اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 16 دي 1395 / کد مطلب: 11923 / نظرات: 0

مدیر شبکه دامپزشکی سبزوار:


آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سبزوار مشاهده نشده است


آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سبزوار مشاهده نشده است مدیر شبکه دامپزشکی سبزوار با بیان اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی استان‌ها به مرحله هشدار رسیده است، گفت: تاکنون این ویروس در شهرستان سبزوار مشاهده نشده است.
ولی‌الله جغتایی صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی خطرناک و مشترک بین انسان و پرندگان است، اظهار کرد: پرندگان مهاجر آبزی وحشی می‌توانند بدون بروز نشانه‌های بالینی، بیماری و ویروس را با خود جابه‌جا کنند و پرندگانی همانند ماکیان، اردک، بوقلمون، مرغ شاخدار، بلدرچین، کبوتر و بسیاری از پرندگان وحشی میزبان این بیماری هستند.

وی با اشاره به علائم بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور، افزود: زمان بین آلوده شدن با ویروس تا بروز نشانه‌های بالینی چند روز طول می‌کشد و بیماری به‌صورت ناگهانی در گله ظاهر می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی سبزوار با بیان اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سبزوار دیده نشده است، تصریح کرد: چندی قبل چهار کلاغی که در میدان کارگر این شهرستان تلف شدند پس از نمونه‌گیری مشخص شد که علت تلف شدن این پرندگان ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نبوده است.

جغتایی با بیان اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی استان‌ها به مرحله هشدار رسیده است، بیان کرد: برای جلوگیری و کنترل این ویروس در شهرستان سبزوار تیم دامپزشکی در نقاط مختلف این شهرستان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق مجاری تنفسی، ترشحات چشم و مدفوع از پرندگان آلوده به پرندگان حساس منتقل می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی سبزوار با بیان اینکه واکسنی علیه ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استفاده نمی‌شود و واکسن آنفلوآنزای معمولی هیچ ایمنی در برابر نوع فوق حاد ایجاد نمی‌کند، عنوان کرد: رعایت کامل موازین بهداشتی و قرنطینه‌ای در تمام طول دوره پرورش با تأکید بر جلوگیری از راه‌های انتقال عامل بیماری تنها روش پیشگیری از آلوده شدن پرندگان پرورشی است.

جغتایی خودداری از شکار پرندگان مهاجر، عدم گرفتن پرندگان آبزی، تهیه گوشت از مراکز بهداشتی تحت نظارت دامپزشکی، عدم مصرف مرغ و تخم مرغ نیمه پز، عدم خرید مرغ زنده و استفاده از دستکش هنگام تمیز کردن مرغ را از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری عمومی دانست و اضافه کرد: همشهریان باید هنگام مشاهده هرگونه تلفات، مرگ و میر مشکوک در پرندگان مهاجر و طیور صنعتی را به شبکه دامپزشکی این شهرستان اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک روز پس از ظهور نخستین علائم در انسان می‌تواند باعث مرگ شود و همچنین تا یک هفته پس از مشاهده علائم بیماری نیز مرگ اتفاق افتاده است، یادآور شد: تب بالای 38 درجه سانتی گراد، اسهال آبکی، استفراغ، درد شکم و قفسه سینه، خونریزی بینی و لثه از مهم‌ترین علائم بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در انسان است.فارس/101






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.