اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 16 آبان 1395 / کد مطلب: 11570 / نظرات: 0

رئیس جمهوری:


قدرت فرهنگ فرای تفنگ و دیپلماسی است/خواستیم به مردم بگوییم رای شما در اسفند 94 گم نشده است


قدرت فرهنگ فرای تفنگ و دیپلماسی استخواستیم به مردم بگوییم رای شما در اسفند 94 گم نشده است  رئیس جمهوری بر لزوم تامین امنیت برای اصحاب رسانه تاکید کرد و گفت: از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست .
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی  در آیین افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها با ابراز خوشحالی از حضور در این نمایشگاه افزود: بی تردید رسانه مطبوعات و اصحاب آن که اصحاب فرهنگ و وسیله ای برای ارتباط افکار مردم با حاکمیت و انتقال نظر حاکمیت به مردم و فراهم آوردن زمینه برای توسعه جامعه در کشور هستند.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی بار مسئولیت رسانه ها و مطبوعات شاید از هر زمان دیگر بیشتر باشد. رسانه یکی از عوامل اصلی توسعه است و توسعه هم وسیله ای برای توسعه فعالیت رسانه هاست.

** نباید افراط گری در کشور گوش شنوا داشته باشد

رییس جمهوری گفت: بی تردید رسانه ومطبوعات و اصحاب آن که اصحاب فرهنگ هستند ، وسیله ای برای ارتباط افکار مردم به حاکمیت و انتقال نظر حاکمیت به مردم محسوب می شوند و زمینه توسعه جامعه را فراهم می کنند.
وی با بیان اینکه رسانه یکی از عوامل اصلی توسعه است و توسعه هم وسیله ای برای توسعه فعالیت رسانه ها ، افزود: ما در شرایطی قرار گرفته ایم که بار مسئولیت رسانه ها و مطبوعات شاید از هر زمان دیگر بیشتر است.
روحانی ادامه داد: منطقه ما امروز در شرایط پیچیده ای دارد و ما نیازمند به امنیت هستیم. شاید یکی بگوید امنیت در سایه هنرمندی سیاست خارجی تضمین می شود و دیگری بگوید نیروهای مسلح توانمند و قدرت بازدارندگی امنیتی می تواند امنیت را برای جامعه تضمین کند .
رییس دولت تدبیر و امید اظهارداشت: اما واقعیت آن است که منطقه ما امروز با معضلات امنیتی مواجه است ؛ گروههایی با افکار جاهلی و رنگ ولعاب دینی با عصبیت و فهم غلط ونادرست از اسلام و جهاد اسلامی به جان اسلام ومسلمانان و منطقه افتاده اند.
روحانی افزود: در چنین شرایطی و در برابر چنین تهدیدی آن چه می تواند ما را از نا امنی حفاظت کند و جامعه امنی بوجود اورد انست که در کشور ما گوش شنوایی برای افراط و ندای تروریزم وجود نداشته باشد .
وی ادامه داد:اگر تروریسم در جامعه جاذبه داشته باشد و اگر مردم یا بخشی از مردم ندای تروریسم را بپسندد، نه سیاست خارجی می تواند معضل امنیت را حل کند و نه قدرت نظامی.
رییس جمهوری تصریح کرد: آنچه امروز در کشور و جامعه امنیت آفریده است بیداری، هوشیاری ،آگاهی و انسجام داخلی کشور است .

** چرا موصل سقوط کرد؟

رئیس جمهوری گفت: من به نمونه ای اشاره کنم، چرا موصل سقوط کرد؟ یک شهر بزرگ یک و نیم میلیون جمعیتی با دارا بودن آن همه نیروی مسلح و ارتش چطور از صبح تا ظهر سقوط می کند؟
روحانی افزود: آیا سقوط این شهر به خاطر آن بود که تروریست ها سلاح مدرنی در اختیار داشتند؟ سقوط موصل به خاطر این بود که تروریست ها توانمندتر از ارتش مستقر در موصل بودند یا اینکه دلبستگی مردم موصل به بغداد کاهش یافته بود؟ واقعیت آن است که ارتباط عاطفی و سیاسی موصل با بغداد قطع شده بود. در این شرایط نه داعش بلکه هر گروه مسلح دیگر با یک پرچم که نه سیاه حتی سفید بود می توانست بر موصل فائق آید.
وی ادامه داد: سیاست خارجی نمی تواند موصل را حفظ کند، ارتش عراق هم نمی تواند موصل را حفظ کند. نباید در فهم مسایل امنیتی و سیاسی در امروز جهان و منطقه ما دچار اشتباه شویم.
رئیس قوه مجریه گفت: البته که نیروهای مسلح کشور ما یک قدرت مهم و بازدارنده در برابر تجاوز احتمالی بدخواهان و دشمنان هستند و خواهند بود و البته دیپلماسی و سیاست خارجی عاملی مهم برای پیشگیری از جنگ و نزاع بوده و خواهد بود اما در برابر معضل امروز امنیتی منطقه ما آنچه کارسازتر از همه عوامل است انسجام،وحدت و یکپارچگی جامعه و سپردن همه گوشه جان و گوشه جسم به ندای توسعه ایران عزیز است.
روحانی افزود: اگر نظام اسلامی ما به اقلیت ها احترام نمی کرد، اگر نظام اسلامی ما به وحدت دینی همت نمی گماشت، اگر نظام اسلامی ما جایگاه اهل سنت را در این کشور محترم نمی شمرد، اگر دولت در فکر تعادل توسعه ای در کردستان، سیستان و بلوچستان، بخشی از هرمرگان، خراسان جنوبی و در سراسر کشور به فکر تعادل نبود و اگر امروز اقلیت های قومی و مذهبی کشور دل به نظام و رهبری و قانون اساسی و دولت نبسته بودند داعش و القاعده در این جا هم راه داشت.
** نمی توانیم بگوییم فضای مجازی نمی خواهیم

وی در ادامه به فضای حقیقی و فضای مجازی اشاره کرد و افزود: نمی توان گفت فضای مجازی نمی خواهیم. ما چه کاره هستیم که بگوییم می خواهیم یا نمی خواهیم.
رییس جمهوری افزود: مثل این که یادمان رفته صاحب این کشور مردم هستند. مثل این که اصل ششم قانون اساسی را یادمان رفته ، مثل این که یادمان رفته که همه چیز از کنار صندوق رای ساخته می شود.
روحانی با بیان این که مردم در یک نظام مردم سالار دینی تصمیم گیر هستند، گفت: مشروعیت تمام مسوولین کشور یا با رای مستقیم مردم است یا با رای غیرمستقیم مردم است.
وی ادامه داد: رسانه در میان مردم و جامعه و افکار مردم نقشی اساسی دارد ، مخصوصا آنهایی که با یک رسانه سالها خو گرفته اند.این رسانه مثل می حافظ است که هرچه بماند اثرش بیشتر می شود . رسانه صدساله و صدو پنجاه ساله تا رسانه یک ساله و دوساله تا رسانه هایی که عده ای جوانمرگشان می کنند و نمی گذارند مسیر رشد را ادامه دهند.
رییس جمهوری با طرح این سوال که چرا تا جایی که ممکن است کار رسانه را به خود رسانه واگذار نمی کنیم؟ گفت: دولت دنبال تدوین لایحه ای است که به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند تا همچون نظام پزشکی ،نظام رسانه ای هم باشد. بسیاری از تخلفات حرفه ای باید در آن نظام رسیدگی شود نه در دادگاه. خیلی از رمزو رموز جزییات دنیای رسانه است که شاید یک حقوقدان برجسته به همه آن زوایا آشنا نباشد. مگر هر کاری را باید به جلسه دادگاه و قاضی سپرد؟
وی گفت: این یک رسالت اصحاب رسانه در مقطع امروز است که در زمینه امنیت ملی، اجتماعی، داخلی باید آرامش و رضایت واقعی را بوجود آورند.

** از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست

روحانی با بیان اینکه می خواهم این نکته را بگویم شما اصحاب رسانه و دنیای فرهنگ و هنر می توانید برای جامعه امنیت آفرین باشید، این شعر را خواند : گفت ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش.
وی افزود: اگر خود اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند و دل نگران امنیت خود ،راه خود،شغل ، کار،خط وقلم خود باشند چگونه می توانند امنیت بیافرینند؟
رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست. نشکنیم قلم ها را به بهانه های واهی و نبندیم دهان ها را با بهانه های غیر اساسی.
روحانی افزود: بگذاریم در جامعه آزادی باشد؛ همانطور که شما در یکی از نمایشگاهها گفتید ، بگذاریم ازادی مسئولانه باشد. امنیت امروز برای ما اصل است اما فکر نکنید تنها با تفنگ امنیت ساخته یا حفظ می شود که تفنگ هم به جای خود لازم است.
رییس جمهوری گفت: اما قلم چه ؟ اما بیان و فرهنگ چه؟ اساس انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی ما فرهنگ بود هیچ وقت امام(ره) در دوران نهضت اسلامی راه قیام مسلحانه را نپسندید.
روحانی افزود: گاهی شاید لازم بود در مقاطعی اما خط امام (ره) این نبود. خط امام(ره) تحول در افکار مردم وفرهنگ جامعه بود . او با سخنرانی و اعلامیه و نوار توانست کشور را متحول کند و با بیانات ونوشته هایش و شاگردانش و دعوت مردم به خیابانها و در صحنه توانست بزرگترین قدرت نظامی منطقه را به زانو درآورد.
وی اضافه کرد: امام (ره) توانست همه حمایت های سیاست خارجی آن زمان از ر‍ژ‍یم گذشته را ناکام بگذارد، پس قدرتی فرای تفنگ و دیپلماسی وجود دارد وآن فرهنگ است .

** تروریسم بر اسب نارضایتی و ناامیدی سوار می شود

رییس جمهوری در بخشی از سخنانش با تاکید بر این که امروز تروریسم بر اسب نارضایتی و ناامیدی سوار می شود، گفت: آن ها که جز ایجاد یاس، ناامیدی و غم، غصه و تشویش اذهان عمومی کار دیگری نمی کنند چه نتیجه ای از کار خود می گیرند، چرا افسردگی در جامعه ما به دلیل بی نشاطی، ناامیدی زیاد شده است.
وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که چه کسانی هستند که به جای مزرعه امید، کشتزار یاس را دنبال می کنند.
رییس جمهوری با تاکید بر این که ما باید امروز امنیت مان را حفظ کنیم، اظهار داشت: برخی فکر می کنند با موشک، هواپیما و تانک امنیت ما حفظ می شود البته این ها ضروری و لازم است.

** ناامنی امروز تنها با سلاح و دیپلماسی حل نمی شود

وی گفت: من به عنوان کسی که می توانم با صدای بلند این حرف را بزنم چون من قبل از دیگران به فکر تحکیم نیروهای مسلح وساخت سلاح بودم، خیلی ها نمی توانند این موضوعات را مطرح کنند زیرا بلافاصله متهم می شوند، ولی من به عنوان کسی که 30 سال به فکر تحکیم نیروهای مسلح بودم، تاکید می کنم که ما نیروی مسلح قوی و بازدارنده، قدرت نظامی و دیپلماسی قوی می خواهیم اما یادمان باشد، ناامنی امروز در منطقه ما تنها با سلاح و دیپلماسی حل نمی شود، امروز گوش مردم باید با صدای توسعه کشور آشنا شود.
رییس جمهوری با یادآوری این که جامعه نباید به ندای تروریست ها پاسخ دهد، افزود: در این راستا باید انسجام بین اقوام مذاهب در کشور باشد و این بخش بزرگ به دست اصحاب رسانه است.
وی با اشاره به این که ما امروز در شرایط نوینی قرار داریم، اظهار داشت: ما در شرایط پسابرجام و پساتحریم قرار داریم از این فضا و شرایط باید استفاده کنیم و پیش رویم.
روحانی در ادامه مثال زد: امروز یک هوای سالم آمده، به جای این که از این هوای سالم استفاده کنیم، ورزش کنیم، بدویم، در مسابقه جلو بیفتیم، در این هوای سالم ایستاده و بحث می کنیم که چگونه هوا سالم شد، کسی که هوا را سالم کرد خطش چه بود.
رییس جمهوری گفت: واقعا گاهی انسان دچار حیرت می شود، مگر ما منافع ملی نداریم، مگر آینده کشور نباید پیش روی ما باشد، امروز به اعتراف همه، ایران ، اقتصادی است که در شرایط امروز می تواند سرمایه و تکنولوژی را جذب کند و بازار را بدست آورد.
وی با تاکید بر این که امروز ما سه جغرافیای بازار، سرمایه و فناوری را باید در این فضا بدست آوریم اظهار داشت: باید در این فضای به وجود آمده به این جغرافیاها بپردازیم و کشور را به حرکت درآوریم.

** مجلس دهم با دقت بیشتری به مسایل مهم کشوری و سیاسی می نگرد

رییس جمهوری تصریح کرد: باید کشور را به حرکت درآوریم . امروز مجلس شورای اسلامی یک قدرت بسیار بزرگ است و بیش از سالهای قبل در کنار دولت و دولت در کنار مجلس است .
روحانی با اشاره به رای اعتماد به سه وزیر در روز سه شنبه خاطر نشان کرد: این عمل همه عاشقان این کشور را از روز دوشنبه امیدوارتر کرد و همه مردم ایران به خوبی قضاوت کردند که انتخابات اسفند 94 با خرداد 92 در یک مسیر بوده است و اتصال این دو را در روز سه شنبه مشاهده کردند.
وی با بیان اینکه مردم وقتی ببیند که مجلس و دولت در کنار هم در مسیر اعتدال هستند، افزود: مهم نبود که مجلس به این سه وزیر رای بدهد یا ندهد این از اختیارات مجلس است که خوشبختانه رای داد اما مهم این بود که مجلس دهم در برابر اتهامات واهی گوشش بدهکار نیست.

** خواستیم بگوییم رای مردم در اسفند 94 گم نشده است

رییس دولت یازدهم اضافه کرد: مهم این بود که مجلس دهم با دقت بیشتری به مسایل مهم کشوری و سیاسی می نگرد و با دقت رای خود را به صندوقها می ریزد. انچه دستاورد ما از روز سه شنبه بود تنها استقرار سه وزیر مهم در جایگاه خود در مسیر فرهنگ و نشاط جوانان ما نبود بلکه بالاتراز آن بود.
روحانی گفت: بالاتر نه آنکه دولت ومجلس با هم هستند بلکه از این هم بالاتر، بالاتر نه آنکه سه وزارتخانه معطل نماند بلکه از آن هم بالاتر و بالاتر اینکه برای اتهامات واهی گوش شنوایی وجود ندارد.
وی افزود: این افتخار ملت، مجلس شورای اسلامی و دولت است ، دولت چرا همان سه وزیر را معرفی کرد؟ الحمدلله مدیر خوب و شایسته در کشور فراوان هستند . به این دلیل دولت آن سه وزیر را معرفی کرد تا به جامعه و به مردم بگوید رای اسفند 94 شما گم نشده است و در صندوق صحیح قرار گرفته و به نتیجه درست رسیده است.
رییس جمهوری تصریح کرد: امروز به وحدت، امید ونشاط برای تحول جامعه داریم و همه می خواهیم انقلابی باشیم اما انقلابی یعنی چه؟ هر کجا که اخلاق نبود انقلاب نیست.
روحانی گفت: هر کس که دروغ می گوید، تهمت می زند، سخنی بدون دقت و بدون تحقیق می گوید و هر کس شنیده ها را بدون بررسی نقل می کند انقلابی نیست.
وی افزود:هرکس که فقط داد می زند و فکر می کند انقلاب یعنی فریاد زدن او انقلابی نیست . هرکسی که کوتاه ترین راه را برای تثبیت منافع ملی انتخاب می کند او انقلابی است و هر کس برای عزت این کشور و توسعه این کشور تلاش می کند انقلابی است.
رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: هرکسی راستی و درست وامانتداری را پاس می دارد انقلابی است و انقلابی یعنی استقلال ، آزادی یعنی جمهوری اسلامی ما مفهوم دیگری را از انقلاب نمی شناسیم پس انقلاب یعنی اخلاق .
روحانی گفت: از انقلاب بالاتر، اسلام است و انقلابی اسلامی است که ما را به آرمان های اسلامی برساند والا کلمه انقلاب که مقدس نیست بلکه وقتی انقلاب اسلامی شد مقدس می شود وگاهی انقلاب معنی منفی در قران دارد پس انقلاب هم معنی مثبت وهم منفی دارد.

** امروز انقلابی واقعی می خواهیم

رئیس جمهوری گفت: انقلاب یعنی تحول که این تحول گاهی در مسیر غلط و گاهی در مسیر درست است، ما انقلاب اسلامی و تحول صحیح را می خواهیم.
روحانی افزود: الگوی ما در انقلاب، لنین و استالین که نیستند، الگوی ما در انقلاب پیغمبراسلام(ص) و مولای ما امیرالمومنین(ع) است و ما به او تاسی می کنیم.
وی با تاکید بر اینکه امروز انقلابی واقعی می خواهیم، تصریح کرد: برای من و امثال من که از نوجوانی و از آغاز جوانی در انقلاب بودیم و عمر، جوانی و هستی خود را برای انقلاب دادیم، قابل تحمل نیست که کسانی نام انقلاب را بدزدند، این دزدی ناجوانمردانه است.

** کسی که دروغ می گوید و تهمت می زند رابطه ای با انقلاب ندارد

رئیس قوه مجریه گفت: فردی که دروغ می گوید و تهمت میزند، او هیج نسبت و رابطه ای با انقلاب ندارد.
روحانی افزود: ما امروز نیاز به انقلابی واقعی داریم، تکثر گفتمانی به ضرر ما نیست و به نفع ما است، همه گفتمان ها ذیل گفتمان انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی ذیل فرهنگ اسلامی است.
وی یادآور شد: همچنین فرهنگ اسلامی ذیل اخلاق حسنه است، دین آمد، اسلام آمد، انقلاب آمد، امام آمد، شهدا آمدند و تلاش شد برای اینکه اخلاق استقرار پیدا کند.
رئیس جمهوری گفت: امروز یک فضای مناسب پیش روی ما است و آن فضای حرکت به جلو و شرایط یک تحرک بزرگ اقتصادی است.
روحانی تاکید کرد: اگر توانستیم برای جوانان شغل درست کنیم انقلابی هستیم، اگر نتوانستیم اشتغال درست کنیم و بیکاری توسعه پیدا کرد ما با انقلاب نسبتی نداریم.
وی ادامه داد: اگر توانستیم در این کشور رونق اقتصادی درست کنیم، انقلابی هستیم، اگر نتوانستیم رونق اقتصادی درست کنیم انقلابی نیستیم.
رئیس قوه مجریه گفت: با رشد منفی انقلاب معنا ندارد، با اشتغال بدون تحرک و اشتغال خالص ثابت انقلاب معنا ندارد، با تورم افسارگسیخته 45 درصدی انقلاب معنا ندارد. انقلاب توسعه کشور، رفاه، نشاط مردم و اشتغال جوانان است.
روحانی افزود: بسیاری از اعتیاد و مفاسد اخلاقی جامعه ما به خاطر بیکاری و بی شغلی است، چه کسی باید این حرکت را ایجاد کند، ما باید جامعه را به سمت توسعه هدایت و حرکت کنیم.

**قوه مجریه اعتقادی به عصمت خود ندارد

وی ادامه داد: شما اصحاب فرهنگ و رسانه نگاه کنید در یکسال گذشته روزنامه، مجله، سایت و خبرگزاری شما چقدر نشاط برای جوانان ما درست کرده و چقدر مسیر اشتغال را هموار کرده است؟ چقدر دولت را به راه درست هدایت کرده است، شما وظیفه هدایت دولت را بر عهده دارید، اگر دولت اشتباه می کند شما باید ما را هدایت کنید، شما هادیان ما هستید.
رئیس جمهوری گفت: الحمدالله قوه مجریه اعتقادی به عصمت ندارد، امیدواریم آن دو قوه نیز همچنین اعتقادی نداشته باشند ولی حتما ما اعتقاد به عصمت نداریم.
روحانی افزود: ما اشتباه می کنیم نیاز به هدایت داریم، انتقاد سازنده، منتقد، انتقاد کننده و نقاد می خواهیم، هتاک نمی خواهیم، ما خردسال بودیم در کوچه و خیابان نیز یک عده لات در خیابان هتاکی می کردند.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه هتاکی هنر نیست، اظهارداشت: کسی بخواهد نشریه ای داشته باشد هر صبح در صفحه اول خود شروع به هتاکی کند، هتاکی هنر نیست اما نقادی و انتقاد سازنده هنر است.
وی ادامه داد: انتقاد کنید، اگر ما خطا می کنیم راه درست را به ما نشان دهید، افتخار ما این است که بتوانیم به مردم، کشور و جامعه خدمت کنیم و امروز این فضا در اختیار شماست. چطور باید شغل درست شود؟ بدون سرمایه شغل ایجاد می شود؟ اگر می شود در روزنامه ها، سایت ها و خبرگزاری هایتان بنویسید تا ما نیز یاد بگیریم.
رئیس جمهوری گفت: ما هرچه فکر کردیم دیدیم شغل و اشتغال بدون سرمایه گذاری ایجاد نمی شود.
روحانی با بیان این که اشتغال بدون به دست آوردن بازار نمی شود گفت: شما اگر سرمایه و تکنولوژی داشته باشید ،جنس تولید کنید ، انبارهای کارخانه پر می شود و می مانیم. داخل یا خارج فرقی نمی کند. باید بازار داشته باشیم. این بازار، این تکنولوژی، این سرمایه هم داخلی و هم خارجی است فضا را باید فضای مناسب جذب سرمایه کنیم و شما می توانید این فضا را به وجود بیاورید.
وی ادامه داد: ما کاری کردیم که نظر، افکار و دید دنیا نسبت به ملت و جمهوری اسلامی ایران نسبت به سه سال پیش متفاوت باشد. حتما با یک قضاوت عادلانه شما می بینید که ایران هراسی حداقل کاهش یافته است.

** چرا چین و روسیه هم به تحریم ما رای دادند

روحانی گفت: سی و چند سال تلاش کردند ایران هراسی به وجود آوردند. با چند سال نمی شود ایران هراسی را از بین برد. اما تفاوت کرده است ، شما می بینید دید و نظر جهان امروز نسبت به ایران متفاوت است. دیروز همه متفق شدند بر تحریم ما. به این نکته توجه کنید. چرا ما جوری رفتار کردیم که آمریکا به تحریم ما رای داد . جای تعجب نیست، آمریکا خصم ما بود. اروپا رای داد به تحریم ما ، این هم جای تعجب نیست رابطه ما رابطه صمیمی نبود. چرا چین و روس به تحریم ما رای دادند؟
وی ادامه داد: آنهایی که امروز به جای نقادی ، هتاکی می کنند چرا آن روز صدایشان بلند نشد؟ چرا کاری کردیم، چه راهی را انتخاب کردیم که همه عالم را علیه خودمان متحد کردیم؟ چطور این فضا به وجود آمد؟

** بعضی از برداشته شدن تحریم ها ناراحتند

رییس جمهوری افزود: مقدار نفتی که از سال 91 تا سال 94 می توانستیم بفروشیم و درآمدش را به دست آوریم و به خاطر تحریم نتوانستیم،‌ 180 میلیارد دلار بود. به خاطر تحریم 180 میلیارد دلار از درآمد کشور کسر شد که می توانست برای تحول این کشور و برای اشتغال جوانان ما به کار رود. حالا ما این تحریم را برداشتیم بعضی ها ناراحتند می گویند چرا تحریم برداشته شده است. عصبانی اند.
وی اضافه کرد: صد تا تحریم برداشته شده، چند تا مانده است. آن صدتا را نگاه نمی کند و فقط سه تا را می بیند. من نمی دانم. چشم باز و گوش باز و این ذکاء. آدم واقعا دچار حیرت است. چطور می شود آدم حقایق را نبیند و درک نکند. فکر می کنند اگر بگویند ما در این چند سال موفق بودیم دولت نفع می برد. مگر این موفقیت مال دولت است که دولت نفع ببرد؟ این موفقیت متعلق به ملت و مردم است. ملت ایران پیروزی به دست آورده است. همه هم که رای دادیم. دولت، شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رای داده و رهبری معظم انقلاب تایید کردند. باز هم نمی دانم مشکل کجاست؟
وی تصریح کرد: شما اهل رسانه ها باید بیابید. باید برای مردم شرح و توضیح دهید. امروز دومین خواست من از شما در کنار تثبیت و حفظ امنیت کشور در سایه آگاهی فرهنگی به جامعه و انسجام و وحدت و نزدیک کردن همه اقوام و مذاهب در کشور این است که با رسانه بتوانیم فضا را برای بهره بردای از شرایط پسا برجام استفاده کنیم.

** بازگشت رونق بعد از ده سال تحریم یک شبه ممکن نیست

رییس جمهوری با بیان اینکه هر چه شرایط آرام تر باشد و وحدت را دیگران بیشتر ببینند جذب سرمایه سهل تر و اسان تر می شود، گفت: البته وقتی یک کشور 10 سال در شرایط غیر عادی قرار داشته و از سال 84 تا 94 شرایط دوران تحریم را می گذراند و می خواهیم شرایط را به دوران رونق برگردانیم ، کار آسانی نبوده و یک شبه شدنی نیست.
روحانی با اشاره به اینکه شما اصحاب رسانه و اطلاع باید به مردم اطلاعات بدهید، آیا گشایش روز به روز بیشتر شده یا کمتر شده است؟ ، افزود:از اواخر دی ماه سال گذشته که برجام اجرایی شد تا امروز آیا گشایش ها بیشتر شده یا کمتر شده است.
وی اضافه کرد: اگر هر روز بیشتر شده باشد معلوم است راهی که انتخاب کردیم درست بوده است و هیچ کشوری در دنیا نیست به جز ر‍‍ژ‍یم صهیونیستی و یک کشور هم درمنطقه که مسیر کجی را انتخاب کرده است به جز این دو کشور نیستند که اعتراف نکنند مذاکرات هسته ای پیروزی بزرگ برای ملت ایران بوده است.
رییس دولت تدبیر و امید اظهارداشت:انها می گویند ایران سرآنها کلاه گذاشته است رژ‍یم صهیونیستی هم می گوید ایران زیادی پیروز شده است.
روحانی گفت:چطور می شود در جهان کار بزرگی را یک ملت بزرگ انجام دهد که همه عالم در برابر قدرت دیپلماسی سر فرود آورد و امروز شرایط برای حرکت و توسعه اقتصادی از هر روز دیکر اماده تراست و توسعه این فضای به دست شما رسانه ها است. نشریه های اقتصادی،سیاسی و اجتماعی باید این مسیر نو را برای ملت،منطقه و جهانیان به خوبی باز و تشریح کنند.

** کار بزرگ وزارت ارشاد در 3 سال گذشته

رییس دولت یازدهم گفت: دولت در طول این سه سال در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و سایر وزارتخانه ها با تلاشهایی که برادر عزیزم اقای جنتی انجام دادند کار بزرگی در این حوزه صورت گرفت.
روحانی خاطر نشان کرد: همه می دانند مجوز یک نشریه اگر تقاضا می شد تا موافقت شود چقدرزمان می برد گفته می شود 5 سال ولی خود شاهد بودم ومجوز نشریه ای را پیگیری می کردم هشت سال طول کشید؛ ولی امروز چقدر طول می کشد؟ دیگر زمان صدور مجوز به سال نیست وماه است و ظرف مدت پنج ماه است.
وی افزود:این همه مجوزی که در طول مدت سه سال صادر شده برای بخش خصوصی بوده است وخوشحالم برای بخش عمومی و دولتی نبوده است چراکه باید اینها را به مردم وبخش خصوصی واگذار کنیم .
رییس جمهوری افزود: وقتی فردی نشریه دارد و پول هم از جایی بیاید دیگر دل نگرانی ندارد 2 الی سه هزار چاپ می کند و حالا برگشت یا برنگشت مهم نیست رانت اطلاعاتی هم دارد .
روحانی با بیان اینکه رانت اطلاعاتی بلای مهم برای جامعه است، تصریح کرد: هنوز پرونده دست بازپرس است و کسی از آن خبر ندارد دست برخی افراد است .
وی خاطر نشان کرد: وقتی هنوز دستگاه امنیتی از پرونده خبر ندارد معلوم نیست این افراد از کجا اطلاعات را بدست می آورند؟ اجنه هستند؟ ما که درست نفهمیدیم.
رییس دولت یازدهم تصریح کرد: رانت اطلاعاتی را کنار بگذاریم این شفافیتی که اسم نمایشگاه امروز به آن اذین شده ' شفافیت وصداقت' یعنی اطلاعات باید دراختیارهمه باشد.
روحانی افزود: چطور از پرونده ای روزنامه ای زودتر از رییس این قوه خبر دارد، رانت اطلاعاتی برای جامعه بلاست ،البته مردم خوب فهمیدند وخوب می فهمند. هر کاری این چند رسانه و نشریه انجام می دهند روز به روز اقبال نسبت به آنها کمتر می شود. من آمار را می گیرم، خوشحالم که مردم پاسخ درستی می دهند و متوجه امور هستند.

** نظام جامع رسانه ای در کمیسیون دولت

وی با بیان اینکه دولت در برابر مطبوعات و رسانه ها رسالت و وظایفی دارد و دو اقدام را در دستور کار دارد، افزود: هم اکنون نظام رسانه ای در کمیسیون دولت در حال بررسی است و لایحه آن پس از آماده شدن به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود .
رییس جمهوری اضافه کرد:براساس این لایحه بسیاری از تخلفات انجا باید رسیدگی شود ویکی هم لایحه قانون رسانه ها که قانون مطبوعات تغییراتی لازم دارد که هر دو لایحه در حال بررسی است و بزودی به مجلسی خواهیم فرستاد.

** عقب ماندگی یارانه مطبوعات پیگیری شود

روحانی با اشاره به اینکه در زمینه یارانه کمی عقب هستیم، گفت: به سازمان برنامه وبودجه دستور می دهم عقب ماندگی یارانه مطبوعات را در سال جاری جبران کند .
وی همچنین از وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی خواست به غیر از مواردی که در بازدید از غرفه ها مطرح گردید نکاتی را پیگیری کند وطی جلساتی با اصحاب رسانه مشکلات آنان را با دقت رسیدگی کند .
رییس دولت تدبیر وامید ادامه داد: هر قدمی که در وزارتخانه نسبت به اصحاب رسانه برداشته می شود به بنده منتقل شود و در هیات وزیران نیز مطرح گردد تا انهایی که دولت می تواند برایشان راه حل پیدا کند.
روحانی گفت: می دانم رسانه ها تا چه حد مهم و تاثیرگذار هستند و حل مشکلات انها چقدر می تواند در فرهنگ جامعه و اطلاعات و نشاط جامعه و در فضای فرهنگی جامعه موثر باشد، بحق رسانه ها دانشگاه هستند.
وی افزود: دنیای امروز دنیای ارتباطات است. تلاش خود را در این راه انجام می دهیم . همه دست به دست هم برای توسعه وپیشرفت کشور و برای یک توسعه جامع در کشور عزیزمان ایران حرکت کنیم .ایرنا/101




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.