اخبار سبزوار پيام : مذهبی


اخبار » مذهبی / تاریخ خبر: 18 خرداد 1395 / کد مطلب: 10899 / نظرات: 0


رمضان موسم بازپیرایی جان



رمضان موسم بازپیرایی جان‌های خسته و شروع دوباره انسان است.

رمضان هنگامه تعالی روح انسان و موسم زدوده شدن نفس او از از زنگار تکرار و روزمره‌گی است.

دعاى روز اول ماه مبارك رمضان:

بسم الله الرحمن الرحيم

" اللهمَ اجْعلْ صِيامي فـيه صِيـام الصّائِمينَ وقيامي فيهِ قيامَ القائِمينَ ونَبّهْني فيهِ عن نَومَةِ الغافِلينَ وهَبْ لي جُرمي فيهِ يا الهَ العالَمينَ واعْفُ عنّي يا عافياً عنِ المجْرمينَ".

«خدايا قرار بده روزه مرا در آن روزه داران واقعى و قيام وعبادتم در آن قيام شب زنده داران و بيدارم نما در آن از خواب بى خبران و ببخش به من جنايتم را در اين روز اى معبود جهانيان و در گذر از من اى بخشنده جنايات كاران».

مساله روز:
چه چيزهايي روزه را باطل مي‌کنند؟

آيت الله سيستاني
1- خوردن و آشاميدن، 2- جماع ، 3- استمناء، 4- دروغ بستن به خدا و پيغمبر و جانشينان پيغمبر(ع) بنا بر احتياط واجب، 5- رساندن غبار به حلق بنابر احتياط واجب، 6- باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح، 7- اماله كردن با چيزهاى روان، 8- عمداً قى كردن.

آيت الله وحيد خراساني
1- خوردن و آشاميدن، 2- جماع، 3- استمناء، 4- دروغ بستن به خدا و پيغمبر و ائمّه معصومين(ع)، 5- رساندن غبار به حلق بنابر احتياط واجب، 6- فرو بردن تمام سر در آب، 7- باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح، 8- اماله كردن با چيزهاى روان، 9-قى كردن.

آيت الله مکارم شيرازي
1ـ خوردن و آشاميدن، 2ـ جماع، 3ـ استمناء، 4ـ دروغ بستن به خدا و پيغمبر(ص) و ائمّه(ع)، 5ـ رساندن غبار غليظ به حلق، 6ـ فرو بردن سر در آب، 7ـ باقى ماندن بر جنابت يا حيض يا نفاس تا اذان صبح، 8ـ اماله کردن با مايعات، 9ـ قى کردن عمدى

آيت الله موسوي اردبيلي
1- خوردن و آشاميدن. 2- جِماع. 3- اِستمناء. 4- دروغ بستن به خدا و پيامبر(ص) و جانشينان ايشان عليهم‏السلام . 5- رساندن غبار غليظ به حلق. 6- فرو بردن تمام سر در آب. 7- باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح. 8- اماله كردن با چيزهاى روان. 9- قى كردن

آيت الله مظاهري
1 - خوردن و آشاميدن، 2 - رساندن غبار غليظ به حلق، 3 - اماله كردن، 4 – جماع، 5 – استمناء، 6 - باقى ماندن بر جنابت تا اذان صبح، 7 - قى كردن

مقلدان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نيز مي توانند استفتائات خود را در اين خصوص از طريق سايت http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=istifta مطرح كرده و پاسخ آن را دريافت نمايند.

خوردن و آشامیدن در سیره نبوی

امیر مؤمنان(ع) می‌فرماید: برای پیامبر(ص) غذایی آوردند، آن حضرت انگشت خود را در آن فرو برد و چون دید داغ است، فرمود: بگذارید سرد شود که برکتش بیشتر شود؛ خدا غذای داغ به ما نداده است.

امام حسین(ع) می‌فرماید: هرگاه رسول خدا(ص) غذایی می‌خورد، می‌گفت: «اللهم بارک لنا فیه و ارزقنا خیرا منه؛ خدایا! در آن برای ما برکت قرار ده و بهتر از آن را روزیمان فرما» و هرگاه شیری می‌نوشید، می‌فرمود: «اللهم بارک لنا فیه و ارزقنا فیه؛ خدایا! در آن برای ما برکت قرار ده و روزیمان را در آن قرار ده».

امام صادق(ع) می‌فرماید: رسول خدا(ص) از هنگام بعثت تا پایان عمر خود هرگز در حال تکیه زدن غذا نخورد و پیوسته مانند برده غذا می‌خورد و مانند برده می‌نشست، ایشان این کار را برای تواضع و فروتنی در برابر خدا انجام می‌داد، همچنین می‌فرماید: پیامبر اکرم(ص) برای خوردن و آشامیدن و برداشتن چیزی را با دست چپ نمی‌پسندید.

راوی گوید: رسول خدا(ص) برای خوردن، آشامیدن و وضو از دست راست خود استفاده می‌کرد.

پیامبر(ص) غذای داغ نمی‌خورد تا سرد شود و می‌فرمود: خدا به شما آتش نخورانده است. غذای داغ برکت ندارد پس آن را سرد کنید و آن حضرت هرگاه غذا می‌خورد بسم‌الله می‌گفت.

انس می‌گوید: هرگز رسول خدا(ص) از  غذایی بدگویی نکرد، اگر غذایی را می‌پسندید آن را می‌خورد و اگر غذایی را نمی‌پسندید، نمی‌خورد.

رسول خدا(ص) سیر، پیاز، تره‌فرنگی و عسل آغشته به شیره‌ای که از درخت، در شکم زنبور می‌ماند، نمی‌خورد زیرا بوی آن در دهان می‌ماند. پیامبر(ص) هنگام آب نوشیدن در ظرف آب تنفس نمی‌کرد و هنگام تنفس ظرف را از دهانش دور می‌کرد.

منبع: مفاتیح الحیات؛ آیت‌الله جوادی آملی.(ایسنا)

 



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.