اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 12 آذر 1394 / کد مطلب: 10554 / نظرات: 0


بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور از تپه تاریخی سبزوار


بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور از تپه تاریخی سبزوار   رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور عصر پنجشنبه از تپه تاریخی دامغانی های شهرستان سبزوار در غرب خراسان رضوی بازدید کرد.
مسعود سلطانی فر در بازدید از تعدادی بناهای تاریخی و فرهنگی سبزوار گفت: این شهرستان دارای آثار تاریخی ارزشمندی است که باید به آنها توجه شود.
معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار، نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی و محلی، معاون رئیس جمهوری را در این بازدید همراهی می کردند.
تپه دامغانی های سبزوار در سال 1380 به شماره 3749 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و عملیات مطالعه، بررسی، لایه نگاری، گمانه زنی و تعیین حریم آن توسط کارشناسان در سال 1382 انجام شده است.
این مجموعه تاریخی باستانی شامل آثار استقراری از دوره مس، سنگی، مفرغ و اوایل عصر آهن است.
اولین فصل کاوش در این محوطه تاریخی توسط هیات مشترک ایران و فرانسه به سرپرستی علی اکبر وحدتی و هنری فرانکفورت از مرکز تحقیقات علمی فرانسه در سال 1387 انجام شد.
این کاوش منجر به شناسایی آثار معماری و فرهنگی از دوره مس، سنگی، مفرغ و اوایل عصر آهن شد.
دومین فصل کاوش در این محوطه امسال با مشارکت شهرداری سبزوار به سرپرستی دکتر عمران گاراژیان انجام شد و هدف از این کاوشها علاوه بر مطالعه استقرارهای تپه دامغانی، شناسایی ابعاد معماری و جایگاه این زیستگاه و تعامل آن با محوطه های پیش از تاریخ شرق ایران در کل منطقه است.
قرار است در آینده با همکاری شهرداری سبزوار یک سایت موزه برای بهره برداری و بازدید علاقه مندان و پ‍ژوهشگران در این محل ایجاد شود.
تپه تاریخی سبزوار موسوم به تپه دامغانی، محوطه ای باستانی در حاشیه شرق شهر سبزوار است که بر اساس پژوهش های انجام شده قدمت آن مربوط به حدود شش هزار سال پیش است.
محوطه باستانی تپه دامغانی مساحتی بیش از 100 هکتار از اراضی جنوب شرقی شهر سبزوار را در بر می گیرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از آرامگاه اسرار و تعدادی دیگری از بناهای تاریخی شهرستان سبزوار بازدید کرد. منبع ایرنا.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.