اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 26 آذر 1394 / کد مطلب: 10599 / نظرات: 0

فرماندار داورزن:


فرماندار :توجه به خاستگاه قیام سربداران از مطالبات مردم داورزن است


فرماندار :توجه به خاستگاه قیام سربداران از مطالبات مردم داورزن است توجه به خاستگاه قیام سربداران از مطالبات مردم داورزن است
فرماندار داورزن خواستار توجه ویژه مسئولان کشوری به این شهرستان به عنوان خاستگاه شکل گیری حکومت سربداران شد .
 
رضا فلاحی عصر پنجشنبه در حاشیه برگزاری کنگره بین المللی سربداران گفت: سربداران نقش اساسی و مهم در تاریخ ایران دارد و بایستی همه ابعاد این قیام را مورد توجه قرار داد .
وی نهضت سربداران را حرکتی اصیل، سرنوشت ساز و الهام بخش در طول تاریخ ایران دانست و گفت: واکاوی و بررسی همه جوانب این قیام برای نسل های مختلف به ویژه برای نسل جوان کشور یک ضرورت و چراغ راه برای آیندگان است.
فلاحی قیام سربداران را یکی از مهمترین قیام ها و خیزش های مردمی ایران دانست و افزود :ماهیت و جوهره مذهبی برخاسته از مکتب اسلام و قیام امام حسنی(ع) مهمترین شاخصه این قیام نسبت به قیام های تاریخی دیگر است.
وی با بیان اینکه خاستگاه شکل گیری قیام سربداران روستای باشتین شهرستان داورزن است ،عنوان کرد:یکی از مهمترین انتظارات از برگزاری این کنگره جلب نظر پژوهشگران،اندیشمندان و صاحب نظران به این خطه است.
فلاحی با اشاره به بسیج امکانات این شهرستان برای برگزاری کنگره سربداران گفت : ما از همان ابتدای تشکیل دبیرخانه کنگره، همکاری های لازم با مجموعه دانشگاه حکیم سبزواری و ستاد برگزاری این مراسم را داشته ایم.
فرماندار داورزن ادامه داد:یکی از مهمترین در خواست ها از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه ویژه به داورزن و استقرار نمایندگی و یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شهرستان است.
به گفته وی نبود اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان داورزن سبب شده تا به توسعه زیر ساخت های فرهنگی این شهرستان توجه جدی نشود.
روستای باشتین از توابع شهرستان تازه تاسیس داورزن است.
نهضت سربداران حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری و در پی 120 سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از 'باشتین' در منطقه تاریخی سبزوار علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد.
سربداران در این چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود 50 سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دورانهای بعد در این بخش از ایران شدند که دامنه حکومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه یافت.
قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد. برخی از مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پیامدهای حکومت سربداران می دانند.
امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگری های مغولان را جبران کنند. آنان در پی ارتقای زندگی روستاییان و طبقه محروم بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.
این نهضت به خاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه 'ˈاگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم وگرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم' با عنوان ˈقیام سربداران معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد.
منبع ایرنا.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.