اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 26 آذر 1394 / کد مطلب: 10594 / نظرات: 0

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور :


سربداران در سایه ایمان ظهور کرد


سربداران در سایه ایمان ظهور کرد  معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سربداران در سایه ایمان قوی و یقین به حقانیت اهداف ظهور کرد.
 
مسعود سلطانی فر روز پنجشنبه در پیامی به کنگره بین المللی سربداران افزود: سرزمین تاریخی ایران در تاریخ پرتلاطم خود به دفعات مورد تهاجم اقوام و مهاجمان بیگانه بوده و نظر به رادمردی و آزاداندیشی نهضتها و خیزشهای مردمی بسیاری نیز در تقابل با این ظلم و سلطه در تاریخ شکل گرفت که می توان از نهضت سربداران به عنوان یکی از این نهضتهای مهم در تاریخ ایران نام برد.
وی ادامه داد: به زعم عمده پژوهشگران و تاریخدانان نهضت سربداران در یکی از سختترین دوره های تاریخ این سرزمین پا به عرصه وجود نهاد و تاکید بر اهمیت این دوران به این دلیل نیست که در تاریخ زندگی کنیم بلکه این است که تاریخ را برای آینده می خواهیم.
معاون رئیس جمهوری گفت: سربداران در سایه ایمان قوی و یقین به حقانیت اهداف از افق علم و ایمان و فقاهت طلوع کردند و با بهره مندی از سجایای انسانی و فضیلتهای اخلاقی به مبارزه با ظلم و بیداد پرداختند و هیچگاه از هیچ قدرتی هراسی به دل راه ندادند و ذره ای از مواضع اصولی و اعتقادی خویش عقب نشینی نکردند و همواره پرصلابت و استوار بر مرام و مسلک خود باقی ماندند.
وی افزود: مایه مباهات است که امروز در شهر کهن و همیشه بیدار سبزوار کنگره ای در جهت شناخت این حرکت سترگ تاریخی و در جهت رجوع به این دوران پرافتخار از تاریخ ایران اسلامی برگزار خواهد شد.
کنگره بین المللی سربداران با قرائت پیامهای رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله نوری همدانی، وزیر علوم و رئیس سازمان میراث فرهنگی و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و 100 میهمان از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی امروز در سبزوار آغاز شد.
طی دو روز برپایی این کنگره 65 سخنرانی در قالب 9 نشست مستقل در سه بخش ارائه می شود. از بین این مقالات 50 طرح پژوهشی و اثرگذار در حوزه تاریخ سربداران استخراج و اجرا می شود.
این کنگره به همت وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه سبزوار و همکاری دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی و حوزه علمیه قم برپا شده است.
نهضت سربداران حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری و در پی 120 سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از 'باشتین' در منطقه تاریخی سبزوار علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد.
سربداران در این چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود 50 سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دورانهای بعد در این بخش از ایران شدند که دامنه حکومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه یافت.
قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد. برخی از مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پیامدهای حکومت سربداران می دانند.
امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگری های مغولان را جبران کنند. آنان در پی ارتقای زندگی روستاییان و طبقه محروم بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.
این نهضت بخاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه 'اگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم وگرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم' با عنوان قیام سربداران معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد.
منبع ایرنا.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.