اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 3 آبان 1395 / کد مطلب: 11448 / نظرات: 0


60 مقاله به دبیرخانه همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی رسیده‌است


60 مقاله به دبیرخانه همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی رسیده‌است دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت پدر نثر فارسی، ابوالفضل بیهقی با بیان اینکه 60 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده‌است، گفت: پس از داوری هیات داوران، ۵۵ مقاله برگزیده شد که در نهایت مقالات ششمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی به صورت کتاب الکترونیکی منتشر می شود.
دکتر مهیار علوی مقدم، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری در آئین افتتاحیه ششمین همایش ملی بزرگداشت پدر نثر فارسی، ابوالفضل بیهقی که امروز، 3 آبان‌ماه، با حضور مسئولان شهرستان، پژوهشگران و دانشجویان به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: این همایش با هدف آشنایی با تحقیقات جدید در حوزه مطالعات مربوط به تاریخ بیهقی، بررسی پیوندهای فرهنگی و هنری تاریخ بیهقی در دوره معاصر و تشویق پژوهشگران به سمت تحقیقات علمی در حوزه ادبیات و نثر بیهقی برگزار شد.

وی ادامه داد:  ارائه هفت سخنرانی از سوی استادان و پژوهشگران ادبیات بیهقی و بیهقی خوانی و ارائه 2میز گرد درخصوص روایت شناسی در تاریخ بیهقی و جایگاه بیهقی در دنیای معاصر و جامعه از برنامه‌های این همایش در نوبت صبح است.

تاریخ بیهقی گنجینه غنی از آداب رسوم و فرهنگ عامه ایران است

در ادامه این همایش، امیر الهامی عضوهیات علمی دانشگاه صداوسیما طی سخانی گفت: تاریخ بیهقی گنجینه غنی از واژگان زبان فارسی، آداب رسوم و فرهنگ عامه ایران است.

وی ادامه داد: بیهقی مورخ، فیلسوف، جامعه شناس و روانشاسی بود که به جامعه عصر خویش آگاهی بخشید که تاریخ وی، جریان‌های فکری و مذهبی ایران در قرون نخستین اسلامی است.

همچنین، محمود فیروزی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه عنوان کرد: تاریخ بیهقی برای خلق داستان‌های ادبی کودکان و نوجوانان قابلیت فراوانی دارد.
وی با بیان اینکه برای ایجاد جامعه پویا باید کودکان را با زندگی اجتماعی آشنا کرد، اضافه کرد: درتاریخ بیهقی داستان‌های ارزشمندی برای کودکان و نوجوانان به‌چشم می‌خورد که باید بازنویسی شود.

فیروزی عنوان کرد: تاریخ بیهقی 25 داستان دارد که  با بازسازی این داستان‌ها  منجر به خلق داستان‌هایی همچون شاهنامه و مثنوی مولوی می‌شود.

علی قربان پور، عضو هیات علمی  دانشگاه حکیم سبزواری نیز با اشاره به ساختارمند بودن متون بیهقی اظهار کرد: بیهقی در نوشتن تاریخ به یک رویداد و واقعه اشاره ندارد و همه وقایع را کنار هم می ‌آورد.

وی افزود: بیهقی از طریق نگارش تاریخ خود، قانونی از دل تاریخ برای همه زمان ها ساخت و اثرش آیینه‌ای برای آیندگان است تا از خوشی و ناخوشی روزگار عبرت بگیرند.
مسلم ذوالفقار خانی، عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری نیز اظهار کرد: باید هنر نویسندگی بیهقی با تصویرسازی به عرصه تئاتر آورده شود تا خوانندگان درک بهتری از تاریخ بیهقی  دست یابند.ایسنا
102
 



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.