اخبار سبزوار پيام : مذهبی


اخبار » مذهبی / تاریخ خبر: 12 تير 1395 / کد مطلب: 11012 / نظرات: 0

سفره معنوی/26/


رمضان هنگامه نجات...


 سفره معنوی نجوای بندگی است که در رمضانی که شوق بندگی در گوشه گوشه جهان موج می‌زند.
بسم الله الرحمن الرحيم
" اللهمّ اجْعَل سَعْيي فيهِ مَشْکوراً وذَنْبي فيهِ مَغْفوراً وعَملي فيهِ مَقْبولاً وعَيْبي فيهِ مَسْتوراً يا أسْمَعِ السّامعين".

«خدايا قرار بده کوشش مرا در اين ماه قدردانـى شده وگناه مرا در اين ماه آمرزيده و کردارم را در آن مورد قبول وعيب مرا در آن پوشيده اى شنواترين شنوايان».

آيت الله مكارم شيرازي
هرگاه روزه خود را عمداً باطل كند، بعد به مسافرت برود، كفّاره از او ساقط نمى شود، ولى اگر عمداً روزه خود را باطل كند بعد عذرى مانند حيض يا نفاس يا بيمارى براى او پيدا شود كفّاره بر او واجب نيست

آيت الله صافي گلپايگاني
اگر عمداً روزه خود را باطل كند و بعد عذري مانند حيض يا نفاس يا مرض براي او پيدا شود، بنابر احتياط كفاره بر او واجب مي‎شود.

آيت الله سيستاني
كسى كه عمداً روزه خود را باطل كرده، اگر بعد از ظهر مسافرت كند، يا پيش از ظهر براى فرار از كفاره سفر نمايد، كفاره از او ساقط نمى‏شود، بلكه اگر قبل از ظهر مسافرتى براى او پيش آمد كند نيز كفاره بر او واجب است.

آيت الله مظاهري
اگر عمداً روزه خود را باطل كند و بعد عذرى مانند حيض يا نفاس يا مرض براى او پيدا شود، كفّاره بر او واجب است.

آيت الله وحيدخراساني
اگر عمداً روزه خود را باطل كند و بعد عذرى مانند حيض يا نفاس يا مرض براى او پيدا شود، بنابر احتياط كفّاره بر او واجب است.

آيت الله موسوي اردبيلي
اگر عمدا روزه خود را باطل كند و بعد عذرى مانند حيض يا نفاس يا بيمارى براى او پيدا شود، احتياطا كفّاره بر او واجب است.

مقلدان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نيز مي توانند استفتائات خود را در اين خصوص از طريق سايت http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=istifta مطرح كرده و پاسخ آن را دريافت نمايند.

تعامل انسان با محیط زیست

خداي سبحان، نظام كيهاني و زمين و محيط زيست را آفريد و آن‌ها را در اختيار انسان نهاد تا او را بر اساس دستورهاي خود بيازمايد و ببيند كه وي پس از مطالعه و شناخت لازم، چگونه از اين امانت.هاي الهي در مسير طاعت خالق بهره مي‌گيرد و با مزايا و نعمت‌هاي زيست محيطي پروردگار چگونه رفتار مي‌كند. در قرآن كريم مي‌فرمايد: زمين را آراستيم تا شما را بيازماييم و ببينيم كدام‌يك به نيكي رفتار مي‌كنيد: ﴿اِنّا جَعَلنا ما عَلَى الاَرضِ زينَةً لَها لِنَبلُوَهُم اَيُّهُم اَحسَنُ عَمَلا﴾.

زماني نعمت‌ها و امكانات در راستاي هدف آفرينش قرار مي‌گيرند كه از آن‌ها به درستي بهره‌برداري و از افراط و تفريط پرهيز شود. روز قيامت نيز از همه نعمت.ها بازخواست مي‌شود: ﴿لَتُسـئَلُنَّ يَومَئِذٍ عَنِ النَّعيم﴾و انسان بايد بداند كه محيط زيست متعلق به همگان است و وظيفه دارد در حفظ و آباداني آن بكوشد تا خود نيز بتواند از مواهبش برخوردار شود، زيرا طبق فرموده امام صادق سلام الله علیه زندگي بدون محيط زيست پاك (هواي پاکيزه، آب فراوان و زمين بارور) گوارا و شيرين نمي‌شود.

رسول خدا (صلوات الله علیه) مي‌فرمايد: هركس درختي بكارد خدا به اندازه محصول آن برايش پاداش مي‌نويسد. در مقابل، اگر از طبيعت و امكانات مادي به گونه‌اي مناسب و شايسته بهره‌گيري نشود آثار زيانبار و گاه جبران‌ناپذيري در پي دارد؛ براي نمونه امام صادق سلام الله علیه مي‌فرمايد: در آب راكد و ايستاده ادرار مكن كه هركس چنين كند و به بلايي گرفتار شود جز خويشتن را سرزنش نکند. آلوده کردن آب.هاي مورد نياز مردم مانند آب.هاي پشت سد و آب نهرها، چشمه‌ها، چاه‌ها و مخزن‌ها كيفر دارد.منبع ایسنا.

 



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.