اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 1 مرداد 1395 / کد مطلب: 11086 / نظرات: 0

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی:


فرهنگ حاکم بر سبک شعری استاد سبزواری باید به نسل جوان منتقل شود


فرهنگ حاکم بر سبک شعری استاد سبزواری باید به نسل جوان منتقل شود رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: اشعار استاد حمید سبزواری به نوعی ترسیم کننده فرهنگ انقلاب اسلامی است و فرهنگ حاکم بر سبک شعری آن بزرگوار باید به نسل جوان انقلاب منتقل شود.
 حسین مقصودی در آیینی که به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد حمید سبزواری در محل آرامگاه وی برگزار شد در جمع مردم و مسئولان این شهرستان با بیان اینکه استاد سبزواری نسبت به حوادث مختلف با سرودن شعر واکنش نشان می داد، افزود: ایشان با وجود کهولت سن برای دفاع از آرمان های امام (ره) و رهبری در حساس ترین روزهای انقلاب شعر می سرود تا جبهه فرهنگی انقلاب در این زمینه تقویت شود.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی در سبک شعری این استاد فرهیخته نهفته است که بایستی بزرگان فرهنگ و ادب کشور با برنامه ریزی این سبک و فرهنگ را وارد دانشگاه ها و دروس درسی دانش آموزان کنند.
مقصودی با اشاره به پیگیری ها در باره ثبت روز استاد سبزواری به نام روز 'شعر و ادب انقلاب اسلامی' ادامه داد: وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه نگاه خوبی دارد و قول هایی را نیز در این زمینه داده است.
وی ادامه داد: برای ایجاد خانه موزه استاد سبزواری و احداث فرهنگسرای پدر شعر انقلاب نیز قول های مساعدی داده شده که امیدواریم با پیگیری مسئولان این مهم به سرانجام برسد.

*پیوستگی زندگی مرحوم سبزواری با آرمان های انقلاب
همسر مرحوم حمید سبزواری نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: زندگی مرحوم سبزواری با آرمان های انقلاب اسلامی پیوند خورده بود.
شکوه اقدس‌ شفقی افزود: استاد سبزواری از همان روزهای آغاز مبارزه و حرکت امام (ره) پا در رکاب انقلاب اسلامی بود و آرمان گرایی، ثابت قدمی در راه انقلاب و اعتقاد قلبی به اندیشه امام راحل از ویژگی های استاد سبزواری بود.
وی افزود: ایشان شکل گیری و وقوع انقلاب را با جان و دل حس می کرد و به همین دلیل برخی سرودهای ایشان که در دوران پس از انقلاب خوانده شد، در زمانی گفته شده که انقلاب هنوز پیروز نشده بود.
همسر استاد سبزواری ادامه داد: ایشان هیچگاه اسیر در مادیات نبود و مهمترین موضوعی که برای او دارای اهمیت بود، پیروزی و ماندگاری نهضت انقلاب اسلامی بود.
وی گفت: علاقه ایشان به سرودن شعر برای انقلاب به اندازه ای بود که سبب شد تا ایشان خود را پیش از موعد بازنشسته کند تا همه وقتش در اختیار انقلاب باشد.
وی با اشاره به برخی از آثار استاد سبزواری اشاره و گفت: در تمام آثار استاد سبزواری می توان مضامین و آرمان های انقلاب اسلامی را به خوبی دید.

* 150 اثر استاد سبزواری، آماده چاپ
فرزند ارشد استاد سبزواری نیز به خبرنگاران گفت: 150 اثر شامل سروده ها و اشعار استاد سبزواری آماده چاپ شده است.
محسن ممتحنی افزود: این آثار با همکاری برخی از اساتید برجسته شعر کشور در یک مجموعه شعری به چاپ می رسد.
وی با اشاره به اینکه استاد سبزواری شخصیتی مهم و ارزشی برای انقلاب بود، افزود: یکی از انتظارات ما از مسئولان شهر سبزوار پیگیری برای ایجاد موزه و یا فرهنگسرای انقلاب اسلامی در محل آرامگاه استاد سبزواری است.
مراسم چهلمین روز درگذشت استاد سبزواری چهارشنبه شب و روز پنجشنبه با حضور مسئولان و جمعی از شاعران برجسته کشور در سبزوار برگزار شد.
'حسین آقا ممتحنی' معروف به حمید سبزواری شاعر معاصر، که پدر شعر انقلاب لقب گرفته، سحرگاه شنبه 22 خرداد 1395 در 91 سالگی در بیمارستانی در تهران چشم از جهان فروبست و در زادگاهش سبزوار به خاک سپرده شد.
از آثار حمید سبزواری می توان به دیوان اشعار، کاروان سپیده، یاد یاران، سرود درد، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد.منبع ایرنا.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.