اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 2 آذر 1390 / کد مطلب: 1188 / نظرات: 0

کارگری: رئیس کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار/


سبزوار نیازمند موزه نسخ خطی است


سبزوار نیازمند موزه نسخ خطی است  عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: سبزوار دارای 28 جلد کتب خطی و چند کتاب سنگی از دوران صفویه تا 100 ساله اخیر است که همین امر می طلبد که برای حفظ و نگهداری این آثار ارزشمند موزه ای تحت عنوان نسخ خطی یا مخزن نگهداری کتب قدیمی و نسخ خطی احداث شود.
به گزارش سبزوار آنلاین عبدالحسین کارگری بابیان اینکه در کتابخانه ناوی شهرداری سبزوار بخشی با نام مختوتات وجود دارد که در آن کتب و اسناد خطی نگهداری می شود، اظهار داشت: در بازدید چندی پیش اعضای شورای شهر از کتابخانه دکتر ناوی به این نتیجه رسیدیم که حفاظت از این نسخ نیازمند شرایط خاص نگهداری است که با احداث موزه نسخ و یا مخزن کتب قدیمی این امر محقق می شود و از نابودی این آثار ارزشمند جلوگیری می شود.
وی با اشاره به اینکه بنده هر ساله پیگیر این موضوع هستم اما امسال جدی تر به مسئله پرداخته ام، افزود: متاسفانه طبق آخرین خبرهایی که به بنده رسیده است کتابخانه آستان قدس خواهان نگهداری این کتب و نسخ شده و اعلام نموده که نسخ به مشهد ارسال شود.
وی با انتقاد از اینکه چرا نباید شهر فرهنگی سبزوار از بخش مختوتات و مخزن نگهداری کتب و نسخ خطی برخوردار باشد، خواستار توجه بیشتر مسئولان شهرستان در راه اندازی این طرح شد وگفت: نسخ و کتب تاریخی یک گنجینه پنهان شده در شهرستان است که باید به خوبی از آن نگهداری شود.
 کارگری با بیان اینکه اگر شهروندان این آگاهی را در یابند که این کتاب ها در مخزن با نام آنها نگهداری و در صورت درخواست دوباره به آنها تحویل داده می شود، اظهار داشت: در این صورت  شاید بیش از 300 جلد کتاب خطی ارزشمند دیگر که در دست شهروندان است و متاسفانه به شیوه های نامتعارف نیز نگهداری می شود به بخش مختوتات افزوده شود.
کارگری سبزوار را شهری با پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی عنوان کرد و با بیان اینکه این پیشینه به حدود 3 هزار سال قبل از اسلام بر می گردد، اذعان داشت: سبزوار شهری با تمدن 6 هزار ساله است که از 3 هزار سال قبل دارای دین و کتاب بوده اند و برای آنها فرهنگ مطالعه و دین بسیار مهم بوده است و با آگاهی کامل این امور معنوی را انتخاب کرده اند.
عضوشورای اسلامی شهر سبزوار با اشاره به اینکه وجود کتاب و فرهنگ کتابخوانی و کتابداری در سبزوار سابقه طولانی دارد، سبزوار را شهر علما، صلحا و دانشوران بزرگ ایران اسلامی عنوان کرد.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.