اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 11 دي 1395 / کد مطلب: 11896 / نظرات: 0


صنعت فرش دستباف در غرب خراسان رضوی در سراشیبی رکود


صنعت فرش دستباف در غرب خراسان رضوی در سراشیبی رکود
صنعت فرش و قالیبافی یکی از حرفه ها و صنایع با قدمت در غرب خراسان رضوی است که به علت مشکلاتی نظیر افزایش نرخ مواد اولیه، پایین بودن سود فروش و مواردی از این دست دچار رکود و نیازمند حمایت جدی است.

هم اینک شهرستانهای سبزوار، خوشاب و داورزن با 12 هزار بافنده فرش فعال در قالب مجتمعها و کارگاههای خانگی یکی از قطبهای تولید فرش دستباف در خراسان رضوی است.

فرش دستباف این منطقه در سه طرح سنتی قدیمی، نائین و تبریز در شکلهای گلیم فرش، قالیچه، زراونیم، ظریف باف، پادری، گبه، فرشهای تزئینی و بزرگ پارچه تولید می شود. یک دار قالی شامل تخت، پایه، شانه، دستگاه و زنجیر است که نصب آن حدود 4 میلیون ریال هزینه دارد.
فرش دستباف این منطقه بیشتر در ابعاد 6 و 9 مترمربع و ماهانه 600 مترمربع فرش در طرح تبریز، 2 هزار مترمربع در طرح نائین و 100 مترمربع در طرح سنتی قدیمی تولید می شود.
مدتهاست که تار و پود دار قالی فرش دستباف منطقه غرب خراسان رضوی سست شده و این صنعت در سرازیری رکود قرار گرفته چنانکه حدود 2 هزار کارگاه نیمه متمرکز فرش نیمه فعال شده اند و بسیاری از جامعه بافندگان فرش که 95 درصد آنان را زنان خانه دار تشکیل می دهند به سبب مشکلات مختلف این شغل را رها کرده و به مشاغل کاذب و یا سایر حرفه ها روی آورده اند.
یک بافنده فرش در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت مواد اولیه تولید فرش زیاد شده بطوری که در یک فرش 6 متری که 2،5 کیلوگرم چله ابریشم مصرف می شود در یک ماه اخیر قیمت چله از پنج میلیون و 775 هزار ریال به هفت میلیون و 500 هزار ریال افزایش یافته است.
مریم جراحی افزود: این در حالی است که توجه به صنعت فرش یکی از عوامل اشتغال برای زنان روستایی و منبع درآمدی پایدار برای خانواده محسوب می شود.
یک بافنده دیگر فرش گفت: بافندگی از مشاغل سختی است که در طولانی مدت مشکلات جسمانی از قبیل بینایی، ریوی و عضلانی ایجاد می کند و بنابراین دولت باید برای بیمه نمودن بافندگان فرش اعتبار بیشتری در نظر بگیرد.
اعظم امامی افزود: حمایت دولت از بافندگان و ایجاد بازار مناسب فروش سبب می شود زنان روستایی که 95 درصد بافندگان فرش منطقه غرب خراسان رضوی هستند همچون گذشته به این حرفه روی آورند.

* بافندگان باید از بیمه هنرمندان بهره مند شوند
رئیس اتحادیه بافندگان فرش سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سه کارگاه فرش در شهرستانهای سبزوار و خوشاب که بیش از 100 نفر در آن اشتغال داشتند تعطیل شد.
علی اصغر عسکری افزود: مصالح یک فرش 6 متری طرح تبریز 30 میلیون ریال و دستمزد بافنده آن 35 میلیون ریال است که پس از تولید حدود 70 میلیون ریال به فروش می رسد و این مقرون به صرفه نیست.
وی گفت: مدت بافت یک فرش طرح نائین 6 متری بستگی به تعداد بافندگان دارد که اگر سه نفر مشغول بافندگی باشند حداکثر 45 روز طول می کشد.
رئیس اتحادیه بافندگان فرش سبزوار افزود: رونق فرش دستباف هنگامی محقق می شود که دولت و مردم به بافندگان فرش به دیده یک هنرمند بنگرند و زمینه ارائه تسهیلات مناسب برای این هنرمندان فراهم شود و همچنین آنها تحت پوشش بیمه هنرمندان قرار گیرند.
وی ادامه داد: همچنین امروزه تبلیغات نقش موثری در رونق و فروش یک محصول دارد اما برای فرش دستبافت هیچ تبلیغاتی نمی شود و همچنین ترویج فرش ماشینی در رکود بازار فرش دستباف تاثیر داشته است.
عسکری گفت: فرش دستباف نوعی سرمایه گذاری است که نیازمند حمایت دولت و تبلیغات است.
وی ادامه داد: دولت باید بر مبنای دار قالی به تولیدکنندگان تسهیلات بدهد زیرا اعطای تسهیلات به صاحبان کارگاهها و تولیدکنندگان برتر بر اشتغالزایی و افزایش تولید تاثیر مثبت دارد.
او گفت: میزان تسهیلات هر دار قالی بر اساس طرح و متراژ از 40 میلیون تا 100 میلیون ریال است که در حال حاضر به سبب کمبود اعتبارات تسهیلاتی به جامعه بافندگان این منطقه پرداخت نمی شود.
وی افزود: فرش دستبافت علاوه بر رکود بازارهای داخلی در صادرات نیز دارای مشکلات مختلف است و گرچه واحدی به نام مرکز ملی فرش ایران وجود دارد اما ایجاد یک سازمان منسجمتر ضروری است تا با ارائه نقشه و طرحهای نوین فرش دستباف و حمایت از تولیدکنندگان و کارگاهها کیفیت فرش دستباف را افزایش دهد.

* ایجاد کارگاهها عامل رونق فرش دستباف
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با ارائه تسهیلات و ایجاد مجتمعها و کارگاهها فرش دستباف از سوی دولت این صنعت رونق می یابد.
علی امیدبخش افزود: چهار شرکت تعاونی فرش دستباف با تهیه مواد اولیه مرغوب و قیمت مناسب، ارائه طرحهای خوب و بازاریابی فروش به بافندگان و تولیدکنندگان فرش در غرب خراسان خدمات ارائه می دهند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشورهای چین و هند در امر صادرات فرش ورود پیدا کرده اند دولت ایران باید با حمایت از بافندگان و حضور در نمایشگاههای بین المللی زمینه معرفی فرش دستباف ایرانی را بیش از گذشته فراهم نماید.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار گفت: دستمزد بافندگان فرش نیز بسیار پایین است و نیاز زندگی آنها را تامین نمی کند. حدود 2 هزار بافنده فرش با نظارت اداره تامین اجتماعی بیمه هستند و هزار بافنده فرش نیز در اولویت بیمه قرار دارند که در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبارات امکانپذیر نیست.

* بافندگان فرش برای دریافت تسهیلات در اولویت قرار دارند
معاون مالی و برنامه ریزی فرمانداری سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون هیچ تقاضایی برای دریافت تسهیلات از سوی جامعه بافندگان فرش دستی ارائه نشده است.
حسین پارسی پور افزود: بافندگان روستایی در صورتی که برنامه و طرحی در قالب اتحادیه یا شرکتهای تعاونی ارائه دهند برای صدور مجوز و دریافت تسهیلات مورد حمایت قرار می گیرند.
وی ادامه داد: تولیدکنندگان فرش دستباف در صورت درخواست تسهیلات، به بانکهای عامل معرفی می شوند و میزان تسهیلات بر اساس دار قالی به آنها پرداخت می شود و کارفرمایانی که بافندگان فرش را پشتیبانی کنند به همین میزان از تسهیلات کارفرمایی بهرمند می شوند.
معاون فرماندار سبزوار گفت: همچنین برای حمایت از بافندگان فرش زمینه برگزاری نمایشگاه و ایجاد غرفه و بازاریابی در سطح کشور فراهم می شود.ایرنا/101





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.