اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 3 آبان 1394 / کد مطلب: 10423 / نظرات: 0

فرماندار ویژه سبزوار:


در دولت یازدهم در موضوع ممیزی کتاب اقدامات ارزنده ای انجام شده است


در دولت یازدهم در موضوع ممیزی کتاب اقدامات ارزنده ای انجام شده است معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار با اشاره به توجه ویژه دولت به کتاب و کتابخوانی گفت : در دولت یازدهم در موضوع ممیزی کتاب اقدامات ارزنده ای انجام شده است .
 به گزارش روابط عمومی فرمانداری سبزوار ،  احمد برادران در نشست انجمن کتابخانه های عمومی سبزوار افزود : طبق نظر دولت بهترین ممیزی کتاب خود مردم در چارچوب موازین و قوانین کشور هستند .
وی با اشاره به نقش و اهمیت کتاب و کتابخوانی اظهار داشت : به رغم این نقش چه در نگاه دینی و چه در نگاه ملی و میهنی به مطالعه و تحقیق سرانه مطالعه  چه در آحاد مردم و چه در مراکز علمی و دانشگاهی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست .
وی با اشاره به ظرفیت های سبزوار به عنوان شهری دانشگاهی با حدود 35 هزار دانشجو ،53 هزار نفر دانش آموز و نیز پیشینه فرهنگی و برخورداری از اندیشمندان در حوزه متقدمین و متاخرین گفت : به رغم این توانمندیها نتوانسته ایم آن گونه که شایسته است از آن استفاده کنیم .
وی با تاکید بر احیا فرهنگ مطالعه کتاب به عنوان جزء مهمی از زندگی ادامه داد : رتقا سرانه مطالعه مفید در شهرستان نیازمند برنامه ریزی  ، همکاری و تعامل همه دستگاه های اجرایی است
  فرماندار ویژه سبزوار افزود : کتابخوانی از نیازهای ضروری هر جامعه‌ای است و همگان باید ترویج این فرهنگ را وظیفه خود بدانند .
وی با بیان اینکه کاهش سرانه مفید مطالعه  یک اخطار بزرگ در زمینه فرهنگی است که بایستی به آن توجه ویژه  کرد افزود : همه دستگاه های اجرایی بویژه انجمن کتابخانه ها با همکاری دستگاه های فرهنگی و آموزشی بایستی بستری آماده کنیم  که سرانه مطالعه در شهرستان را با ارائه راهکارها و برنامه هایی ارتقا دهیم .
 وی با اظهار اینکه بایستی دستگاه های فرهنگی ، آموزشی و نهاد کتابخانه ها با مشارکت و تعامل با یکدیگر برنامه هایی در راستای ایجاد جاذبه در بحث کتاب و کتابخوانی ارائه دهند افزود : این برنامه ها باید به گونه ای باشد تا همه مردم بویژه جوانان  با احساس نیاز به مطالعه زمانی را برای این امر مهم اختصاص دهند .
 فرماندار سبزوار همچنین با تاکید بر استفاده از مکانها و ظرفیت های موجود در راستای کتابخوانی در شهر و روستاها  تاکید کرد و گفت : از فضاهایی همچون مدارس ، مساجد ، پارکها ، ساختمانهای دهیاری و ... می توان در راستای کتابخوانی استفاده کرد .
رئیس انجمن کتابخانه های عمومی سبزوار همچنین با بیان اینکه تحقق سهم نیم درصدی کتابخانه ها از درآمد شهرداریها مطالبه جدی ما است ، افزود : این یک ظرفیت قانونی است که بایستی در راستای کمک به کتابخوانی تحقق یابد .
برادران همچنین احداث کتابخانه مرکزی در سبزوار را یک ضرورت عنوان کرد و گفت : پیگیری های لازم دراین خصوص در حال انجام است .
 
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی گفت : مردمی کردن کارها و توجه به حوزه خیران راهبرد اساسی در حوزه کتابخانه ها است .
حسین اکبری افزود: بایستی از ظرفیت خیران در حوزه احداث کتابخانه و کتابخوانی استفاده کنیم.
 وی با قدردانی از اقدامات انجمن خیرین کتاب سبزوار گفت : وجود هشت کتابخانه مشارکتی از 15 کتابخانه در این شهرستان نشان دهنده ظرفیت بالای مشارکت خیران در حوزه فرهنگی است .
وی با بیان اینکه بایستی هم در حوزه توسعه فیزیکی و احداث کتابخانه (سخت افزاری ) و هم در فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی توجه جدی شود ، افزود : این دو لازم و ملزوم یکدیگرند و بایستی هم در بعد سخت افزاری و هم نرم افزاری به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه کنیم .
 وی همچنین خواستار توجه به احداث کتابخانه های عمومی در برنامه ششم توسعه شد و گفت : در برنامه پنجم  آسیبها و چالش ها در این بخش شناسایی شده بود ولی به ساخت و ساز کتابخانه های عمومی اشاره نشده بود .
 مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی همچنین به سهم نیم درصدی کتابخانه ها از درآمد شهرداریها اشاره کرد و گفت : طبق طرحی که در مجلس سال گذشته ارائه شد شهرداری ها موظف به پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی در سررسیدهای ماهانه هستند و در صورت پرداخت نکردن آن دولت می تواند آن را از حساب شهرداری ها کسر کند.
اکبری همچنین با بیان اینکه باید به سوی گرایش مردم به کتاب و کتابخوانی اقدامات موثری را به سرانجام برسانیم به اقدامات این نهاد اشاره کرد و گفت : برگزاری نشست کتابخوانان وراه اندازی مدرسه خواندن ( در راستای ترویج مطالعه کتاب ) از جمله اقدامات تاثیرگذار در این حوزه است . انتهای



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.