اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 19 دي 1395 / کد مطلب: 11940 / نظرات: 0


حمله شبانه سارقان و حفاران غیرمجاز به آرامگاه معین الدین جوینی


 
 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جوین گفت: حفاران غیرمجاز و سارقان آثار تاریخی با هدف کشف عتیقه به حفاری شبانه در بخش هایی از آرامگاه معین الدین جوینی اقدام کردند.

 محمد طاهریان مقدم افزود: با گزارش مخبرین و دوستداران میراث فرهنگی مبنی بر کاوش گروهی حفار و سارق در اطراف آرامگاه معین الدین جوینی شهرستان جوین، ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی راهی منطقه شدند.
وی اظهار کرد: سارقان در چهار مکان از محدوده آرامگاه و داخل بقعه با هدف کشف عتیقه و اشیای تاریخی حفاری کرده بودند.
وی گفت: مدارک یا شواهدی مبنی بر به دست آوردن اشیای عتیقه به دست نیامده است.
طاهریان مقدم افزود: هفته گذشته نیز گروهی حفار غیرمجاز در روستای جزندر دهستان پیرانکوه شهرستان جوین، اقدام به حفاری کردند که با مشاهده ماموران این اداره متواری شده و ادوات حفاری آنها ضبط و توقیف شد.
وی اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی برای حفاظت و حراست از بناها و محوطه های تاریخی به کمک نیروهای مردمی، بسیج و نیروهای انتظامی نیاز دارد.
مولانا معین الدین جوینی از مشایخ، واعظان، شاعران و نویسندگان خراسان در سده هشتم هجری است که در یکی از قریه های جوین متولد شد. وی در علم شاگرد فخرالدین خالدی اسفراینی و در طریقت صوفیه مرید خاندان شیخ سعدالدین حموی بود.
معین الدین در عهد سلطنت ابوسعید بهادر آخرین حکمران ایلخانی از خراسان به عراق و آذربایجان سفر کرد و مورد عنایت خواجه غیاث الدین محمد بن رشید الدین فضل الله وزیر قرار گرفت و در همدان اقامت گزید و سپس از آنجا به بغداد، مکه و مدینه رفت و بعد از ادای فرایض به خراسان بازگشت.
اثر معروف او به فارسی کتاب مشهور 'نگارستان' است که به تقلید از گلستان شیخ اجل سعدی در عهد سلطان ابوسعید و وزیرش غیاث الدین محمد نگارش یافت.
وی به سال 786 قمری وفات یافت و مقبره اش در روستای انداده در 15 کیلومتری شهر نقاب واقع است.
احداث آرامگاه وی متعلق به دوره صفویه و قاجاریه است.
شهر تاریخی آق قلعه و آرامگاه های سعدالدین حمویه جوینی و خواجه نجم الدین کبری مجموعه گردشگری منطقه بیدخور و سد یام بخشی از بناهای تاریخی و طبیعی شاخص شهرستان جوین است.
جوین دارای 69 اثر تاریخی شناسایی شده است که تاکنون 12 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.ایرنا/101



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.