اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 11 آبان 1394 / کد مطلب: 10441 / نظرات: 0

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار:


40 درصد تاغزارها در سبزوار تخریب شده اند


40 درصد تاغزارها در سبزوار تخریب شده اند  رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت: 40 درصد از تاغزارهای این شهرستان تخریب شده اند.
 
قاسم آخوندی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال 1345 در سطح 100 هزار هکتار مناطق دارای فرسایش بادی در جنوب شهر سبزوار درختان تاغ کاشته شده اما به مرور زمان 40 درصد این گستره نابود شده است.
وی تخریب تاغزار های سبزوار خطری جدی توصیف و بیان کرد: افزایش تعداد قلیان سرا و به طبع آن مصرف زغال در گذشته و کمبود جدی نیروی حفاظت در مناطق تاغزار از عمده ترین و مهمترین دلایل تخریب تاغزارهای سبزوار است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت: برخی از متولیان قلیان سراها در گذشته برای تامین زغال مورد نیازشان به سمت تخریب تاغزارهای این شهرستان روی آورده بودند و برخی افراد سودجو نیز درختان تاغ را به صورت قاچاق به خارج از شهرستان ارسال می کردند.
وی افزود: با پیگیری انجام شده ازطریق مرجع قضایی و مرکز بهداشت سبزوار قلیان سراهای این شهرستان جمع آوری و پلمپ شدند که این اقدام در کاهش میزان تخریب موثر بوده اما هنوز هم افراد سوجویی هستند که دست به تخریب تاغزار ها می زنند.
آخوندی همچنین با اشاره به شناسایی 486 هزار هکتار بیابان تحت فرسایش بادی در سبزوار ادامه داد: این مناطق تحت تاثیر شدید بادهای موسمی قرار دارند و به عنوان کانونهای بحران گرد و خاک و حرکت ریز گردها ثبت شده اند.
وی گفت: برای جلوگیری از فرسایش بادی در این مناطق هزار هکتار عملیات اصلاح و احیا کانونهای بحران اجرا شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار اضافه کرد: در همین راستا طرح هدایت سیلابها در مناطق حادثه خیز و کانونهای بحران تحت فرسایش اجرا و منجر به کاشت بوته در این مناطق شد لذا بخش زیادی از دامداران می توانند از این پوشش گیاهی برای تغذیه دام استفاده کنند.
وی در خصوص آفت زدگی تاغزارهای سبزوار نیز گفت: بخشی از تاغها به دلیل آفت و کهنسالی خشکیده بود که خطرات زیادی از جمله آتش سوزی را به همراه داشت.
آخوندی افزود: به همین در طول چند سال اخیر حدود پنج هزار هکتار تاغ جوان در مناطق آسیب پذیر کاشته شد.
تاغ درختچه ای است با مقاومت زیاد در برابر خشکی و گرما که با توجه به شبکه ریشه ای گسترده آن، جهت جلوگیری از گسترش کویر مورد کاشت و استفاده قرار می گیرد.
درختان تاغ که از سال 1345 به منظور تثبیت شنهای روان و پیشگیری از گرد و خاک در پهنه کویری جنوب شهر سبزوار کاشته شده امروز تبدیل به جنگل شده اند.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.