اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 26 آذر 1394 / کد مطلب: 10593 / نظرات: 0

وزیر علوم:


دینمداری از مولفه های قیام سربداران است


دینمداری از مولفه های قیام سربداران است   وزیر علوم،تحقیقات و فناوری گفت: مردمی بودن، عدالتخواهی و دینمداری از مولفه های قیام سربداران است.
 
دکتر محمد فرهادی روز پنجشنبه در پیامی به کنگره بین المللی هفصدمین سالگرد نهضت سربداران در سبزوار افزود: نهضت شیعی سربداران بخشی از تاریخ حماسه ساز تشیع و برگ زرینی در تاریخ مبارزات مردم ایران زمین بود که به تاسی از امام حسین(ع) علیه ظلم و جور زمانه به پا خاست و نام و آوازه خود را برای همیشه تاریخ، بر تارک این مرز و بوم جلوه گر ساخت.
وی ادامه داد: بی شک آنچه طنین این نام آوری را در تداوم تاریخ جاودانه کرد، نه حب قدرت و نه خشم و کینه توزی قومی بلکه اندیشه و آرمانی بود.
وزیر علوم در ادامه این پیام نوشت: جنبش شیعی سربداران و قیام برخاسته از آن دارای ابعاد پیدا و پنهان بسیاری است که رسالت بازخوانی چهره راستینش برعهده همه عالمان، اندیشمندان و محققان این حوزه می باشد.
وی گفت: بدون تردید برگزاری این کنگره و دیگر کوششهای روشنی بخش سطور تاریخ ارزشمند کشورمان می تواند بخشی از فرازهای این شکوهمندی را نمایان کند و مجد و عظمت آن را به منزله یک میراث فرهنگی تمدنی فاخر و سترگ به تصویر بکشد.
دکتر فرهادی افزود: همانگونه که نهضت درخشان سربداران برگی از نمایش هویت فرهنگی و سیاسی جنبشها و جریان های اسلامی ایرانی به شمار می آید، مردم غیور دیار سبزوار و اهالی دانش پرور دانشگاه حکیم سبزواری نیز با همتی ستودنی در پاسداشت و نگه داشت این رویداد بزرگ اهتمام ورزیده اند.
کنگره بین المللی سربداران با قرائت پیامهای رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله نوری همدانی و با حضور وزیر فرهنگ و ارشد اسلامی و 100 میهمان از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی امروز در سبزوار آغاز شد.
طی دو روز برپایی این کنگره 65 سخنرانی در قالب 9 نشست مستقل در سه بخش ارائه می شود. از بین این مقالات 50 طرح پژوهشی و اثرگذار در حوزه تاریخ سربداران استخراج و اجرا می شود.
این کنگره به همت وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه سبزوار و همکاری دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی و حوزه علمیه قم برپا شده است.
نهضت سربداران حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری و در پی 120 سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از 'باشتین' در منطقه تاریخی سبزوار علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد.
سربداران در این چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود 50 سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دورانهای بعد در این بخش از ایران شدند که دامنه حکومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه یافت.
قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد. برخی از مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پیامدهای حکومت سربداران می دانند.
امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگری های مغولان را جبران کنند. آنان در پی ارتقای زندگی روستاییان و طبقه محروم بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.
این نهضت بخاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه 'اگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم وگرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم' با عنوان قیام سربداران معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد.
منبع ایرنا.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.