اخبار سبزوار پيام : اجتماعی





اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 26 تير 1395 / کد مطلب: 11058 / نظرات: 0

روانشناس:


وابستگی شدید به والدین از علائم ترس در کودکان است


یک روانشناس گفت: وابستگی شدید به والدین یکی از علائم ترس در کودکان محسوب می‌شود.
 
دکتر مهدی ‌خادمی اظهار کرد: پیش قدم نشدن برای انجام کار، وابستگی شدید به والدین، حرکات تکراری بدن، رنگ‌پریدگی، سرگیجه و ... از دیگر علائم ترس در کودکان است.
 
وی در خصوص علت به وجود آمدن ترس در کودکان، گفت: بسیاری از این ترس‌ها ریشه روانشناختی دارد و عواملی مانند تاثیر حالت چهره مادر در کودک، ترس از رفتن به مدرسه به علت وابستگی به والدین، ترس ناشی از تنبیه بیش از حد والدین، تغییر محل سکونت در به وجود آمدن ترس در کودکان موثر است.
 
خادمی افزود: تصادف کودک، ترس از مرگ، محرومیت‌های اجتماعی، کار با وسایل خطرناک، حمله حیوانات به کودک، تماشای فیلم‌های ترسناک، ترساندن کودک از فلفل و حتی ترس‌هایی که والدین دچار آن هستند نیز ازعوامل ایجاد ترس در کودک است.
 
وی با اشاره به اختلال(PTSD)، اظهار کرد: افرادی که با صحنه‌هایی مانند سیل، بمباران، زلزله و... روبه‌رو شده دچار این نوع از اختلالات هستند و با وجود هر صدایی دچار اضطراب می‌شوند.
 
خادمی با بیان اینکه ترس‌های مرضی اگر در افراد درمان نشود مانع فعالیت‌های آنان می‌شود، ادامه داد: ترس امری طبیعی است و از بدو تولد همراه فرد است، اما اگر بیش از دو سال به طول انجامد نگران‌کننده است و باید درمان شود.
 
وی در خصوص هفت ترس شایع در کودکان، عنوان کرد: شایع‌ترین این نوع از ترس‌ها، ترس از تاریکی است که کودکان زیر پنج سال را در برمی‌گیرد.
 
خادمی ادامه داد: ترس از جدایی، ترس از غریبه‌ها، دندان پزشکی،کابوس‌های شبانه، آب و هوا، ترس از بیماری، مکان‌های سر بسته، مکان‌های عمومی و... است.
 
این روانشناس با اشاره به ترس از آب و هوا، تصریح کرد: این نوع از ترس برای کودک زمانی اتفاق می‌افتد که از منطقه‌ای با آب و هوای متعادل به منطقه‌ای مانند سیستان با بادهای 120 روزه  نقل مکان‌کنند.
 
وی با بیان اینکه ترساندن کودک از آب جوش و آتش کار صحیحی است زیرا از خطرات جلوگیری می‌کند، گفت: زمانی که والدین به منظور اینکه کودک اقدامی را انجام ندهد او را تهدید به ترک یا جدایی می‌کنند ممکن است کودک دچار ترس خیالی شود.
 
خادمی اظهار کرد: گوشهگیری و کم‌حرفی کودکان که به اصطلاح «اسکیزوئید» نامیده میشود از علائم ترس در کودکان است.
 
این روانشناس در خصوص راه‌های درمان ترس، تصریح کرد: خانواده‌ها درمان را به صورت موقتی پیگیری نکنند یا در درمان عجله نداشته باشند زیرا عجله در درمان موجب افزایش استرس در کودک می‌شود.
 
خادمی افزود: به ترس کودک خود احترام بگذاریم، هرگز کودک را به دلیل ترس تحقیر نکنیم، کارهایی که کودک دوست دارد را به او محول کنیم و با شیوه‌های مختلف درباره ترس با او صحبت کنیم.
 
وی ادامه داد:  کودک را برای نوشتن شعر، مقاله و... ترغیب کنیم، اگر از چیزی نترسید او را تشویق کنیم، اگر کودک را برای مدت کوتاهی تنها می‌گذاریم به قول خود عمل کنیم و بازی موقعیت ترس(یعنی کودک را در موقعیتی قرار دهیم که از آن ترس دارد) در کاهش ترس موثر است.
 
خادمی با اشاره به مقوله مواجه‌سازی به عنوان راهکار کاهش ترس، عنوان کرد: مواجه‌سازی از اقدامات در اولویت برای کاهش ترس محسوب می‌شود و این شیوه مانند مواجه‌سازی کودک با گربه است که در ابتدا عکس در گام بعدی از دور و بعد با لمس گربه توسط کودک از بین می‌رود که به اصطلاح به این روش «حساسیت‌زدایی تدریجی» می‌گویند.منبع ایسنا.




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.