اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 21 بهمن 1395 / کد مطلب: 12102 / نظرات: 0


قلعه زیرزمینی آزادوار راهی به قلب تاریخ غرب خراسان رضوی


چند روز قبل انتشار فیلمی ساده که توسط تعدادی از اهالی روستای آزادوار شهرستان جغتای گرفته شده بود و در گروه ها و کانال های تلگرامی دست به دست می چرخید، خبر از وجود یک سازه تاریخی در حوالی این روستای غرب خراسان رضوی می داد که به طور اتفاقی در جریان ایجاد کانال برای گازرسانی به روستای آزادوار کشف شده بود.

خبرگزاری صدا و سیما، معاونت میراث فرهنگی استان گفت: این قلعه در پی حفاری برای گازرسانی بهکشف قلعه قدیمی برروی کهن دژ آزادوار روستای آزادوار در کنار قلعه قدیمی کشف شد.
 
محمد رکنی افزود: یکی از افراد محلی با هماهنگی شورای اسلامی و نیروی انتظامی به این قلعه وارد شده و با گوشی خود تصاویری را ضبط کرده است.
 
او گفت: تصاویر ارسالی نشان می دهد این قلعه یک کانال عمودی حدود 8 متری دارد و یک کانال 30 متری به صورت افقی که به درب ورودی این قلعه می رسد، همچنین یک ستون افقی به ارتفاع 8 متر و قطر 3 تا 4 متر که 30 پله 30 سانتی متری به دور آن ستون چرخیده در تصاویر مشاهده می شود.
 
رکنی با اشاره به بسته بودن راهروهای این قلعه به علت ریزش، افزود: کارشناسان این اداره کل برای کاوش به شهرستان اعزام شدند تا تحقیقات مربوطه انجام شود و به منظور حفاظت و جلوگیری از هرگونه سوء استفاده مردم روستا نیز با تشکیل ستاد مردمی همکاری لازم را با نیروهای انتظامی دارند.اسرارنامه /101




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.