اخبار سبزوار پيام : مذهبی


اخبار » مذهبی / تاریخ خبر: 23 آبان 1395 / کد مطلب: 11632 / نظرات: 0


چگونه اربعینی شویم؟


 
 دولت و ملت عراق این روزها آماده شده اند بار دیگر صحنه هایی بی بدیل از اربعین حسینی را با میزبانی از میلیون ها زائر از سراسر جهان بویژه از ایران، به رخ جهان بکشند و این فضای مهربانی و انسانی چیزی نیست جز معجزه امام حسین(ع)؛ اما سوالی که این روزها بسیار مطرح می شود این است که' چگونه اربعینی شویم؟'
 حجت الاسلام مرتضی اباذری رایزن فرهنگی ایران درعراق در گفت وگو با ایرنا در بغداد، با اشاره به سه محور مورد تاکید در فرمایشات سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیرامون اربعین حسینی، گفت: در فرمایشات سال گذشته ایشان سه نکته اساسی خطاب به زائران وجود دارد؛ رعایت قوانین و مقررات کشور میزبان، سپاسگزاری از ملت و دولت عراق و سوم اینکه ایشان به زائران اربعین غبطه می خورند و آرزوی حضور در صفوف زائران را عیان می کنند.
رایزن فرهنگی ایران در عراق، گفت این محور نکات مهمی هستند که باید بر روی آن فرهنگ سازی و و این محورها نهادینه شود و هر عاشق و زائری مفاهیم موجود در دل این سه محور را درک کند تا آن تاثیراتی که از اربعین حسینی انتظار داریم، حاصل شود.

***رعایت قوانین و مقررات عراق
اباذری، اولین محور را تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تقدیر و تشکر از ملت و دولت و عشایر و جوانان عراق دانست و گفت، فضای حاکم بر ایام اربعین ، معنوی ، فکری و فرهنگی است و باید وحدت بخش و وحدت آفرین بویژه میان دو ملت ایران و عراق باشد و این مطلب را باید سرمشق و سرلوحه رفتارهایمان قرار دهیم و راه آن نیز سپاسگزاری و تشکر از مردمی است که میزبانی می کنند.
اباذری به تاکید مقام معظم رهبری دراین خصوص اشاره کرد و گفت، حالا سوال اینجاست که چگونه می توانیم این تشکر و تقدیر را به میزبانان خود ابلاغ کنیم؟
وی اضافه کرد : یکی از راه های قدردانی و تشکر از میزبان این است که به قوانین و مقررات کشور عراق احترام بگذاریم و این موضوع باید به یک فرهنگ در جامعه ایرانی تبدیل شود و بدانیم که نادیده گرفتن شرایط و قوانین کشور میزبان یعنی عراق ، نه تنها در شان ایران و ایرانی و فرهنگ غنی این کشور نیست، بلکه نوعی ناسپاسی هم محسوب می شود.
رایزن فرهنگی ایران در عراق، ادامه داد: به همین منظور ما امسال تلاش های خود را راستای فعالیت های فرهنگی افزایش داده ایم و با تشکیل کمیته ای با حضور دستگاه های فرهنگی دو کشور تلاش می کنیم این مفاهیم را نهادینه کنیم ، چرا که رعایت مقررات و قوانین نشانه رشد فرهنگی و تمدن یک ملت و جامعه است.
وی تاکیدکردکه رعایت قوانین و شرایط عراق از نظر شرعی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و احتیاط شرعی در این خصوص لازم است.

***سپاسگزاری عملی
دومین محوری که از متن فرمایشان رهبر معظم انقلاب مورد تاکید رایزن فرهنگی ایران در عراق است، آنجاست که مقام معظم رهبری فرمودند، باید سپاسگزار دولت، ملت و عشایر عراق باشیم.
اباذری ، با اشاره به عمق این فراز از بیانات رهبری ، تاکید کرد که باید این موضوع را به فرهنگ تبدیل کنیم، تا اوج عظمت فرهنگ ملت ایران را به نمایش گذاشته باشیم.
وی ، با طرح این سوال که 'چگونه می توانیم از میزبان خود تشکر کنیم؟، افزود : قدردانی و تشکر از میزبانی شایسته عراقی ها، باید هم در کلام وهم درعمل تجلی یابد ؛ تشکر از صاحبان منازلی که ازما پذیرایی می کنند و موکب هایی که خدمت رسانی می کنند یا حتی اگر شده با هدایایی هرچند کوچک نشان دهیم که قدردان زحمات آنان هستیم.
همچنین نوع دیگری از تشکر و تقدیر از میزبان عراقی را حجت الاسلام اباذری مطرح کرد و آن همکاری با نیروهای نظامی و انتظامی است که بعضا ممکن است سختگیری هم بکنند ، حال آنکه آنها شبانه روز در تلاش هستند تا امنیت زیارت اربعین را تامین کنند.
بردباری در صف و کنترل احساسات و خشم در مواقع دشواری، به ویژه در تعامل با خادمان عتبات و نیز تشکر از رانندگان ، از دیگر راه های قدردانی از میزبان عراقی است.

***عظمت اربعین و لحظاتی که در آن سیر می کنیم
رایزن فرهنگی ایران در عراق، سومین محور از بیانات رهبری معظم انقلاب در خصوص اربعین حسینی را که به گفته وی باید به آن توجه ویژه کرد، آن فراز از سخنان ایشان است که می فرمایند به حال زائران اربعین غبطه می خورند و آرزو می کنند که ای کاش در جمع زائران حضور داشتند.
اباذری گفت، این بخش از بیانات رهبرمعظم انقلاب ، بار معنوی و فرهنگی بسیار بالایی دارد و این نکته را گوشزد می کند که لحظه لحظه حضور خود را در اربعین حسینی و در مسیر پیاده روی و زیارت، درک کنیم و قدر آن را بدانیم.
وی با اشاره به فضای حاکم بر ایام اربعین در عراق و وجود جو همدلی و وحدت و مهربانی و دوری از خطاها و بداخلاقی های روزانه، گفت: باید از ثانیه ثانیه این فرصت استثنایی بهره برداری کنیم و فضای معنوی آن را به خانه و جامعه منتقل کنیم.
اباذری در تشریح اهمیت و بار معنوی این ایام ، ادامه داد: آنها که زرنگ تر هستند، دراین ایام بهره برداری دوگانه می کنند، به طوری که هم زائر اربعین هستند و هم خادم زائران امام حسین(ع)!
وی توضیح داد: ما در طول زیارت با کمک به خادمان و مسئولان عتبات و نیز دست اندرکاران موکب های عراقی و هیات های حسینی، در طول مسیر، مشارکت در برقراری نظم و انضباط، به ویژه در همکاری با نیروهای امنیتی و پلیس، اقامه به موقع نماز و فراهم کردن زمینه انجام آن و همچنین مشارکت در نظافت و راهنمایی زائران در شرایط سخت و پرازدحام، نه تنها زائریم ، بلکه افتخار خادمی اربعین را هم کسب کرده ایم.
اباذری همچنین، یکی از مهمترین جنبه های زیارت را برای زائران ایرانی، توسعه فضای گفتمان وحدت عنوان کرد و گفت در این ایام میلیون ها زائر از سراسر عراق و جهان در کربلا و سایر عتبات حضور می یابند و این بهترین فرصت برای وحدت آفرینی است و بار معنوی زیارت اربعین را درهر دو جنبه زیارتی و خدامی پوشش می دهد.ایرنا /101



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.