اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 3 شهريور 1394 / کد مطلب: 10184 / نظرات: 0


سیزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در سبزوار به کار خود پایان داد


سیزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در سبزوار به کار خود پایان داد سیزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی با پیام معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تجلیل از برگزیدگان در شهرستان سبزوار به کار خود پایان داد.

سیزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی از برنامه های سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) همزمان با دهه کرامت در سالن کاشفی مجتمع فرهنگی و هنری اسرار اداره فرهنگ و ارشاد سبزوار به کار خود پایان داد.

در ابتدای این مراسم مهندس برادران معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار ضمن تبریک دهه کرامت به حضار برگزاری این جشنواره را فرصتی مغتنم برای ارتقاءفرهنگ و هنر شهرستان دانست و اظهار امیدواری کرد که در سالهای آینده نیز سبزوار میزبان این جشنواره هنری که متبرک به نام امام هشت مشیعیان است،باشد .

در ادامه دکتر مهرجردی مشاور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره خوشنویسی رضوی را برای حضار قرائت کرد دکتر مراد خانی در این پیام عنوان کرده است: حرمت و حریم قلم و آنچه می نگارند چنان والا و خطیر است که خداوند در کتاب خود که سرشار از جمال و کمال لفظی و معنوی است و جن و انس در بیان نمونه ای از آن در محدوده یک سوره نیز ناتوانند، به قلم و کتابت سوگند یاد می کند.

در قسمتی از این پیام آمده است: بی گمان هنر خوشنویسی که بالاصاله و بالاضافه ارزشمند بوده و زیبایی خط علاوه بر جنبه های هنری، به اثرگذاری و ماندگاری فکر و اندیشه کمک قابل توجهی نموده است، واجد جایگاه و منزلت ویژه ای در حوزه، هنرهای تجسمی است و از این روی، هنرمندان ارجمند فعال در عرصه جشنواره خوشنویسی رضوی علاوه بر ارج هنری به لحاظ خوشنویسی از اجر معنوی به جهت نشر معارف دینی و فرهنگ رضوی برخوردارند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتهای این پیام عنوان کرده است: توفیق همه دست اندرکاران جشنواره سیزدهم را که در شهر تاریخی سبزوار در حال برگزاری است، از خداوند متعال مسالت دارم و امیداورم تلاش عموم ارادتمندان آستان قدس رضوی به خصوص هنرمندان حاضر در جشنواره بین المللی رضوی مورد عنایت پرورگار و رضایت حضرت رضا(ع) قرار گیرد

دکتر مهرجردی مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قبل از قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:همزادی جشنواره خوشنویسی رضوی همزمان با جشنواره بین المللی امام رضا(ع) نشان دهنده اصالت هنر خوشنویسی و نیاز ما به این هنر است.

دکتر مهرجردی در ادامه سخنان خود سبزوار را از شهرهای تاریخی فرهنگی و یادآور رشادتها و مقاومتها در طول تاریخ عنوان کرد و اظهار داشت: دو شخصیت ارزشمند دیار سربداران حاج ملاهادی سبزواری و دکتر علی شریعتی نشان می دهد که سبزوار دیار فکر اندیشه و مقاومت بوده است.

در ادامه این مراسم استاد امیرخانی رییس هیات داوران با اشاره به تنوع برنامه های اختتامیه و اجرای موسیقی گروه مولانا در این مراسم گفت: توقع ما از هنر نیز همین است تنوع و جذابیتی که در هنر وجود دارد باعث شده که از هنر برای کمال و ارتقاء خودمان استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: دستاورد فرهنگ ما در چندین هنر خلاصه شده است که یکی از این هنرهای موسیقی است، تمام تاریخ ما در یک دستگاه موسیقی قابل بیان است همانطور که شعرای ما فردوسی، مولوی، حافظ، ... در یک غزل، یک بیت و ... بیان کرده اند این قابلیت هنر است که بیانگر بخشی از شخصیت و اندیشه بشر است .

وی افزود: طبیعت تاریخ این است که بخش درونی و جوهری آن نوشته نمی شود و این هنر است که این خاصیت را دارد که از دسترس محدودیت خارج است و سیر حرکت تاریخی بشر از طریق هنر قابل بیان است.

استاد امیرخانی با اشاره به تداوم جشنواره خوشنویسی رضوی گفت: تداوم برگزاری یک جشنواره یک امتیاز بزرگ است این جشنواره علاوه بر این که تداوم داشته است کیفیتش نیز ارتقاء پیدا کرده و در طی این چند سال از حالت تشریفاتی خارج و به جنبه ای وارد شده است که کمال را به جامعه منتقل می کند.

وی افزود: در طی سیزده دوره برگزاری جشنواره خوشنویسی رضوی سال به سال کیفیت جشنواره ارتقاء پیدا کرده است. در نمایشگاهی که از آثار برگزیده این جشنواره برگزار شده بود و در داوری آثار رسیده به جشنواره شاهد آثار درخشان هنرمندان خوشنویسی بودیم و این کیفیت قابل لمس بود.

استاد امیرخانی با اشاره به برگزاری این جشنواره در یزد و مشهد پیشنهاد کرد این جشنواره با کمک آستان قدس رضوی هر سال در یک استان برگزار شود.

در اختتامیه این جشنواره از محمد رضا بهادران از شخصیت های فرهنگی شهرستان سبزوار با حضور معاون استاندار و فرماندار شهرستان سبزوار تجلیل به عمل آمد.
پس از آناستادعلی شیرازی بیانیه هیات داوران جشنواره رابرای حاضران در سالن قرائت کرد و
در پایان این مراسم از برگزیدگان جشنواره به شرح ذیل تجلیل به عمل آمد:

نفرات برترخط تحریری:

طیبه ازندریانی-تحریری شکسته

حسین نصیرپور-تحریری نستعلیق

حسین دلبری – تحریری نستعلیق

امید سهرابی- شکسته تحریری

محمود مهری-شکسته تحریری

آثار قابل تقدیر:

محدثه بزرگ نیا، علی عسکریانی، حمیدرضا حجتی، امین زنجانی، امیر جعفری

نفرات برگزیده رشته ثلث

نفر اول: مجید جدیدی، نفر دوم: احسان کاظمی، نفر سوم: علی احسان پور، نفر چهارم: علیرضا فلاحت پیشه، نفر پنجم: سعیده جاویدی آزاد

قابل تقدیر:

لیلا وزیری، روح الله محرری، علی اصغر نظری، محسن فقیهی، مرضیه مکارم

برگزیدگان رشته نستعلیق:

برگزیده اول: مصطفی عابدینی، دوم: اصغر محمد ی البرزی، سوم:نیما الیکایی، چهارم: صفر گالشی، پنجم: مشترکا علی خیری + محمد رضا پایون

قابل تقدیر

حسین خلیلیان، فاطمه مقیمی، رسول آقا میری، احسان شورورزی، احمد احمدی، مهدی فانی، حمیدرضا حجتی، علی طوفانی، کیارش یعقوبی، بی بی زهره رئیس السادات، محمد سلیمانی

برگزیدگان رشته نسخ:

نفر اول: علیرضا یوسفی، دوم:علیرضا تک دهقان، سوم: صابر صفایی، چهارم: امیر پژمان، پنجم: عذرا عبدالله پور

قابل تقدیر:

الهام میر طلایی، حمید مکانیک، مریم متین فر

برگزیدگان شکسته نستعلیق:

برگزیده اول: ذبیح الله لولویی مهر، دوم:بهادر پگاه، سوم: شهرام روحی، چهارم: علی جعفری، پنجم: طیبه ازندریانی

قابل تقدیر:

مجتبی رحم دار، نورالدین کرمی، مهرداد شیخی، نجمه محمودی،عبدالکریم شم آبادی

در این مراسم همچنین ناصر نبی زاده معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، استاد علی شیرازی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار، معاون استاندار و فرماندار سبزوار حضور داشتند.

منبع: وبسایت جشنواره  خوشنویسی رضوی 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.