اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 26 مرداد 1394 / کد مطلب: 10144 / نظرات: 0


گوشت تولیدی عشایر غرب خراسان رضوی بیشتر از میانگین کشوری است


 مسوول امور عشایر سبزوار گفت: تولید سالانه گوشت قرمز توسط عشایر شهرستان های سبزوار، خوشاب و داورزن در غرب خراسان رضوی از میانگین تولید عشایر کشور بیشتر است.
 
محمد نبوی فرد روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جمعیت عشایر یک درصد جمعیت شهرستان است افزود: عشایر مزبور 20 درصد گوشت قرمز مصرفی شهرستان های غرب خراسان رضوی به میزان سالانه 900 تن را تولید می کنند که این میانگین در کشور حدود 15 درصد است.
وی جمعیت عشایری شهرستانهای سبزوار، خوشاب و داورزن را 615 خانواده در هشت محله عشایری ذکر کرد و گفت: 70 درصد جمعیت عشایری این شهرستان ها در منطقه روداب سبزوار زندگی می کنند.
وی ادامه داد: این خانوارهای عشایری 75 هزار راس دام سبک معادل 20 درصد دام سبک این شهرستانها و سه هزار و 600 نفر شتر معادل 60 درصد شتر این شهرستان ها را در اختیار دارند.
مسوول امور عشایر سبزوار همچنین با اشاره به نقش اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز یا پرواربندی در مهاجرت معکوس عشایر گفت : اجرای طرح پرواربندی، خرید بره های دامداران به صورت امانی و پروار شدن آنها توسط عشایر و دامداران طرح مناسبی برای عشایر است.
وی اظهار کرد: در این طرح 60 درصد قیمت روز بره به صورت نقدی و مابقی در قالب تامین علوفه در اختیار عشایر و دامداران قرار می گیرد.
مسوول شیلات جهاد کشاورزی سبزوار گفت: 25 درصد گوشت ماهی استان خراسان رضوی در شهرستان سبزوار تولید می شود.
نبوی فرد افزود: سبزوار با تولید سالانه هزار و 500 تن ماهی سردابی و گرمابی برای دومین سال متوالی در خراسان رضوی مقام نخست را کسب کرد.
وی اظهار کرد: سرانه مصرف ماهی در این شهرستان طی سال 1380 حدود 100 گرم بود که این رقم اینک حدود 60 برابر شده است.
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار هم در این نشست گفت: نبود طرح آمایش، عدم نیاز سنجی مناسب و اختصاص نیافتن تسهیلات برای راه اندازی صنایع از جمله مشکلات حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی در این شهرستان است.
منصور برغمدی با تاکید بر حمایت بیشتر در حوزه صنایع تبدیلی و لزوم گسترش این صنایع افزود: صنایع تبدیلی کوچک امکان رقابت با کارخانجات و صنایع تبدیلی بزرگ را ندارند.
وی اظهار کرد: جواز تاسیس 242 واحد در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی صادر شده که بخش اعظم آن مربوط به ورمی کمپوست و قارچ است.
وی با بیان اینکه برخی صنایع از اداره صنعت، معدن و تجارت مجوز گرفته اند ادامه داد: 17 مورد پروانه بهره برداری نیز از سوی جهاد کشاورزی اخذ شده است.
وی بیان کرد: هم اکنون 70 درصد صنایع شهرستان سبزوار در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی است.
وی با اشاره به توان و فرصت های خوب سرمایه گذاری در سبزوار ادامه داد: از سرمایه گذاران در این بخش حمایت می کنیم.
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار همچنین با تاکید بر پرداختن هر چه بیشتر به مسائل حوزه کشاورزی اظهار کرد: بخش کشاورزی نگاه ویژه ای را از سوی مسوولان می طلبد.
وی با تاکید بر لزوم اجرای پروژه های بیابان زدایی افزود: اگر بخواهیم توسعه پایدار در کشاورزی داشته باشیم باید کشاورزی و منابع طبیعی را در کنار هم داشته باشیم.
مرکز شهرستان 320 هزار نفری سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
25 درصد از جمعیت سبزوار شامل 77 هزار نفر در 222 روستای این شهرستان سکونت دارند.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.