اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری





اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 4 آبان 1395 / کد مطلب: 11449 / نظرات: 0


ثبت روز بیهقی در سالنامه رسمی کشور در انتظار رای شورای انقلاب فرهنگی


ثبت روز بیهقی در سالنامه رسمی کشور در انتظار رای شورای انقلاب فرهنگی
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: ثبت روزی به نام بیهقی در تقویم رسمی ایران در شورای فرهنگ عمومی تایید شده و منتظر رای شورای انقلاب فرهنگی کشور است.
مهدی مقصودی در ششمین همایش نکوداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار با بیان اینکه بیهقی احیاگر زبان فارسی است، افزود: مسئولان شهرستان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید نامگذاری روز اول آبان ماه به روز بیهقی را پیگیری کنند.
وی در باره تکمیل بنای یادبود ابوالفضل بیهقی به عنوان پدر نثر پارسی در زادگاهش روستای 'حارث آباد' سبزوار اظهار کرد: تاکنون فعالیتی در این زمینه صورت نگرفته و تکمیل این بنا نیاز به اعتبار ملی دارد.
وی با بیان اینکه بیهقی خوانی علاوه بر روخوانی کتاب تاریخ بیهق به مفاهیم و عمق موضوعات کمک می کند، گفت: با هماهنگی اداره های فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی و شورای اسلامی شهر سبزوار مکان هایی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر مطالعات آیین های سبزوار و موزه شهر برای بیهقی خوانی در نظر گرفته شده که زمان های آن مشخص خواهد شد.
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت ابوالفضل بیهقی در دیار بیهق و کشور مظلوم واقع شده و اهالی فرهنگ باید بیشتر پیگیر ثبت روزی ماندگار در تاریخ ایران به نام بیهقی باشند.
جواد حدادنیا افزود: یونسکو باید کتاب ابوالفضل بیهقی را به عنوان یک میراث فرهنگ معنوی ثبت کند تا جامعه بشری از نصایح اخلاقی و حکمت های این اثر گرانبها بهره مند شوند.
وی اظهار کرد: سبزوار از شهرهای درخشان ایران در زمینه علم و ادب است که مشاهیر و بزرگانی چون بیهقی، کاشفی، حکیم سبزواری و شریعتی را در دامن خود پرورانده اما به این بزرگان توجه کافی نشده است.
در مراسم پایانی همایش یک روزه نکوداشت بیهقی از چکیده مقالات برگزیده ششمین همایش ملی بیهقی و فصل نامه مطالعات نظریه و انواع ادبی رونمایی شد.
ابوالفضل بیهقی تاریخ نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب 'تاریخ بیهقی' از مورخان نامدار دوره غزنوی است که در سال 385 قمری در قریه حارث آباد سبزوار متولد شد.
وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و همچنان در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد.
وی در زمان عزالدوله عبدالرشید که در سال 440 قمری به سلطنت رسید نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد.
بیهقی بعد از رهایی از زندان باقی عمر را در انزوا به سر برد و در سال 470 هجری قمری درگذشت.ایرنا/101




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.