اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 12 آذر 1394 / کد مطلب: 10555 / نظرات: 0

فرماندار ویژه سبزوار:


ظرفیت های گردشگری سبزوار نیازمند توجه مسئولان است


ظرفیت های گردشگری سبزوار نیازمند توجه مسئولان است معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه سبزوار گفت: ظرفیت های میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان در غرب خراسان رضوی نیازمند توجه مسئولان است.
 
احمد برادران عصر پنجشنبه در حاشیه سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به سبزوار افزود: از مجموع 608 اثر تاریخی شناسایی شده در این شهرستان 158 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی اظهار کرد: آرامگاههای حاج ملاهادی سبزواری، ملاحسین واعظ کاشفی، منار تاریخی خسروگرد، آرامگاه ابوحسین زید بیهقی، مساجد جامع و پامنار، مصلی تاریخی و تپه تاریخی دامغانی های سبزوار بخشی از آثار باستانی این شهر تاریخی است.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی و گردشگری عامل توسعه و رونق اقتصادی است گفت: برای تقویت این زیر ساخت مهم نیاز به همکاری و همراهی مسئولان بالادستی و ملی داریم.
وی افزود: سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به سبزوار یک فرصت مهم برای شهرستان است و از مهمترین خواسته های از ایشان توجه ویژه به تپه تاریخی دامغانی های این شهرستان می باشد.
فرماندار سبزوار با اشاره به کاوش انجام شده اخیر در این تپه اظهار کرد: نتایج به دست آمده توسط تیم کاوش ارزشمند و قابل توجه است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح کاوش در این تپه با همکاری شهرداری، شورای اسلامی شهر سبزوار و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در قالب یک تفاهم نامه صورت می گیرد ادامه داد: این تپه تاریخی بیش از 110 هکتار است.
برادران گفت: مهمترین اقدامی که پس از این کاوش در این منطقه در دستور کار قرار گرفته اجرای طرح سایت موزه در این محدوده تاریخی است و واقع شدن این تپه تاریخی در کنار جاده بین المللی سبزوار - تهران و مشهد ظرفیت خوبی را برای جذب گردشگران فراهم می کند.
وی افزود: وجود آثار تاریخی ارزشمند، طبیعت ییلاقی و صنایع دستی بی نظیر در دو بخش ششتمد و روداب سبزوار ظرفیت های گردشگری این شهرستان را چند برابر کرده که امیدواریم در این سفر بتوانیم اعتباراتی را برای رونق بخشی این مناطق کسب کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از درخواست های ما ارتقای یگان حفاظت میراث فرهنگی سبزوار است اظهار کرد: مهمترین درخواست ما از معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اختصاص پایگاه پژوهشی به شهرستان سبزوار است.
وی ادامه داد: اختصاص این پایگاه در توسعه زیر ساخت های گردشگری شهرستان سبزوار و شهرستان های همجوار بسیار موثر است.
سبزوار بیش از پنج هزار سال قدمت دارد و حدود 70 درصد آثار تاریخی این شهرستان آثاری از جمله اماکن مذهبی، آرامگاه های مفاخر و مشاهیر، خانه های قدیمی و کاروانسراها بوده و مابقی هم محوطه های تاریخی است.
اکثر بناهای تاریخی سبزوار دارای قدمت پیش از تاریخ، قبل و بعد از اسلام و نیز معاصر است که به گفته برخی کارشناسان قابلیت تبدیل به عنوان قطب مهم گردشگری و تفریحی در شرق کشور را دارد.
نماینده مردم شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی هم در جمع خبرنگاران گفت: مسئولان باید برای توسعه زیر ساخت های گردشگری غرب خراسان رضوی تلاش کنند.
محمد رضا محسنی ثانی افزود: بی توجهی های بسیار به ظرفیت های گردشگری این منطقه شده و غفلت های صورت گرفته سبب شده است این منطقه از استان خراسان رضوی از صنعت گردشگری فعال و دارای رونق محروم باشد.
وی با تاکید براینکه در گذشته پیگیری های زیاد برای توسعه زیرساخت های گردشگری منطقه صورت گرفته است اظهار کرد: با وجود این پیگیری ها باز هم این ظرفیت ها مورد توجه قرار نگرفته که بخشی از آن به دلیل مشکلات اعتباری بوده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدواریم در سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به غرب خراسان رضوی بخش های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان شکوفا شود.
وی با اشاره به فرصت های مهم سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی بیان کرد: وجود کویر در شهرستان داورزن و کاروانسراهای مختلف در مسیر جاده ابریشم بخشی از ظرفیت های گردشگری این منطقه است که می توان با جذب سرمایه گذاران به رونق گردشگری منطقه کمک کرد.
محسنی ثانی گفت: ما در شهرستان های جغتای و جوین نیز ظرفیت های خوبی در حوزه میراث فرهنگی و معنوی داریم که می توان با تخصیص اعتبارات مناسب به رونق گردشگری منطقه کمک و اشتغال خوبی را در این بخش ایجاد کرد.
وی افزود: وجود شهر تاریخی آق قلعه، آرامگاه خواجه نجم الدین کبری، مسجد تاریخی خسرو شیر، بقعه سیدحسن غزنوی، مسجد جامع قارزی، قلعه کهنه و قدیمی الله آباد، قلعه کهنه و حاکم نشین آزادوار از مهمترین ظرفیت گردشگری این دو شهرستان است.
وی اظهار کرد: استقرار میراث فرهنگی داورزن و ارتقای نمایندگی های میراث فرهنگی شهرستان های جوین، جغتای، خوشاب و ارتقای اداره میراث فرهنگی سبزوار به پایگاه پژوهشی از مهمترین مطالبات و درخواست های ما می باشد.
وی یادآورشد: با ارتقای این ادارات بخش مهمی از زیرساخت ها در حوزه تقویت گردشگری در شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن تامین می شود که در رونق این ظرفیت نیز موثر است.
محسنی ثانی با اشاره به برگزاری کنگره بزرگداشت سربداران در آینده نزدیک در این شهرستان ادامه داد: نقطه عطف تاریخ استان خراسان مربوط به تشکیل حکومت سربداران در این خطه است که توانسته به معنای واقعی به عنوان یک حکومت شیعی مستقل نقش مهمی در تاریخ سیاسی، اجتماعی ایران داشته باشد.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درخواست ما از معاون رئیس جمهوری توجه ویژه به روستای باشتین داورزن به عنوان خاستگاه سربداران و ایجاد یک سایت موزه در آن است.
وی به کشف آثار چند هزار ساله در تپه دامغانی های سبزوار نیز اشاره کرد و افزود: این تپه نماد تمدنی شرق کشور محسوب می شود و در خواست ما از رئیس سازمان میراث فرهنگی اختصاص اعتبارات و توجه بیشتر به این مجموعه تاریخی و فراهم آوردن شرایط مناسب برای ایجاد سایت موزه در آن است.
منبع ایرنا.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.