اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 24 شهريور 1394 / کد مطلب: 10268 / نظرات: 0


فعالیت بیش از دو هزار باشگاه ورزشی خصوصی و غیرمجاز در خراسان رضوی


فعالیت بیش از دو هزار باشگاه ورزشی خصوصی و غیرمجاز در خراسان رضوی  بازار عرضه داروهای غیرمجاز ورزشی و مکمل های قاچاق در دستان مافیای مرگ ، بلایی است بر جان ورزشکاران و جوانان که به عشق عضله سازی و توان افزایی در چنگال مرگ آور این داروها گرفتار می شوند.
 
این روزها شبکه های مجازی و ماهواره ای مملو از تبلیغات جذاب در زمینه های فروش و عرضه داروهای مختلف عضله سازی ، لاغری ،بدن سازی ، افزایش قدرت و توان افزایی در بازه زمانی کوتاه است تبلیغاتی که با هدف به دام انداختن جوانان ساخته و پرداخته می شوند.
متاسفانه بسیاری از جوانان نیز برای کوتاه کردن مسیر خود برای رسیدن به اندام مناسب و ایده آل بدون توجه به عوارض جبران ناپذیر آن از مشتریان پر و پا قرص این داروهای عموما غیرمجاز شده اند.
این درحالیست که وزارت بهداشت بارها در خصوص عوارض داروها و مکمل های ورزشی هشدار داده و اعلام کرده است که داروها و مکمل های ورزشی باید تحت نظر پزشک مصرف و از داروخانه ها تهیه شوند.
متاسفانه در دهه کنونی برخی باشگاه های ورزشی نیز با به فراموشی سپردن رسالت اصلی خود و بدون توجه به سلامت ورزشکاران به محلی برای فروش و عرضه داروها و پودرهای مکمل غیرمجاز شده اند .
دامی که از سوی این باشگاه ها و با هدف درآمدزایی و کسب سود برای جوانان این مرز و بوم پهن شده و نشاط و سلامتی جوانان را نشانه گرفته است.
کلانشهر مشهد نیز مانند سایر نقاط کشور با دارابودن بیش از یکهزار باشگاه ورزشی و با سوء استفاده از علاقه جوانان به زیبایی و پرورش اندام به پایگاهی برای جولان توزیع کنندگان این داروها تبدیل شده است.

**مرگ زودرس ارمغان داروهای عضله ساز
به گفته رئیس انجمن تغذیه بالینی آسیا و اقیانوسیه داروهایی که برای بدن سازی و سایر ورزش ها مورد استفاده قرار می گیرند شامل مکمل ها و داروهای مجا ز و داروهای دوپینگی هستند .
دکتر عبدالرضا نوروزی افزود : مکمل های ورزشی مجاز دارای تعداد محدود و مشخص هستند و باید زیر نظر کارشناسان تغذیه مصرف شوند.
وی ادامه داد : چنانچه افراد از لحاظ جسمی شرایط استفاده از مکمل ها را نداشته باشند مصرف آنها اثر بالعکس خواهد داشت.
نوروزی با بیان اینکه پودرهای مکمل ورزشی باید حتما از داروخانه ها تهیه شوند ، تصریح کرد : گاهی سودجویان برای کسب سود بیشتر پودرهای غیرمجازی به مکمل های ورزشی اضافه می کنند که این پودرها ممکن است کارایی دارو را افزایش دهد ولی اثرات جسمی جبران ناپذیری در پی خواهند داشت.
نوروزی ادامه داد : پودرهای مکمل ورزشی که به صورت قاچاق از کشورهای همسایه به خصوص پاکستان وارد کشور می شوند و به وفور در اطراف مشهد در دسترس است ، عمدتا با داروهای تقلبی مخلوط شده اند.
وی با تاکید بر اینکه مکمل های ورزشی نیز فقط باید زیر نظر پزشک و با تجویز پزشک مصرف شوند ، ادامه داد : اکثر مکمل هایی که توسط باشگاه داران عرضه می شود ، تقلبی و قاچاق است.
مدیرگروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد : در اتحادیه اروپا مکمل های ورزشی فقط توسط کارشنانسان مربوطه تجویز می شود که این طرح در ایران نیز باید پیاده شود.
دکتر نوروزی افزود : استفاده از داروهای دوپینگی بسیار مضر است و مرگ زودرس تنها ارمغان این داروها برای جوانان و ورزشکاران می باشد.
وی افزود : استفاده از داروهای غیرمجاز و دوپینگی ممکن است اثر بخش باشند و در کوتاه مدت فرد را راضی نگهدارند ولی عوارض جبران ناپذیری در دراز مدت بر سلامتی فرد به جای می گذارند.
دکتر نوروزی با بیان اینکه اکثر این داروها روی عضلات قلب تاثیر منفی دارند ، گفت : آمپول 'سوما ' از خطرناکترین داروهای ورزشی غیرمجاز می باشد ولی متاسفانه در بین ورزشکاران رواج یافته است.
وی با بیان اینکه این دارو نوعی هورمون رشد است و برای مشکلات خاص و پیچیده غددی تجویز می شود ، افزود : این دارو باعث افزایش حجم عضلات می شود ولی اثرات منفی و مضر آن بسیار زیاد است.
نوروزی ادامه داد : پس از دو سال از مصرف این دارو عوارض قلب در فرد خود را نشان می دهد و عضلات قلب که بر اثر مصرف این دارو به صورت غیرطبیعی رشد کرده اند ، فرد را دچار نارسایی قلبی می کند.
وی گفت : همچنین مصرف این دارو منجر به برهم زدن روند طبیعی رشد استخوانها شده و باعث می شود استخوانها به جای رشد طولی به صورت عرضی رشد کنند.
نوروزی با تاکید بر اینکه تمامی این عوارض غیرقابل برگشت و جبران ناپذیر است ، گفت : ترکیبات استروئیدها از دیگر داروهای غیرمجاز مورد استفاده ورزشکاران است که این دارو نیز لطمات زیادی به سلامتی فرد وارد می سازد.
رئیس انجمن تغذیه بالینی آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه این دارو به دو صورت خوراکی و تزریقی مصرف می شود ، تصریح کرد : تغییرات شدید خلق و خو ، ریزش مو ، افزایش ابتلا به دیابت ، اختلالات جنسی و نازایی از بارزترین عوارض منفی استفاده از این دارو هستند.
نوروزی ادامه داد : رغبت جوانان به ورزش و به خصوص ورزش بدن سازی شایسته و ارزشمند است اما باید فعالیتهای ورزشی در مسیر صحیح و به دور از رقابتهای پوچ و واهی انجام شوند.

**توزیع داروهای غیرمجاز در باشگاه های زیرزمینی
رئیس هیات پزشکی خراسان رضوی در زمینه شیوع استفاده از داروها و مکمل های ورزشی در باشگاه ها گفت : عرضه و فروش داروها و پودرهای مکمل در باشگاه های ورزشی تخلف است.
دکتر سید رضا گلدوزیان با بیان اینکه باشگاه های متخلف در این زمینه شناسایی و پلمپ می شوند ، افزود : اغلب باشگاه های غیر مجاز و فاقد مجوز به عرضه این داروها مبادرت دارند .
وی با بیان اینکه بدون استفاده از دارو امکان عضله سازی وجود دارد ، ادامه داد : ترغیب جوانان به مصرف دارو و مکمل های غیرمجاز نیز عموما توسط کسانی صورت می گیرد که از مربیگری فقط نام آنرا یدک می کشند و هیچ تخصص ورزشی ندارند.
گلدوزیان با تاکید بر اینکه هیچ داروی مجازی برای عضله سازی و افزایش قدرت وجود ندارد ، افزود : مصرف این داروها با عوارض جبران ناپذیری زیادی نظیر نارسایی قلب ، بیماریهای کلیوی و نارسایی کبدی همراه است.
وی تصریح کرد : مصرف پودرهای مکمل نیز که برای ورزش های قهرمانی و بدنسازی مورد نیاز است فقط باید با دستور پزشک مورد استفاده قرار گیرند.

**فعالیت بیش از دو هزار باشگاه ورزشی خصوصی و غیرمجاز در خراسان رضوی
باشگاه های ورزشی غیرمجاز مامنی امن برای انجام انواع فعالیتهای غیرقانونی از جمله توزیع وفروش داروهای ورزشی و پودرهای مکمل است و به گفته معاون ورزش بانوان خراسان رضوی بیش از دو هزار باشگاه ورزشی خصوصی و غیرمجاز در خراسان رضوی فعالیت می کنند.
فهیمه سروری افزود : با شناسایی و برخورد با باشگاههای زیرزمینی تلاش داریم نسبت به ایمن سازی ، استانداردسازی تجهیزات و جلوگیری از فعالیت های احتمالی غیر قانونی در این مراکز اقدام نماییم .
وی ادامه داد : با افزایش بازرسی ها در پی ایجاد فضاهای امن و مفرح برای ورزش و نشاط جوانان در محیط های سالم هستیم که البته در میان از نقش جوانان نیز در تحقق این مهم نباید غافل شد.
سروری تصریح کرد : جوانان و ورزشکاران باید در مقابل تبلغات استفاده از داروهای ورزشی و پودرهای مکمل هوشیار باشند و در دام شیطان صفتانی که برای سلامت انسانها هیچ ارزشی قائل نیستند ، گرفتار نشوند.

**پلمپ 43 باشگاه متخلف در مشهد
مسوول کمیته بازرسی و درمان هیات پزشکی خراسان رضوی نیز در خصوص برخورد با باشگاه ها متخلف در مشهد گفت : از سال گذشته تا کنون بیش از 400 باشگاه ورزشی در مشهد اخطار پلمپ گرفته اند .
فاطمه برات با اشاره به پلمپ 43 باشگاه ورزشی متخلف در پنج ماه اول سال جاری، افزود : فروش داروها و مواد مکمل از عمده ترین علل صدور اخطاریه برای این باشگاهها است .
وی با اشاره به پلمپ حدود یکصد باشگاه در سال گذشته به دلیل ادامه فعالیتهای غیرمجاز گفت : بخش عمده تخلفات و فروش داروها در باشگاههای بدنسازی صورت می گیرد لذا بازرسی و نظارت بر فعالیت آنها با جدیت دنبال می شود.
برات با بیان اینکه بازرسی و نظارت بر فعالیت باشگاههای ورزشی به صورت مداوم انجام می شود ، گفت : 85 درصد باشگاههای ورزشی پس از بازرسی و صدور اخطاریه نسبت به رفع مشکل اقدام می کنند.
وی ادامه داد : فروش هرنوع دارو و پودر مکمل در باشگاههای ورزشی ممنوع است لذا باشگاههای خاطی پس از دریافت اخطار پلمپ می شوند.
برات در ادامه از اجرای طرح ضربتی بازرسی باشگاه های ورزشی از ابتدای شهریورماه خبر داد و گفت : در این طرح میزان بازرسی و نظارت بر باشگاه های ورزشی به صورت ویژه دنبال می شود.
البته رسانه ها نیز باید با تشریح و اطلاع رسانی عوارض داروهای غیرمجاز ورزشی در برنامه های مختلف جامعه را نسبت به عوارض اصف بار این داروها هوشیارکنند .
گزارش: ندا جواهرفر/ایرنا





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.