اخبار سبزوار پيام : اقتصادی


اخبار » اقتصادی / تاریخ خبر: 27 آبان 1390 / کد مطلب: 1125 / نظرات: 0

وزیر جهاد كشاورزی:


11هزارو380 میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های آب و خاك اختصاص یافت


11هزارو380 میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های آب و خاك اختصاص یافت  وزیر جهاد كشاورزی از اختصاص 11 هزار و 380 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیرساخت های آب و خاك در بخش كشاورزی خبر داد . 
   
 به گزارش ایرنا ، 'صادق خلیلیان'  در نشست با شماری از مسوولان و تولید كنندگان بخش كشاورزی شهرستان های سبزوار، جوین ، جغتای و خوشاب ، اصلاح زیرساخت ها در بخش كشاورزی را بسیار مهم و جزو استراتژی های این وزارت برشمرد.

وی با بیان اینكه بودجه های مشخص شده باید صرف كارهای ماندگار و موثر برای كشاورزی در درازمدت شود افزود: اگر قرار بود یارانه كود موثر واقع شود با كودهایی كه طی 30 سال گذشته داده شد نباید وضعیت كشاورزی ما در حال حاضر اینگونه می بود.

وی مدیریت و كار هوشمندانه در بخش كشاورزی ، در كنار حمایت های دولت را از نیازهای ضروری این بخش دانست و گفت: مزرعه باید تبدیل به یك واحد تولیدی شود كه علاوه بر كفاف هزینه ها ،تولیدكننده حاضر به پرداخت مالیات هم باشد.

وزیر جهاد كشاورزی در بخشی از سخنانش ممنوع كردن ورود حدود 50 نوع محصول كشاورزی در خردادماه امسال و شیرخشك به كشور را خاطر نشان كرد.

وی با اظهار اینكه به دلیل نیاز به برخی محصولات ،ورود همه نوع محصول ممنوع نشده افزود: در این موارد برای عدم تلاقی ورود این محصولات با تولید داخلی ، زمان واردات آنها تنظیم شده است.

وی از اعتبار گذاری به مبلغ یك هزار میلیارد ریال برای پشتیبانی از تولید كنندگان بخش دامداری هم خبر داد و گفت: این مبلغ به حساب صندوق حمایت از دامداری گذاشته شده و در اختیار اتحادیه دامداران كشور است.

خلیلیان با بیان اینكه باید حمایت لازم برای رسیدن شیر به قیمت واقعی انجام شود افزود: قیمت شیر را باید بر اساس هزینه تمام شده اصلاح كنیم و قیمت به صورت واقعی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود.

وی با بیان اینكه قیمت مرغ هم به سمت واقعی شدن می رود، گفت: برای مرغ ،قیمت پایه به مبلغ دو هزار و 360 تومان به وزارت بازرگانی پیش از ادغام آن اعلام شد كه قیمت آن هم اكنون در برخی شهرستان های این استان حدود دو هزار و 300 تومان است.

وی با اظهار اینكه در كنار حمایت ما از حقوق تولید كنندگان ، آنها هم باید مدیریت در مزرعه را برای بهینه سازی مصرف آب در واحدهای زراعی و باغی داشته باشد، گفت: در حد بودجه در اختیار كه چند برابر پارسال است كمك می كنیم.

وزیر جهاد كشاورزی از آغاز با قوت طرح كشاورزی حفاظتی در امسال خبر داد و گفت: ظرف پنج سال سه میلیون هكتار را تحت پوشش این طرح قرار می دهیم.

وی همچنین با تاكید بر استفاده حداكثری از اعتبارات دولتی گفت: برای لایروبی قنوات و شبكه های آبیاری هم اعتبار خوبی داریم.

وی از در اولویت قرار گرفتن گازرسانی واحدهای تولیدی دامداری ، مرغداری و گلخانه ای خبر داد و گفت: در استان خراسان رضوی هم مسوولان مربوطه كمك كنند كه گازرسانی به این واحدها را تسریع كنیم.

وی اصلاح قیمت زعفران و افزایش آن نسبت به چند سال گذشته به دنبال ورود دولت و خرید توافقی را یادآور شد و افزود: باید سعی كنیم آن بخش از قیمت زعفران را كه هنوز در جیب دلال ها و واسطه ها می رود در اختیار كشاورز قرار دهیم.

خلیلیان با اشاره به درخواست های نمایندگان سبزوار در مجلس شورای اسلامی برای زیرساخت های مجتمع های گلخانه ای و دامداری این شهرستان ، از اعطای تسهیلات یارانه ای برای تكمیل زیرساخت ها و احداث این واحدها خبر داد.

وی با اشاره به موضوع مطرح شده در مورد مشكل بین منابع طبیعی و مردم هم گفت: دستورالعملی برای حل این مشكل ابلاغ شده و پیگیری می شود تا تولید كنندگان واقعی ، كشاورزان و صاحبان حق به حق قانونی و شرعی خود برسند .

وی افزود: در عین حال اجازه نمی دهیم زمین خواران و متجاوزان به منابع طبیعی وجبی از عرصه های منابع طبیعی را در اختیار بگیرند.

وی در بخشی از سخنانش به احتمال پخش شایعاتی در مورد پنبه هم اشاره كرد و گفت: به هیچ عنوان این شایعات را قبول نكنید .

این مسوول با اشاره به افزایش نسبی قیمت پنبه گفت: هرچند هنوز وضعیت راضی كننده نیست امانسبت به سال گذشته یك قدم به جلو برداشته ایم.

وی در مورد عدم وجود حق عبور از اراضی متعلق به افراد پس از یكپارچه سازی اراضی گفت: از نظر قانونی این مورد باید بررسی و حل شود.

وی با اشاره به متفاوت بودن اعتبارات اختصاص یافته برای آبیاری قطره ای و ... با ویژگی برخی شهرستان ها همچون سبزوار و نیاز این مناطق به پوشش انهار گفت: ما اعتبارات را برای این شهرستان ها در این حوزه افزایش می دهیم تا به تناسب شرایط ،اصلاح زیر ساخت ها را داشته باشند.

خلیلیان با مهم خواندن بحث زنجیره تولید در تولیدات طیور ، دام ، مزارع و باغات ایجاد صنایع مرتبط در این تولیدات در یك منطقه را موجب بازگرداندن ارزش افزوده به آن منطقه دانست.

معاون استاندار و فرماندار سبزوار هم تولید 35 درصد گوشت سفید و 97 درصد فلفل قرمز استان در این شهرستان و دارا بودن رتبه نخست تولید فلفل قرمز در كشور و رتبه نخست تولید كنجد ، هندوانه ، ذرت خوشه ای و ... در استان ، تولید بیش از 20 هزار تن پنبه ، بیش از یك هزار و 200 تن گیاهان دارویی و بیش از 100 هزارتن گندم و جو آبی و ... را بخشی از پتانسیل های بخش كشاورزی سبزوار برشمرد.

' قاسم شعبانی 'خشكسالی های پی در پی در طول 15 سال ، افت آب های زیر زمینی و كاهش شدید آب قنوات ، رودخانه های جاری و چشمه ها و برخی مشكلات ناشی از بحث هدفمندی یارانه ها برای بخشی از تولید كنندگان این شهرستان را خاطر نشان كرد و خواستار حمایت های بیشتر دولت از بخش كشاوری سبزوار شد.

نماینده مردم شهرستان های سبزوار ، جوین ، جغتای و خوشاب در مجلس شورای اسلامی هم بخشی از توجهات ویژه به كشاورزی ، روستاها و تولید در برنامه پنجم توسعه و تكلیف های برنامه ای به وزارت جهاد كشاورزی برای حمایت از این بخش ها را بیان كرد.

'محمد رضا محسنی ثانی گفت: مصوب شده 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی ویژه كشاورزان باشد.

وی خواستار تثبیت استراتژی برای بخش كشاورزی از جمله در بحث قیمت محصولات و وضعیت حمایت های دولت از محصولات كشاورزی شد و افزود: پوشش بیمه ای در بیشتر محصولات تكلیف شده اما بین آنچه تكلیف شده با عمل فاصله زیادی است.

وی حمایت ویژه از سبزوار برای اجرای شبكه آبیاری ایزوله و پوشش انهار ، كمك به تامین نهاده های كشاورزی ، كشت گلخانه ای و متمركز و نیز بخش های شیلات و زنبورداری این شهرستان را مورد تاكید قرار داد.

وی خواستار حضور وزیر جهادكشاورزی در دیگرشهرستان حوزه انتخابیه خود شامل جوین ، جغتای و خوشاب در فرصت دیگری هم شد.

دیگر نماینده مردم شهرستان های سبزوار ، جوین ، جغتای و خوشاب در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینكه شهرستان بزرگ سبزوار شامل چهار شهرستان حوزه انتخابیه از نظر وسعت یا جمعیت بزرگتر از شش استان كشور است خواستار توجه به آن متناسب با این وسعت وجمعیت شد.

'علی بروغنی' هم بخشی از ظرفیت های سبزوار از جمله تولید محصولات استراتژیك ، اجرای طرح كنترل كانون بحران فرسایش بادی در منطقه بادقوس ، كویری بودن ،وجود قنات مزینان و شاخص بودن آن در استان را برشمرد و گفت: به این شهرستان به اندازه پتانسیل های آن به طور واقعی توجه نشده است.

نمایندگان مرغداران ، زنبورداران ، كشاورزان ، دامداران و گاوداران سبزوار هم در این نشست به نمایندگی از این بخش های تولیدی بخشی از مشكلات را برشمرده و پیشنهادات و تقاضاهای خود را مطرح كردند.

كمبود نقدینگی ، قطع صادرات مرغ از سبزوار به كشورهای مجاور به دلیل نوسانات قیمت و دیگر مشكلات ، نابودی 40 تا 100 درصد كلنی های زنبور عسل و عدم حمایت از این تولید كنندگان ، بازگرداندن حدود 99 درصد از گندم سن زده به سیلو ، پائین بودن قیمت وش پنبه نسبت به قیمت تمام شده آن در بازار ، كمبود و عدم هماهنگی در توزیع كود شیمیایی ، افزایش 200 درصدی قیمت كود ،حذف یارانه بذر ،افزایش 400 درصدی قیمت سموم ، مشكلات مكانیزاسیون بخش كشاورزی ، وجود مشكلاتی در رابطه با بیمه محصولات كشاورزی و عدم رغبت برخی كشاورزان به این امر ،جلوگیری از واردات بی رویه گوشت قرمز و همچنین شیر خشك ، تجدید نظر در پرداخت غرامت دام مولد و شیری و ... از جمله مشكلات مطرح شده بود.

اعتماد به تولید كننده مرغ و واگذاری كار به آنها ،توجه به زیربناهای كشاورزی ، ایجاد اتاق فكر كشاورزی ، استمهال وام های كشاورزی ، اختصاص بسته های حمایتی بیشتر برای كشاورزان پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ،اجرای سریعتر قانون نظام جامع دامپروری ،ایجاد رشته های تحصیلی مرتبط برای امكان ادامه تحصیل شاغلان بخش كشاورزی و ... هم بخشی از درخواست های مطرح شده بود .

 





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.