اخبار سبزوار پيام : عمراني


اخبار » عمراني / تاریخ خبر: 6 شهريور 1394 / کد مطلب: 10198 / نظرات: 0


بازدید مسئولان شهری سبزوار از تپه سبزواری ها


 فرماندار سبزوار و جمعی از مسئولان شهری سبزوار از تپه تاریخی سبزواری ها بازدید و در جریان روند کاوش ها قرار گرفتند

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی شهرداری سبزوار، معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار با بیان اینکه این تپه نگین تمدن منطقه است، گفت: این تپه تاریخی از تاریخی بیش از ۷ هزار سال بهره‌مند است و باید به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های گردشگری در شهرستان مورد توجه قرار گیرد.

احمد برادران با بیان اینکه آغاز کاوش در این منطقه و تبدیل آن به سایت موزه روباز یک اقدام ارزشمند در راه شناساندن این منطقه است، تصریح کرد: در شهرستان سبزوار از هر اقدام و کمکی برای به سرانجام رسیدن فعالیت‌های کاوشی در این پروژه حمایت می‌کنیم و هم‌اکنون در ۶ هکتار از این تپه کاوش‌ها آغاز شده است.

در ادامه این مراسم رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار با اشاره به مساحت تپه سبزواری‌ها گفت: قدمت این تپه بیش از ۷ هزار سال است که مساحتی بالغ بر ۱۱۰ هکتار را شامل می‌شود.

محمودرضا سلیمانی با بیان اینکه در حال حاضر میزان ۶ هکتار از این ۱۱۰ هکتار مورد کاوش قرار دارد، تصریح کرد:با تفاهم‌نامه‌ای که بین پژوهشگاه میراث، اداره میراث فرهنگی و شهرداری سبزوار بسته شده امیدواریم بتوانیم در مدت یک سال به آثار خوبی در این زمینه دست یابیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله نخست کاوش در منطقه هستیم ادامه داد: فصل گمانه‌زنی و شناسایی حریم این منطقه در گذشته توسط هیئت‌های فرانسوی و کارشناسان میراث فرهنگی انجام شده و ما در این فصل به کاوش آثار و بقایا در مناطق گمانه زده شده می‌پردازیم.

سلیمانی با انتقاد از ساخت و سازهای صورت گرفته در منطقه تپه سبزواری‌ها افزود: متاسفانه ساخت‌وسازهای اخیر ضربه بزرگی به این منطقه وارد کرده و سبب شده تا بخشی از تپه آسیب ببیند.

در ادامه این بازدید نیز مسئول تیم اکتشاف تپه سبزواری‌ها با بیان اینکه ما در این منطقه فصل گمانه زنی، ارزیابی، امکان سنجی و کاوش را انجام می‌دهیم اظهار داشت: ما در این فصل سعی داریم تا با اکتشاف و ایجاد سایت موزه آثار را در محل تپه تاریخی سبزوارها حفظ کنیم.

عمران گاراژیان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۴ باستان شناس در منطقه مستقر شده‌اند عنوان کرد: این تعداد باستان‌شناس در صورت لزوم افزایش پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما کار کاوش را فاز به فاز اجرا می‌کنیم، افزود: در حال حاضر از ۱۱۰ هکتار منطقه تپه سبزواری‌ها ۶ هکتار در دستور کاوش قرار گرفته است.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.