اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 18 آبان 1390 / کد مطلب: 1047 / نظرات: 0

فرماندار ویژه سبزوار/


سرود ویژه سبزوار پس از ابلاغ رسمی استانداری درتمام مراسم پخش می شود


سرود ویژه سبزوار پس از ابلاغ رسمی استانداری درتمام مراسم پخش می شود  معاون استاندار و فرماندار سبزوار از نهایی شدن سرود ویژه این شهرستان خبر داد و گفت: این سرود پس از ابلاغ رسمی استانداری در تمام مراسم و مناسبت های شهرستان پس از سرود ملی جمهوری اسلامی پخش می شود. 
  
به گزارش ایرنا، 'قاسم شعبانی عطار'  درنشستی با حضور شماری از مسوولان و دست اندركاران تهیه سرود ویژه سبزوار افزود: این شهرستان جزو هشت شهرستان استان است كه سرود ویژه آن نهایی شده است.

وی بابیان اینكه ساخت این سرود در همه شهرستان ها از ابتكارات استاندار خراسان رضوی بود اظهارداشت: طولانی شدن فرآیند تهیه آن به دلیل محول شدن نتیجه نهایی كار به مركز استان بود.

وی این سرود را نقطه عطفی برای شهرستان و كاری ماندگار عنوان كرد و گفت: از این پیشنهاد و ابتكار دكتر صلاحی استاندار خراسان رضوی و مجموعه دست اندركاران تهیه سرود محلی سبزوار قدردانی خواهد شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار هم از رونمایی سرود ویژه این شهرستان با حضور استاندار خراسان رضوی در آینده نزدیك، خبر داد.

'مجید عسكری' با بیان اینكه سرود ویژه سبزوار در هفت بیت با مدت زمان سه دقیقه تهیه شده است، شعر آن را متعلق به استاد شنوایی مشهور به 'شهاب سبزواری' مسوول انجمن شعر فروردین، آهنگساز آن را 'استیری' مسوول انجمن موسیقی و تهیه كنندگان نماهنگ آن را دفتر خبر صدا و سیمای سبزوار به كارگردانی 'رضا نامنی' معرفی كرد.

وی با بیان اینكه سرود ویژه سبزوار موفق به كسب نمره الف در استان شده است افزود: شعر این سرود به گفته اعضای گروه ارزیابی بهترین شعر در استان از نظر مطابقت آن با اشعار محلی خواسته شده است.

وی در معرفی ملاك ها و اهداف تعیین شده برای سرودهای ویژه شهرستان ها گفت: این سرود باید بیانگر فرهنگ ملی و استانی به طور كلی و خرده فرهنگ های شهرستان ها ،آداب و رسوم ، باورها ، ارزش های محلی و بومی، مفاخر، آثار، محصولات و صنایع دستی هر شهرستان باشد.

وی معرفی فرهنگ بومی و محلی شهرستان در قالب شعر و سرود ، تلاش برای افزایش تعاملات و آشنایی بیشتر بین خرده فرهنگ ها ، ایجاد روحیه نشاط و افتخار آفرینی بین مردم را بخشی از اهداف ساخت سرود های ویژه شهرستانی برشمرد.

'شنوایی' شاعر سراینده سرود ویژه سبزوار هم رعایت صبغه بومی و محلی در وزن 80 درصد از ابیات، استفاده از برخی تكیه كلام های سبزواری، نام بردن از حكیم سبزواری، كاشفی و حاج ملاهادی، اشاره به واقعه تاریخی حمله تیمور و استمرار آن در زمان، تاكید بر شهید و شهادت و آغاز شعر با نام سبزوار و پایان دادن آن با نام ایران را بخشی از ویژگی های سرود ویژه سبزوار برشمرد.

' استیری' آهنگساز سرود ویژه سبزوار هم گنجاندن شعر محلی در قالب حماسی بدون لطمه به محلی بودن شعر و شروع این سرود با آهنگ بسیار قدیمی منطقه سبزوار به نام 'آوغونی' كه نوازندگان قدیمی 'قشمه' در روستاها آن را می نواختند از جمله ویژگی های آهنگ سرود ویژه سبزوار عنوان كرد.

'رضا نامنی' مدیر دفتر خبر صدا و سیمای سبزوار هم سرود ویژه این شهرستان را از سرودهای رعایت كننده تمام شرایط لازم در استان معرفی كرد و گفت: سرود ویژه سبزوار كار فاخری ازنظر شعر وموسیقی به شمار می رود. 

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.