اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 11 مرداد 1395 / کد مطلب: 11117 / نظرات: 0


جوین مقام اول تولید کَلزا را در خراسان رضوی کسب کرد


جوین مقام اول تولید کَلزا را در خراسان رضوی کسب کرد معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گفت: کشت و صنعت جوین در شهرستان‌های جوین و جغتای با تولید هزار و 200 تن کَلزا مقام اول در خراسان رضوی را کسب کرد.
محمدرضا گندم‌زاده‌ اظهار کرد: حدود 700 هکتار از اراضی کشت و صنعت جوین در شهرستان‌های جوین و جغتای در سال زراعی جاری به کشت کلزا اختصاص یافته بود.

وی با اشاره به رشد 46 درصدی تولید کلزا در خراسا ن رضوی افزود: در سال زراعی جاری چهار هزار و 30 تن کلزا از سطح  دو هزار و 400 هکتار از اراضی استان برداشت شد در حالی که سال گذشته تولید کلزا دو هزار و 760 تن بوده است.

کارشناس دانه‌های روغنی خراسان رضوی گفت: شهرستان‌های نیشابور با تولید 463 تن و بردسکن با میزان تولید 358 تن پس از شرکت کشت و صنعت جوین رتبه‌های بعدی را در تولید کلزا در خراسان رضوی کسب کردند.

گندم‌زاده با بیان اینکه بیشترین رقم کشت کلزای استان نپتون و اکاپی بوده است، گفت: امسال به منظور بررسی سازگاری ارقام و معرفی رقم‌های برتر کلزا 20 رقم کلزا را در سه مزرعه در شهرستان‌های جوین، چناران و سرخس اجرا نمودیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از80 درصد از مواد اولیه روغن خوراکی کشور از خارج وارد می‌شود و در هیچ محصول غذایی به اندازه روغن وابسته نیستیم، گفت: بایست با  اقدام و عمل و مدیریت جهادی در راستای افزایش تولید دانه‌های روغنی و کاهش وابستگی کشور حرکت نماییم.

گفتنی است؛ کلزا به‌عنوان یکی از دانه‌های روغنی مهم دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است. منبع ایسنا.  




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.