اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 24 ارديبهشت 1395 / کد مطلب: 10813 / نظرات: 0

رئیس سازمان امور عشایر:


پرداخت 1300 میلیارد ریال تسهیلات به عشایر کشور



 رئیس سازمان عشایر گفت: 1300 میلیارد ریال تسهیلات پارسال برای اجرای طرح زنجیره تولید گوشت عشایر پرداخت شده است.

کرمعلی قندالی در جریان بازدید از منطقه عشایری بخش روداب سبزوار اظهار کرد: 260 میلیارد ریال از این تسهیلات به استان خراسان رضوی اختصاص یافت که زمینه خوبی را برای اجرا و تداوم طرح زنجیره تولید گوشت در این استان فراهم کرد.
وی افزود: حدود 230 هزار خانوار عشایری با جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفر در کشور شناسایی شده اند که 25 درصد گوشت کشور را تولید می کنند.
قندالی با اشاره به اینکه امروز عشایر در حوزه های مختلف صنایع دستی، لبنیات، پرورش گیاهان دارویی و گردشگری دارای تولیدات متنوعی هستند، ادامه داد: یکی از برنامه های این سازمان ایجاد تنوع شغلی در بین عشایر و افزایش میزان اشتغال آنان است.
وی بابیان اینکه دولت یازدهم توجه جدی به عشایر دارد، گفت: با عنایت دولت در سال گذشته دو هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد شغل به بخش عشایر پرداخت شد.
وی با بیان اینکه ایجاد زمینه های شغلی متنوع برای عشایر از مهاجرت آنها به شهرها جلوگیری می کند، گفت: تنها در یک منطقه عشایری کشور بیش از 32 نوع محصول لبنی تولید می شود.
قندالی ادامه داد: تلاش ما معرفی تولیدات و صنایع دستی عشایر است تا بتوانیم از این طریق منابع درآمدی پایداری برای آنها ایجاد کنیم.
وی گفت: از محل تبصره 6 قانون بودجه امسال هم 700 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح آبرسانی عشایر اختصاص داده شده است.
رئیس سازمان امور عشایر گفت: با پیگیری های انجام شده در سال گذشته 56 هزار کیلومتر راه عشایری در سطح کشور ساخته شده است.
قندالی با اشاره به سفر خود به منطقه عشایری ذوالفرخ بخش روداب سبزوار گفت: این منطقه از ظرفیت خوبی در زمینه روان آب های باکیفیت بالا برخوردار است.
وی افزود: در این سفر مصوب شد تا با ایجاد بندهای خاکی در این منطقه این روان آب ها و سیلاب ها را کنترل و از آنها در راستای تغذیه سفره های آب زیرزمینی و تقویت آب قنوات منطقه استفاده کنیم.
وی گفت: مطالعات این طرح در گذشته انجام شده و عملیات اجرایی آن در سال جاری آغاز و تا پایان سال آینده به اتمام می رسد.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یک درصد از اعتبارات صندوق توسعه ملی در زمینه ارائه تسهیلات به بخش تولیدات دامی عشایر اختصاص پیدا کرده است.
رمضانعلی سبحانی فر اظهار کرد: در بودجه امسال نیز با تلاش صورت گرفته توسط فراکسیون عشایری مجلس، 200 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیرساختهای بخش عشایری اختصاص داده شد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات عشایر سبزوار عدم استفاده از تسهیلات بانکی است، ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس و تاکید دولت، بانک ها باید مجوزها و پروانه های بهره برداری عشایر را به عنوان ضامن قبول کنند که متاسفانه برخی از بانک ها در این زمینه کم کاری می کنند.
وی افزود: در این سفر موضوع ساخت محور سبزوار- روداب - طرود (شاهرود) به عنوان یک طرح مورد بررسی قرار گرفت و بخشی از اعتبارات ساخت این محور توسط سازمان عشایری و بخشی از آن نیز توسط وزارت راه و شهرسازی تامین می شود.
وی گفت: با اجرای این طرح زمینه خوبی برای تردد عشایر به مناطق شهرستان های بردسکن و کاشمر و نیز شهرستان های جنوب خراسان رضوی فراهم می شود.
وی اظهار کرد: در این سفر همچنین موضوع احداث بند خاکی در منطقه ذوالفرخ در دستور کار قرار گرفت که برای اجرای آن اعتباری حدود 30 میلیارد ریال در نظر گرفته شد.
رئیس فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی هم در جمع عشایر روداب سبزوار گفت: با پیگیری های صورت گرفته اعتبارات بخش عشایری از 45 میلیارد ریال به 95 میلیارد ریال رسیده است.
هادی قوامی با اشاره به اینکه 150 میلیارد ریال طرح های عمرانی برای حوزه عشایر در بودجه امسال تعریف شده، عنوان کرد: بیش از 35 درصد از اشتغال صنایع دستی کشور مربوط به حوزه عشایر است.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 23 میلیون راس دام سبک کشور در اختیار عشایر است، گفت: امسال دولت و مجلس در بحث بودجه، توجه خوبی به بخش عشایر کرده اند.
معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار و جمعی از مسوولان این شهرستان رئیس سازمان عشایری را همراهی می کردند.
شهرستان سبزوار دارای 615 خانوار عشایر از هشت طایفه 'امام دادزایی، بخشی زایی، دانایی، عطایی، توپکانلو، خانزایی، آبدوغی' است و 70 درصد این جمعیت معادل 425 خانوار در بخش روداب سبزوار مستقرند.
بخش روداب در جنوب غربی سبزوار و سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.منبع ایرنا.




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.