اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 4 دي 1394 / کد مطلب: 10606 / نظرات: 0

مدیر کل منابع طبیعی خراسان رضوی:


عامل انسانی علت 70 درصد تخریب منابع طبیعی خراسان رضوی


عامل انسانی علت 70 درصد تخریب منابع طبیعی خراسان رضوی   و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: عامل 70 درصد تخریب های منابع طبیعی این استان ،انسانی است .
 
هادی باقری روز پنجشنبه در جمع مسئولان سبزوار منابع طبیعی را زیربنای توسعه پایدار توصیف و بیان کرد: در سالهای گذشته آسیبهای فراوانی به منابع طبیعی وارد شده است.
وی افزود: امروز موضوع کمبود منابع آبی در خراسان رضوی به عنوان یک بحران و معضل مهم محسوب می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: در سالهای گذشته به دلیل برداشتهای بی مورد آب بسیاری از چاهها، چشمه سارها و قناتها تخریب و یا از حد مطلوب خارج شده اند.
وی گفت: این تخریبها آثار جبران ناپذیری بر روی کشاورزی، منابع طبیعی و توسعه بیابانزایی گذاشته است.
باقری توسعه آبخیزداری از مهمترین برنامه ها برای کمک به تقویت منابع آبی ذکر و بیان کرد: در همین راستا 250 میلیارد ریال اعتبار از سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخواست شده است.
وی همچنین با اشاره به اجرای چند طرح مهم ملی درحوزه حفظ منابع طبیعی و محیط زیست خراسان رضوی افزود: این طرحها در شهرستانهای سبزوار، بجستان و تربت جام با هدف توانمندسازی، ایجاد اشتغال، بهبود وضعیت معیشتی، توجه به منابع طبیعی و حفظ محیط زیست در حال اجرا و یا در مرحله برنامه ریزی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی
باقری اضافه کرد: در این چارچوب با توجه به ظرفیت مناطق طرح هایی برای کاشت گونه های مختلف گیاهی و تولید گیاهان دارویی و صادرات آنها در دستور کار داریم .
وی افزود: طرح کاشت جنگل های مشارکتی با همکاری و همراهی مردم در سطح استان در دستور کار قرار گرفته که در شهرستان های کلات، طرقبه و شاندیز، گناباد و بجستان اجرا شده است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار نیز با اشاره به اجرای طرح ترسیب کربن در این شهرستان اظهار کرد: این طرح با هدف بهبود وضعیت محیط زیست منطقه، اشتغال زایی برای روستائیان و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی در بخش روداب سبزوار اجرا می شود.
احمد برادران افزود: این طرح در 200 هزار هکتار از منابع طبیعی این شهرستان اجرا می شود و جمعیتی بالغ بر 9 هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد.
وی ادامه داد: اجرای این طرح در این شهرستان فرصتی مهم برای منطقه و استان است تا بتوانیم در زمینه جلوگیری از تخریب زیر ساخت های منابع طبیعی گام برداریم .
فرماندار ویژه سبزوار با اشاره به وجود یک میلیون و 254 هزار هکتار منابع طبیعی در این شهرستان گفت: وجود مراتع به عنوان یک سرمایه محسوب می شود که باید برای حفظ آن اقدامات ویژه ای صورت گیرد.
وی با اشاره به استقرار کمیسیون ماده واحده در اداره منابع طبیعی سبزوار ادامه داد: استقرار این کمیسیون در شهرستان ها از مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در راستای احقاق حقوق مردم و منابع ملی است.
سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
خراسان رضوی منطقه ای خشک و نیمه خشک است زیرا 75 درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد.
یک میلیون و 651 هزار و 511 هکتار از زمینهای خراسان رضوی در مناطق بیابانی متاثر از کانونهای فرسایش بادی قرار دارد که شامل حدود 30 درصد از وسعت استان است.
خراسان رضوی دارای 15 کانون بحرانی فرسایش بادی در 17 منطقه و 15 شهرستان است. همچنین وسعت مراتع خراسان رضوی شش میلیون و 566 هزار و 29 هکتار معادل 56 درصد از کل مساحت این استان است.
مساحت جنگلهای خراسان رضوی نیز با محاسبه بیشه زارها، درختچه ها و جنگلهای دست کاشت حدود یک میلیون هکتار یعنی 8،5 درصد از وسعت استان را شامل می شود.منبع ایرنا.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.