اخبار سبزوار پيام : سیاسی ،امنیتی


اخبار » سیاسی ،امنیتی / تاریخ خبر: 29 آبان 1395 / کد مطلب: 11672 / نظرات: 0


مقصودی:برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا در 2 اردیبهشت


مقصودی:برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا در 2 اردیبهشت

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه دولت یازدهم در برنامه ششم توسعه اختیارات حداقلی شوراها را کاهش داده است.

 حسین مقصودی در برنامه تلویزیونی «اشاره» با تأکید بر نقش شوراها در توسعه استان اظهار کرد: شوراها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جزء مهم‌ترین قوانین در سطح کشور به شمار می‌رود و به دلیل اهمیت این موضوع دارای جایگاه ویژه است.

وی با بیان اینکه هفت اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی مرتبط با شوراهاست، افزود: مهم‌ترین آن اصل 100 قانون است و دیگر اصول جایگاه شورا در مردم‌سالاری دینی و مشارکت مردمی را نشان می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصل اجرای قانون شوراها در کشور نادیده گرفته می‌شود، بیان کرد: این ظلم بزرگی به شوراهاست و بی‌توجهی به قوانین توسط دولت‌های کنونی و گذشته دیده می‌شود.

مقصودی با بیان اینکه متأسفانه برخی از مسؤولان نمی‌خواهند اختیارات شوراها افزایش پیدا کند، عنوان کرد: پارلمان محلی یعنی اینکه در مدیریت شهری تصمیم‌گیری کند ولی به دلیل برخی کج‌سلیقگی‌ها فقط شورا برای شهرداری‌ها ایجادشده است.

وی ادامه داد: شوراها از آنچه در قوانین اشاره‌ شده نتوانسته‌اند بهره ببرند و کمیسیون شوراها و امور داخلی با هماهنگی شورای عالی استان‌ها جلسات متعددی در راستای رفع مشکلات و چالش‌های شوراها برگزار کرده است.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر وظایف کلیدی پارلمان‌های محلی، تصریح کرد: پارلمان محلی باید قوانین محلی را تصویب کند تا در اجرای مدیریت شهری به کار گرفته شود لذا اکنون در برنامه ششم توسعه کشور قدرت و اختیارات شوراها در حال کاهش است.

مقصودی با بیان اینکه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مخالف محدود شدن اختیارات شوراهاست، یادآور شد: متأسفانه اختیارات حداقلی شورا هم در برنامه ششم در حال کاهش است و باید پارلمان محلی معنای واقعی خود را پیدا کند تا اختیارات ادارات خدمات شهری هم به مردم واگذار شود.

وی با بیان اینکه اگر دولت برخی اختیارات قانونی را به شوراها واگذار کند نیاز شوراها هم به دولت برطرف می‌شود، اضافه کرد: عدم واگذاری اختیارات از سوی دولت سبب بروز مشکلاتی در حوزه مدیریت شهری شده است.

مقصودی با اشاره به وعده‌های نادرست برخی از اعضای شوراها قبل از انتخابات، گفت: برخی وعده‌هایی می‌دهند که فقط جنبه تبلیغاتی دارد و حتی این وعده‌ها در وظایف شوراها هیچ جایگاهی ندارد.

وی از برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا در دوم اردیبهشت سال 96 خبر داد و افزود: انتخابات شوراها و ریاست جمهوری به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌شود.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها از سوی مجلس انتخاب می‌شوند و طبق قانون سه نفر کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و دو نفر هم از کمیسیون اصل 90 هستند.

مقصودی  ادامه داد: این پنج نفر هیئت مرکزی انتخابات را تشکیل می‌دهند و این هیئت با هماهنگی شورای عالی استان‌ها سه نفر دیگر را انتخاب می‌کنند.

وی بیان کرد: در شهرستان‌ها هم پنج نفر به‌عنوان هیئت نظارت بر انتخابات مشخص می‌شوند و زیر نظر هیئت نظارت مرکزی فعالیت می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل هیئت نظارت بر انتخابات شورا در بخش‌ها، یادآور شد: در هر بخش هم سه نفر به‌عنوان هیئت نظارت بر انتخابات معرفی می‌شوند بنابراین تمامی هیئت‌های نظارت بر عملکرد و نحوه اجرای انتخابات نظارت می‌کنند.فارس/101





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.