمتي از كار ،آن را نيمه تمام رها كرده گفت: با وجود پي گيري هاي قضايي هنوز بلاتكليفي در اين بحث هست.
 وي افزود: پرونده سه متقاضي ديگر  براي احداث كشتارگاه صنعتي سبزوار به استان ارسال شده كه در مراحل مختلف به مشكل خورده و پي گيري هايي توسط شركتي خصوصي براي دريافت تسهيلات انجام شده است.
 وي خاطر نشان كرد: صدور پروانه كشتارگاه صنعتي به عهده جهاد كشاورزي و نظارت در اين حوزه به عهده  دامپزشکی است.
 اين مسوول همچنين در بخشي از سخنانش خاطر نشان كرد: شهرستان سبزوار رتبه نخست جذب اعتبارات طرح هدفمندي يارانه ها در استان را دارد كه قسمت زيادي از اين اعتبارات مربوط به طيور و قسمتي مربوط به دام سنگين است.
 وي مبلغ اين اعتبارات  را نزديك به 50 ميليارد ريال ذكر كرد و گفت: اين اعتبارات در قالب تسهيلات پنج ساله با نرخ چهار درصد است.
 
 





نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.