اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 26 خرداد 1395 / کد مطلب: 10923 / نظرات: 0


برای احیا و مرمت قنوات سبزوار 1750 میلیارد ریال مورد نیاز است


 مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: برای احیا و مرمت قنوات این شهرستان که بسیاری از آنها قدمت بیش از یک هزار ساله دارند، 1750 میلیارد ریال مورد نیاز است.

 منصور برغمدی در مراسم بهره برداری از یک طرح کشاورزی در سبزوار افزود: تعداد 1012 قنات به طول 1155 کیلومتر با دبی استحصالی 4 هزار لیتر در ثانیه در این شهرستان وجود دارد.
وی با بیان اینکه دلیل عمده تخریب این قنوات، بروز سیل، خشکسالی، زمین لرزه و عدم رعایت حریم توسط کشاورزان است اظهار کرد: با تلاش همکاران و خیرین در سال زراعی جاری 20 رشته قنات به طول 10 کیلومتر با هزینه 10 میلیارد ریال در 20 روستای این شهرستان مرمت و احیا شد.
وی گفت: با توجه به ضرورت احیای قنوات شهرستان در سال جاری 50 قنات به طول 40 کیلومتر با مشارکت مردم و هزینه 30 میلیارد ریال مرمت و احیا خواهد شد.
برغمدی با اشاره به اختصاص 339 میلیارد ریال تسهیلات به بخش کشاورزی سبزوار اظهار کرد: این تسهیلات در بخش های مکانیزاسیون، تسطیح اراضی، آبیاری تحت فشار، توسعه استخر های آب، حفاظت از خاک، مرمت قنوات و لوله گذاری هزینه می شود.
وی با بیان اینکه بخش عمده این تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی و بانک کار آفرین تامین شده است گفت: در راستای ارائه تسهیلات به بخش کشاورزی 25 درصد از منابع داخلی بانک های شهرستان به این بخش اختصاص یافته که در قالب تسهیلات در اختیار کشاورزان متقاضی قرار می گیرد.
وی افزود: در سال زراعی جاری 18 میلیارد ریال از محل ماده 180 ملی برای اجرای طرح های انتقال آب و مرمت قنوات به این شهرستان اختصاص داده شده که هنوز جذب نشده است.
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار اظهار کرد: از محل اعتبارات ماده 180 استانی نیز 2 میلیارد و 800 میلیون ریال به این شهرستان اختصاص یافته که از این مبلغ 890 میلیون ریال جذب و در زمینه احیا و مرمت قنوات هزینه شده است.
وی با اشاره به خسارت 330 میلیارد ریالی ناشی از سیل، تگرگ، خشکسالی و طوفان در این شهرستان گفت: 10 درصد از کشاورزان خسارت دیده زیرپوشش بیمه بخش محصولات کشاورزی هستند و بخش عمده خسارت های وارده متوجه خود کشاورزان است.
وی افزود: در این ارتباط مکاتباتی با استانداری و جهادکشاورزی استان صورت گرفته تا بتوانیم از محل اعتبارات ستاد بحران و فراهم آوردن تسهیلات به کشاورزان خسارت دیده کمک کنیم.
معاون فنی و عمرانی فرمانداری سبزوار نیز در این مراسم گفت: دولت در حوزه تامین اعتبار برای احیا و مرمت قنوات با مشکل مواجه است و به همین دلیل نیاز به مشارکت کشاورزان و خیرین در این حوزه هستیم.
حسین شاد با بیان اینکه احیا و مرمت قنوات از مهمترین اولویت ها در راستای توسعه پایدار روستاها است افزود: مشارکت خیرین در اجرای طرح های هادی روستایی، احیا و مرمت قنوات، انتقال آب، آسفالت راه های روستایی، ایجاد صنایع در مناطق روستایی بستر خوبی را برای کمک به دولت در اجرای طرح ها و برنامه ها فراهم می کند.
در این مراسم قنات روستای ابارش سبزوار مورد بهره برداری قرار گرفت.
این قنات 11 کیلومتر طول دارد که با مشارکت خیرین 2 کیلومتر آن با هزینه یک میلیارد ریال مرمت شده است.
هم اکنون 19 هزار بهره بردار در بخشهای کشاورزی، باغداری و دامداری این شهرستان فعالیت دارند.منبع ایرنا.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.