اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 27 ارديبهشت 1395 / کد مطلب: 10825 / نظرات: 0


برداشت گل محمدی در سبزوار


معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار با اشاره به شروع برداشت گل محمدی از توسعه کشت این محصول در سبزوار خبر داد .

مهندس منصور برغمدی که در یکی از محل های برداشت این محصول حضور یافته بود با ذکر این خبر گفت سطح زیرکشت محصول گل محمدی در باغات شهرستان سبزوار 30هکتاراست که نیمی از این مساحت بارور می باشد افزود شهرستان سبزوار ظرفیت خوبی برای کشت گل محمدی دارد و ارتقاء کشت این محصول به 100هکتار در چشم انداز 5ساله جهادکشاورزی می باشد. وی اظهار داشت کشت این محصول سودآور است و همین مسئله نیز موجب تقویت انگیزه کشاورزان برای کشت این محصول شده است وی با بیان اینکه کشت گل محمدی محصول مناسب برای جایگزینی دیگر محصولات پر آب می باشد بر ضرورت تغییر الگوی کشت در شهرستان تاکید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با ذکر اینکه این مدیریت از کشاورزانی که برای کشت این محصول آمادگی دارند پشتیبانی می‌کند گفت یارانه ای که امسال به کشت گل محمدی اختصاص یافت 36 میلیون ریال است که باید برای انجام سیاست تغییر الگوی کشت حمایت بیشتر صورت پذیرد. مهندس برغمدی اضافه کرد کشت گل محمدی و تولید گلاب از این محصول یکی از سودمندترین اقداماتی است که می‌توان برای بهبود بخشیدن به وضعیت باغداری شهرستان و تقویت اقتصادی و همچنین رفع مشکلات کم آبی استان انجام داد. که در این زمینه کار های خوبی در سطح شهرستان انجام پذیرفته است

رئیس اداره تولیدات گیاهی سبزوار در همین زمینه گفت با کشت و تولید و صادرات این محصول می‌توان به سودآوری مطلوبی رسید وی افزود کشورهای عربی بیشترین خریداران گل محمدی از ایران هستند. مهندس رحیمی با ذکر اینکه شرایط آب و هوایی در شهرستان سبزوار نیز متناسب با کشت این نوع از گل است و می‌شود انتظار داشت با کشت این گل سبزوارنیز در ردیف شهرهای تولید کننده گلاب و جذب توریست قرار گیرد گفت حمایت از بخش خصوصی برای فعالیت در این زمینه مهم است و همچنین باید اقدامات لازم برای ارتقاء کیفیت محصول را انجام داد.

مهندس محمد عظیمی نژاد مسئول باغبانی شهرستان نیز گفت برآورد می شود امسال 15000لیتر تولید گلاب داشته باشیم . میانگین قیمت هر کیلو گل محمدی 8 هزار تومان است، با توجه به میزان سطح زیر کشت این محصول درشهرستان افزون بر یک میلیارد ودویست میلیون ریال نصیب باغداران خواهد شدوی افزود تعداد واحد گلاب گیری در شهرستان 32 واحد می باشد که 2واحد مکانیزه و30واحد سنتی است وی با ذکر اینکه برای تولید هر لیتر اسانس گل محمدی چهار تن گلبرگ نیاز است و همین ارزش این محصول را بالا برده و قیمت هر کیلوگرم اسانس آن حدود 250میلیون ریال است



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.