اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 5 مرداد 1395 / کد مطلب: 11096 / نظرات: 0


تاکید فرماندار سبزوار بر برخورد با مالکان چاه های غیرمجاز


تاکید فرماندار سبزوار بر برخورد با مالکان چاه های غیرمجاز  معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار خواستار برخورد جدی مسئولان با مالکان چاه های غیرمجاز آب در این شهرستان شد.
 احمد برادران در نشست کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: بر اساس گزارشهای رسیده 383 حلقه چاه غیرمجاز و بدون پروانه آب در سبزوار شناسایی شده است.
وی افزود: با پیگیری انجام شده تاکنون 86 حلقه از این چاه ها در دشت سبزوار مسدود و با مالکان آن برخورد قانونی شده است.
برادران با تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی مرتبط، نیروی انتظامی و دادگستری باید در برخورد با مالکان چاه های غیرمجاز جدی تر عمل کنند، ادامه داد: دشت سبزوار با وضعیت بحرانی در زمینه تامین آب مواجه است و باید موضوع صرفه جویی، تولید، توزیع و مصرف آب مورد توجه باشد.
وی عنوان کرد: براساس برآوردها با کاهش 3.5 متری آب در سفره های زیر زمینی دشت سبزوار روبه رو هستیم که این موضوع زنگ خطر جدی برای مردم و مسئولان است.
فرماندار ویژه سبزوار گفت: برای هزار و 531 حلقه چاه مجاز در شهرستان سبزوار شمارشگر هوشمند پیش بینی شده و تاکنون 990 مورد روی چاه ها نصب و 630 کارت هوشمند نیز بین بهره برداران توزیع شده است.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم به حفاظت از منابع آبی توجه ویژه ای دارد، گفت: سیاست نصب شمارشگرهای هوشمند روی چاه ها اقدامی برای حفاظت و بهره برداری صحیح از منابع آبی است.
وی با بیان اینکه سبزوار از شهرهای در مرز تنش آبی استان است، عنوان کرد:70 درصد آب حاصل از منابع آبی شهرستان در بخش کشاورزی مصرف می شود که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: توسعه کشت گلخانه ای، تغییر روش و الگوی کشت با نظارت و مدیریت جهاد کشاورزی از طرح هایی است که در این شهرستان در حال اجرا است و اعتبارات خوبی از سوی دولت به این بخش اختصاص یافته است.
برادران گفت: با برنامه ریزی انجام شده اخیرا چهار طرح آبخیزداری در دستور کار قرار گرفته و زمینه خوبی برای تقویت سفره های آب زیرزمینی در منطقه فراهم آمده است.
فرماندار سبزوار با اشاره به اجرای طرح ترسیب کربن در 205 هزار هکتار از بیابان های این شهرستان گفت: برای اجرای این طرح و بهره برداری از سیلاب های فصلی نیز منبع ذخیره آبی در کنار کال شور سبزوار ساخته شده که ظرفیت ذخیره 240 هزار متر مکعب آب را دارد که اقدامی شایسته در حوزه مدیریت استفاده از آب است.
برادران ادامه داد: حفاظت از منابع آبی یک وظیفه مردمی، شرعی و قانونی است و تمام ادارات شهرستان در این حوزه وظیفه دارند همکاری لازم را با امور ناحیه آب سبزوار داشته باشند.
منابع آبی در سبزوار شامل 1012 رشته قنات، 232 دهانه چشمه، 13 رشته رودخانه و 1531 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق است. منبع ایرنا



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.