اخبار سبزوار پيام : اجتماعی





اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 20 آذر 1395 / کد مطلب: 11807 / نظرات: 0

دبیرمنطقه 9 دانشگاهی کشور:


دانشگاه های سراسر کشور از کمبود اعتبارات پژوهشی رنج می برند/لزوم اختصاص 15 درصد اعتبارات دانشگاه به موضوع پژوهش


دانشگاه های سراسر کشور از کمبود اعتبارات پژوهشی رنج می برندلزوم اختصاص 15 درصد اعتبارات دانشگاه به موضوع پژوهش
دبیرمنطقه 9 دانشگاهی کشور یکی از مهم ترین مشکلات دانشگاه های سراسر کشور را کمبود اعتبارات پژوهشی دانست و گفت: براساس قانون باید 15 درصد اعتبارات دانشگاه باید به موضوع پژوهشی اختصاص پیدا کند.

 احمد رضا بهرامی در نشست معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه ها ، پژِوهشگاه ها ، پارک های علم و فناوری منطقه ۹ کشور ، اظهار کرد: وزارت علوم دانشگاه های سطح کشور را به صورت منطقه ای تقیم بندی کرده و برنامه ها و آیین ها در هر منطقه مورد تبادل نظر قرار گیرد.
وی با اشاره به تشکیل منطقه 9 کشور ، افزود: دبیری منطقه 9 به دانشگاه فردوسی مشهد واگذار شده و استان های سمنان ، خراسان رضوی ، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در این منطقه حضور دارند.
دبیرمنطقه 9 دانشگاهی کشور با بیان اینکه وزارت علوم برنامه های راهبردی برای دانشگاه های منطقه 9 کشور تهیه کرده است ، تصریح کرد: وزارت در طول سال دو بار نشست معاونین پژوهشی دانشگاه های سراسر کشور برگزار می شود و مناطق هم جمع بندی های خود را در نشست معاونین پژوهشی با حضور وزیر علوم را ارائه می دهند.
بهرامی ادامه داد: وزارت علوم تدوین برنامه راهبردی و ماموریت گرایی دانشگاه های کشور را در اولویت های خود قرار داده و منطقه 9 هم طراحی مناسبی را انجام می دهد بنابراین راهکار چگونگی ماموریت گرا شدن دانشگاه ها را به وزارت علوم اعلام می کند.
وی با اشاره به اهمیت ماموریت گرایی دانشگاه ، تصریح کرد: دانشگاه های مختلف دارای ظرفیت و توانمندی های متعددی هستند و باید براساس یک برنامه جامع مستند سازی شود.
دبیرمنطقه 9 دانشگاهی کشور مهم ترین مشکل دانشگاه ها را کمبود اعتبارات پژوهشی اعلام کرد و گفت: اعتبارات سطح کلان کشور برای پژوهشی از تولید ناخالص ملی محدود تر است.
بهرامی اضافه کرد: از این میزان اعتبارات محدود پژوهشی متاسفانه دانشگاه ها سهم اندکی را به موضوع پژوهش اختصاص می دهند.
وی با بیان اینکه براساس قانون باید 15 درصد اعتبارات دانشگاه ها به موضوع تحقیق و پژوهشی اختصاص پیدا کند ، یادآورشد: دانشگاه های سراسر کشور باید اعتبارات مورد نیاز پژوهش را بدون کاهش در اختیار برنامه های پژوهشی قرار دهند.
دبیرمنطقه 9 دانشگاهی کشور با اشاره به ضرورت ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت ، افزود: در دانشگاه تولید علم به خوبی در حال انجام است و کشور ما هم رتبه 22 در تولید علم در جهان را دارد.
بهرامی با بیان اینکه برای تبدیل تولیدات مقاله ها به نوآوری باید نظام های آروندی ایجاد شود ، تصریح کرد: برای تولید یافته های علمی دانشجویان تامین زیر ساخت ها ضروری است.
*فعالیت 12 واحد فناور در دانشگاه حکیم سبزواری
 معاون پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این نشست با اشاره فعالیت فعالیت 12 واحد فناور در مرکز رشد این دانشگاه ، افزود: این تعداد واحد فناور موجود فعالیت 12 واحد فناور در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری10 واحد موفق به تولید شده اند و محصولات انها به بازار ارائه و توافق نامه هایی با بخش صنعت نیز در این زمینه امضاء شده است.
علی اصغر مولوی ادامه داد: ارتباط دانشگاه با صنعت و تبدیل علم و فناوری به محصول تجاری مورد نیاز کشور از اهداف مراکز رشد است.
وی با بیان اینکه دستگاه بارگذاری سازه برای اندازه گیری خواص مکانیکی اولین ساخته صنعتی است که به صورت آزمایشی استفاده می شود تا به مرحله  تولید انبوه برسد ، بیان کرد: ساخت بازی رباط، هوشمند سازی عابر پیاده در جاده با همکاری اداره حمل و نقل و سیستم پالایش مرغداری کنترل و عرضه طیور در مراکز رشد شهرستان سبزوار در حال اجراست.فارس/101




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.