اخبار سبزوار پيام : حوادث


اخبار » حوادث / تاریخ خبر: 9 آذر 1395 / کد مطلب: 11757 / نظرات: 0


مرگ خاموش، تلخی قابل پیشگیری


 
 مرگ ناشی از استنشاق گاز منوکسید کربن به دلیل کارکرد نامناسب وسایل گازسوز که از آن به مرگ خاموش تعبیر و همه ساله در فصل زمستان خبرهای ناگواری در جامعه منتشر و منجر به هزینه های مادی و روانی بسیاری می شود، به سادگی قابل پیشگیری است.

گرچه انتشار خبر مرگ یک هموطن ناشی از مرگ خاموش، ناگوار است اما بیان اینگونه حوادث می تواند هشداری برای جامعه باشد تا با اقدام به چند دستورالعمل ساده از این اتفاق پیشگیری شود.
بنا بر اعلام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایران در این زمینه رکورددار در جهان است.
احتراق ناقص در انواع سوخت ها اعم از نفت، گاز، گازوئیل و دیگر سوخت های فسیلی در وسایل و سیستم های حرارتی شامل بخاری، شومینه، آبگرمکن، موتورخانه مرکزی، پکیج، زغال و حتی اجاق گاز و همچنین خودروها و موتورسیکلت ها منجر به شکل گیری گاز منوکسید کربن می شود.
عمق تلخی حادثه به حدی است که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طور وی‍ژه آن را مطرح کرده و خواستار برنامه ریزی اقدامات پیشگیرانه در این خصوص شده است.
سید حسن قاضی زاده هاشمی در گفت و گو با خبرنگاران در کرج با اشاره به آمار بالای مرگ خاموش ناشی از مسمومیت و گازگرفتگی در کشور، گفت: از ابتدای سال 95 تا کنون 2 هزار و 530 نفر دچار مسمومیت از این طریق شده اند.
وزیر بهداشت با اعلام اینکه از ابتدای فصل سرما تا کنون 223 نفر فوتی در این خصوص داشته ایم، گفت که استان هایی مانند تهران، اصفهان و فارس بالاترین تعداد را دارند.
وزیر بهداشت گفت: ‌به رغم اینکه سالهاست رسانه ها اطلاع رسانی خوبی در این زمینه داشته اند، اینکه چرا کم توجهی می شود، جای سئوال دارد.
قاضی زاده هاشمی تصریح کرد:‌ مرگ خاموش بیشتر برای افراد کودک، جوان و نوجوان و بیشتر علت آن هم بی توجهی است و اکنون که فصل سرماست باید نکات ایمنی را رعایت کنند.
با وجود اطلاع رسانی گسترده در این خصوص، باز هم شاهد وقوع چنین حوادثی در فصل سرما هستیم که نشان می دهد در این عرصه علاوه بر اطلاع رسانی نیاز به فرهنگ سازی داریم و برای دستیابی به این مهم برنامه ریزی گسترده از طریق دستگاه های فرهنگی باید صورت گیرد.
علاوه بر این شاید اتخاذ سیاست های حاکمیتی به منظور رعایت حداقل ها در زمینه ایمنی استفاده از وسایل گازسوز می تواند کارساز باشد.
این قاتل خاموش همواره در کمین نشسته است تا بار دیگر فرد یا خانواده ای را به کام مرگ بکشاند.
** نکات ایمنی که باید به آنها توجه داشت
توجه نکردن به ساده ترین نکات ایمنی از جمله نداشتن دودکش استاندارد و ایمن، کارکرد نامناسب دودکش و تهویه نشدن هوا به دلیل بستن تمام روزنه های ورود هوای تازه، از عواملی است که وقوع تلخ ترین حوادث برای خانواده ها را در پی داشته است.
کارشناسان تاکید دارند، اطمینان همیشگی از کارکرد صحیح دودکش های انواع وسایل حرارتی و همچنین ورود مستمر هوای تازه به محل سکونت، رمز در امان ماندن از خطر گازگرفتگی و فرار از مرگ خاموش است.
همچنین تاکید می شود که از وسایل گرمایشی در فضای بدون تهویه نظیر حمام، رختکن، سونا و جکوزی، بخاری بدون دودکش در اتاق خواب و دیگر فضاهای بدون تهویه، فر و اجاق های خوراک پزی برای گرمایش محیط استفاده نشود.
استفاده از دستگاه های حسگر و هشدار دهنده گاز منوکسید کربن و وسایل و سیستم های گرمایشی با نظر کارشناسان شرکت ها مطابق با شرایط محل استفاده نیز از دیگر توصیه های کارشناسان در این زمینه است.
کنترل مستمر دودکش های وسایل گازسوز و اطمینان از داغ بودن آن که نشانه کارکرد صحیح وسیله گازسوز است، از جمله اقدامات مورد توصیه کارشناسان است.
نبود درز روی دیوارهای مسیر عبور دودکش ها به ویژه در اتاق های خواب، اطمینان از طول عمودی مناسب برای دودکش ها با مکش طبیعی و داشتن کلاهک H در پشت بام، اطمینان از نشتی نداشتن گاز حاصل از احتراق موتورخانه ها از طریق مشاعات و راهروها به داخل واحد مسکونی مواردی است که باید کنترل شود.ایرنا/101



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.