اخبار سبزوار پيام : مذهبی


اخبار » مذهبی / تاریخ خبر: 20 خرداد 1395 / کد مطلب: 10906 / نظرات: 0

سفره معنوی/3/


رمضان بهار عبودیت


رمضان فرصتی است بی‌قرین برای اظهار عبودیت در بارگاه قدسی حضرت جان... .
بسفره معنوی آکنده از مجموعه‌ای از نیازهای معنوی انسان در یک روز ماه رمضان است تا در درنگی کوتاه بتوان کمی در بحر معنویت این ماه غوطه‌ور شد؛ التماس دعا.

دعاى روز سوم ماه مبارك رمضان

بسم الله الرحمن الرحيم
«اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ و التّنَبیهَ و باعِدْنی فیهِ من السّفاهة و التّمْویهِ و اجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدین».

«خدایا روزی کن مرا در آن روز هوش و خودآگاهی را و دور بدار در آن روز از نادانی و گمراهی و قرار بده مرا بهره و فایده از هر چیزی که فرود آوردی در آن به بخشش خودت، ای بخشنده‌ترین بخشندگان».

 مساله روز:
حكم دروغ بستن به خدا و پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) چگونه است؟

آيت الله سيستاني:
اگر روزه‌دار به گفتن يا به نوشتن يا به اشاره و مانند اينها به خدا و پيغمبر(ص) و ائمه(ع) عمداً نسبتى را بدهد كه دروغ است ـ اگر چه فوراً بگويد دروغ گفتم يا توبه كند ـ روزه او ـ بنابر احتياط لازم ـ باطل است و همچنين است ـ بنابر احتياط مستحب ـ دروغ بستن به حضرت زهرا (س) و ساير پيغمبران و جانشينان آنان.

آيت الله وحيد خراساني:
اگر روزه دار به گفتن يا به نوشتن يا به اشاره و مانند اينها به خدا و پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم) و ائمّه معصومين (عليهم السلام) عمدا خبرى را به دروغ نسبت بدهد، اگر چه فوراً بگويد دروغ گفتم يا توبه كند روزه او باطل است و نسبت دادن به دروغ به ساير پيغمبران و اوصياى آنان (على نبينا و آله و عليهم السلام) بنابر احتياط واجب روزه را باطل مى كند، مگر اين كه آن نسبت برگردد به خداوند متعال كه در اين صورت روزه اش باطل است، و همچنين است نسبت دادن به دروغ به حضرت زهراء(عليها السلام)، مگر اين كه آن نسبت برگردد به خداوند متعال و حضرت رسول(صلى الله عليه وآله وسلم) و ائمّه(عليهم السلام)، كه در اين صورت روزه اش باطل است.

آيت الله مکارم شيرازي:
هرگاه روزه‌دار دروغى به خدا و پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) و جانشينان معصوم او(عليهم السلام) نسبت دهد خواه با گفتن باشد، يا نوشتن، يا اشاره و مانند آن، بنابر احتياط واجب روزه‌اش باطل مى شود، هرچند بلافاصله توبه کند. دروغ بستن به ساير انبيا و فاطمه زهرا(عليها السلام) نيز همين حکم را دارد.

آيت الله موسوي اردبيلي:
اگر روزه‌‏دار با گفتن يا با نوشتن يا با اشاره و مانند آنها به خدا و پيامبر(صلی‌الله‌عليه‌‏و‌آله‌و‌سلم) و جانشينان آن حضرت(عليهم‌السلام) عمدا نسبت دروغ بدهد، اگرچه فورا بگويد: دروغ گفتم! يا توبه كند، روزه او بنابر احتياط واجب باطل است و اگر دروغ بستن به حضرت زهرا(عليها‌السلام) و ساير پيامبران و جانشينان آنان(عليهم‏‌السلام) موجب دروغ بستن به خدا يا پيامبر اكرم(صلی‌الله‌عليه‌‏و‌آله‌و‌سلم) يا جانشينان آن حضرت (عليهم‌السلام) گردد نيز همين حكم را دارد.

آيت الله مظاهري:
اگر روزه‌دار به گفتن يا به نوشتن يا به اشاره و مانند اينها به خدا و پيغمبر و جانشينان آن حضرت عمداً نسبت دروغ بدهد روزه او باطل نمی‌شود گرچه گناه بزرگى نموده است.
نکاتی درباره حُسن خُلق و معاشرت
ارزش حسن خلق:
رسول خدا(ص) فرمود: در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت، چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی‌شود و نیز فرمودند: در ترازوی عمل چیزی سنگین‌تر از خلق نیکو نیست.

امام صادق(ع) فرموند: مومن، پس از واجبات، عملی محبوب‌تر از خوشرفتاری با مردم، بر خدا عرضه نکرده‌است.

آثار خوشرویی
امام صادق(ع) فرمود: نیکی و خوشرویی سرزمین را آباد می‌کنند و بر عمر آدمی می‌افزایند؛ همچنین فرموند: خوشرویی بر روزی می‌افزاید؛ نیز فرموند: خوشرویی عامل جلب دوستی است.

پاداش خوشرویی
قرب الهی: امیر مومنان(ع) فرموند: هیچ چیزی همانند خوش اخلاقی موجب قرب الهی نمی‌شود.

از رسول خدا(ص) پرسیدند: بیشترین چیزی که موجب ورود به بهشت ممی‌گردد چیست؟ فرمود: تقوای الهی و خوش‌اخلاقی.

قرب به پیامبر(ص): رسول خدا(ص) فرمود: نزدیک‌ترین شما به من و بهره‌مندترین شما از شفاعت من در روز قیامت، راستگو‌ترین، امانت‌دارترین، خوش‌اخلاق‌ترین و نزدیک‌ترین شما به مردم است.

پوشش گناهان: امام صادق(ص) فرموند: چهار چیز است که در هرکس باشد ایمانش کامل است و هرچند از سر تا قدمش گناه باشد از قدرش نکاهد و آن، راستگویی، امانت‌داری، حیا و خوش‌اخلاقی است.
که پیام حدیث این است که این صفات چهارگانه در هرکسی باشد سبب بازداشتن او از گناه و کامل شدن ایمانش می‌شود.

دستیابی به پاداش نماز و روزه: رسول‎خدا(ص) فرموند: انسان مومن با حسن خلق خویش به درجه روزه‌دار شب زنده‌دار می‌رسد.

دستیابی به پاداش جهاد: امام صادق(ع) فرمود: خدا در برابر حسن خلق بنده‌اش، به او پاداش مجاهدی را می‌دهد که در راه خدا پیوسته، شب و روز جنگیده باشد.

آثار بدخویی
رسول خدا(ص) فرموند: بداخلاق، خود را به سختی می‌اندازد.

امیرمومنان(ع) فرموند: خانواده فرد بداخلاق از او خسته و بیزار می‌شوند، همچنین فرمود: روزی فرد
بد اخلاق تنگ می‌شود.

رسول خدا(ص) فرموند: بد اخلاقی عمل را تباه می‌کند، چنان که سرکه عسل را تباه می‌کند.

به رسول خدا(ص) گفته شد: فلان زن روزها روزه می‌گیرد و شب‌ها را به عبادت می‌پردازد، ولی بد اخلاق است و همسایگانش را با زبان می‌آزارد. فرمود: در او خیری نیست. او اهل آتش است.

منبع: مفاتیح‌الحیات آیت‌الله جوادی آملی(منبع ایسنا)




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.