اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 26 بهمن 1395 / کد مطلب: 12149 / نظرات: 0


کاهش 50 درصدی بارش باران در سبزوار


کاهش 50 درصدی بارش باران در سبزوار  
رئیس اداره هواشناسی گفت: از ابتدای سال زراعی (آغاز پاییز) تا کنون در سبزوار فقط 35 میلیمتر باران باریده که نسبت به سال گذشته بیشتر از 50 درصد کاهش نشان می دهد.

محمد سیاح عطار سبزوار روز دوشنبه در نشست هم اندیشی پیرامون بررسی بحران آب در سبزوار افزود: در دوره آماری 20 ساله متوسط بارش درسبزوار 87 میلیمتر بوده است و کاهش بارندگی امسال معضل بزرگی در حوزه سبزوار است و وضعیت این شهرستان بحرانی است.
وی ادامه داد: دمای امسال سبزوار نیز با میانگین 11،2 سانتی گراد اگر چه نسبت به دوره مشابه پارسال کاهش داشته است ولی نسبت به میانگین دوره آماری حدود 0،3 درجه افزایش دما دارد.
رئیس اداره هواشناسی گفت: این اداره برنامه ای به نام توسعه کشاورزی را تهیه و اجرایی کرد و در آن مراکز پیش بینی روزانه و فصلی ایجاد شده اند که روند تغییرات اقلیمی و فصلی را در اختیار کاربران و کشاورزان قرار می دهند.
وی افزود: پیش بینی می شود بارندگی فصلی تا نیمه اول فروردین بیشتر از میزان معمول باشد اما اگر چه این بارندگی ها خوب هستند ولی جبران نبود بارش در چند ماه گذشته را نمی کنند.
رئیس اداره امور آب سبزوار نیز در این این نشست با بیان اینکه حوزه سبزواربزرگ سالانه به طور متوسط 48 میلیون متر مکعب کسری مخزن دارد، گفت: دشت های سبزواراز سال 1363 از سوی وزارت نیرو به لحاظ برداشت آب منطقه ممنوعه اعلام شد.

محمد ثابتی افزود: در حوزه سبزوار بزرگ شامل پنج شهرستان جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، روداب و بخش هایی از کاشمر و بخش سر ولایت نیشابور در حال حاضر حدود 30 سانتیمتر افت آب زیر زمینی مشاهده می شود.
او با بیان اینکه دشت سنگرد هفت میلیون متر مکعب کسر مخزن دارد و در سال 82 ممنوعه شد،‌اضافه کرد: افت آب این دشت سالانه حدود 40 سانتیمتر است.
ثابتی ادامه داد: دشت های عطائیه 33 میلیون متر مکعب کسری مخزن دارد که افت آب در این دشت نیز 30 سانتیمتر بوده است.
وی افزود: همچنین کسری مخزن دشت های ینگجه، داورزن به ترتیب 3 و 5 میلیون متر مکعب است که افت آب در آنها به ترتیب یک و 70 سانتیمتر بوده است.
ثابتی گفت: دشت جوین ا یک هزار و 150حلقه چاه وضعیت وخیمی دارد زیرا یک هزار و 131 حلقه چاه های آن برای مصارف کشاورزی است و کسری مخزن آن 135 میلیون متر مکعب است.
او گفت: دشت جوین 180 سانتیمترافت آب دارد که نسبت به شکاف هایی که در زمین های جوین مشاهده می شود، باید هشدار داد.
رئیس اداره امور آب سبزوار گفت: یکی از اقداماتی که بر اساس قانون توسعه کشورانجام شد مجهز شدن یک هزار و 530 حلقه چاه کشاورزی به کنتورهای هوشمند است.
وی افزود: همچنین 630 حلقه چاه غیر مجاز نیمه عمیق در حوزه سبزواربزرگ مسدود شد و در حال حاضر اقدامات نظارتی با 11 گروه گشت بازررسی ادامه دارد.
رئیس اداره جهاد کشاورزی سبزوار نیز در این نشست گفت: در بحث نگرانی در بخش آب باید به این مسئله توجه داشت که اقتصاد هر کشور در گرو کشاورزی آن است.
منصور برغمدی افزود: علاوه بر کمبود آب، تغییرات اقلیمی نیز یکی دیگراز بحران هایی است که قشر کشاورز با آن رو بروست و در دهه اخیر تغییرات اقلیمی زیادی در سبزوار مشاهده می شود که باعث افت آب و شوری خاک شده است.
وی گفت: با این شرایط،کشاورزان بدون اینکه جزو سیاست های وزارتخانه باشد و با توجه به وضعیت موجود به سمت تغییر الگوی کشت سوق پیدا کرده اند.
مدیر گروه محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: در حال حاضر با وضعیت بحران آب، کشاورزی باید به سمت تغییر کشت سوق پیدا کند و کشاورزان با توجه به وضعیت آب منطقه به کشت محصولاتی بپردازند که در منطقه جوابگو است.
قاسم ذوالفقاری افزود: در بحث صنعت نیز ایجاد صنایعی که حجم عظیمی آب را مصرف می کنند بزرگترین معضل برای بحران آب است واین در حالی است که فولاد سبزوار یکی از صنایع آب بر در سطح شهرستان است.
وی ادامه داد: باید کارگاه های آموزشی را برای مدیران برقرار کرد تا مسئله بحران آب را برای آن ها روشن و شفاف سازی شود.
ذوالفقاری گفت: آموزش سبک زندگی و حتی نحوه ی درست مصرف کردن میوه و محصولات کشاورزی و غذایی یکی دیگر از مواردی است که باید به آن پرداخته شود.
شهرستان سبزوار واقع در غرب استان خراسان رضوی براساس آخرین تقسیمات کشوری دارای دو بخش به نام‌های مرکزی و روداب است. بخش‌های جوین و جغتای در سال ۱۳۸۷، بخش خوشاب در سال ۱۳۸۹ و بخش‌های داورزن و ششتمد در سال ۱۳۹۱ از شهرستان سبزوار جدا شدند و خود به شهرستان ارتقاء یافتند./103



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.