اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 26 آذر 1394 / کد مطلب: 10587 / نظرات: 0


کنگره بین المللی سربداران در سبزوار گشایش یافت


کنگره بین المللی سربداران در سبزوار گشایش یافت  کنگره بین المللی سربداران روز پنجشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سبزوار آغاز شد.
 
دبیر کنگره بین المللی سربداران به خبرنگار ایرنا گفت: 100 میهمان از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی در این کنگره حضور دارند.
دکتر جواد حدادنیا افزود: 250 مقاله از اندیشمندان، صاحبنظران و پژوهشگران مختلف در سطح ملی و بین المللی به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است.
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: 210 مقاله از این تعداد مورد تایید دبیرخانه کنگره و 190 مقاله مورد داوری قرار گرفته است.
وی گفت: از این تعداد نیز 110 مقاله مورد تایید هیات داوران کنگره قرار گرفت که 65 مورد آن به صورت سخنرانی در 9 نشست مستقل در سه بخش ارائه خواهد شد.
دبیر کنگره بین المللی سربداران افزود: از این تعداد نیز دو مقاله توسط محققانی از کشورهای ژاپن و اسکاتلند ارائه می شود.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است از بین این مقالات 50 طرح پژوهشی و اثرگذار در حوزه تاریخ سربداران استخراج و اجرا شود.
دکتر حدادنیا سطح غنای مقالات علمی این کنگره را بالا توصیف و بیان کرد: بر همین اساس کمیته داوران مقالات و آثار ارسالی را در بهترین و عالیترین سطح مورد ارزیابی قرار داده اند.
وی با اشاره به تهیه کتاب مجموعه مقالات کنگره با عنوان 'نامه پارسایی' در 350 صفحه به سه زبان انگلیسی،فارسی و عربی گفت: کتابی نیز با محوریت مصاحبه ها و پیامهای شخصیتهای صاحب نام کنگره در 80 صفحه چاپ و در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.
او همچنین با اشاره به همکاری دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی و حوزه علمیه قم برای برگزاری کنگره اضافه کرد: معاون فرهنگی وزارت علوم و معاونت علمی و راهبردی ریاست جمهوری نیز همکاری ویژه و ارزشمندی را با دبیرخانه کنگره در این مدت داشته اند.
وی با اشاره به ارسال پیام برخی از مسئولان کشوری و آیات عظام و شخصیتهای سیاسی کشور به دبیرخانه کنگره ادامه داد: قرار است در مراسم امروز پیامها قرائت و یا از طریق ویدئوکنفرانس نمایش داده شود.
نهضت سربداران حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری و در پی 120 سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از 'باشتین' در منطقه تاریخی سبزوار علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد.
سربداران در این چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود 50 سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دورانهای بعد در این بخش از ایران شدند که دامنه حکومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه یافت.
قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد. برخی از مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پیامدهای حکومت سربداران می دانند.
امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگری های مغولان را جبران کنند. آنان در پی ارتقای زندگی روستاییان و طبقه محروم بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.
این نهضت بخاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه ' اگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم وگرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم' با عنوان قیام سربداران معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد.
منبع ایرنا.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.