اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 2 آذر 1394 / کد مطلب: 10514 / نظرات: 0

دبیر کنگره بین المللی سربداران:


190 مقاله علمی به دبیر خانه کنگره سربداران ارائه شد


190 مقاله علمی به دبیر خانه کنگره سربداران ارائه شد  رئیس دانشگاه حکیم سبزواری و دبیر کنگره بین المللی سربداران گفت: 190 مقاله علمی از داخل و برخی کشورها به دبیرخانه این کنگره ارائه شده است.
 
دکتر جواد حدادنیا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این کنگره علمی پیرامون موضوع شکل گیری قیام سربداران و تشکیل نخستین حکومت شیعی اسلامی در ایران، قرار است طی روزهای 25 تا 27 آذر ماه در سبزوار برگزار شود.
وی گفت مقالات کنگره به زبانهای انگلیسی و عربی ترجمه و چاپ می شوند و نیز قرار است 50 طرح پژوهشی و اثر ذار در حوزه تاریخ سربداران نیز استخراج و اجرا شود.
وی همچنین از برنامه رونمایی تمبر کنگره بین المللی سربداران با همکاری شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران به عنوان اثری ماندگار در روز برگزاری این مراسم خبر داد.
دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران اردیبهشت ماه پارسال طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سبزوار فعال شد.
حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسانی در قرن هشتم هجری با عنوان نهضت سربداران در پی 120 سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از روستای باشتین در سبزوار آغاز شد.
سربداران در این چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود 50 سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دورانهای بعد در این بخش از ایران شدند. دامنه حکومت سربداران تا مازندران و گرگان توسعه یافت.
قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت خاص دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد.
برخی از مورخین استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پی آمدهای حکومت سربداران می دانند. امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگریهای مغولان را جبران کنند.
همچنین سربداران در پی بهتر کردن زندگی روستاییان و طبقه محروم بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.
این نهضت بخاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه 'اگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم و گرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم' با عنوان 'سربداران' معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.