اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 26 بهمن 1395 / کد مطلب: 12155 / نظرات: 0

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست سبزوار:


حفاظت از محیط زیست سبزوار از کمبود 13 محیط بان رنج می‌برد


حفاظت از محیط زیست سبزوار از کمبود 13 محیط بان رنج می‌برد رئیس اداره حفاظت از محیط زیست سبزوار گفت: تعداد آهوان منطقه شیراحمد سبزوار با افزایش 2.5 برابری به بالغ‌بر 850 راس آهو افزایش یافته است.
شهرستان سبزوار با وجود دارا بودن اقلیم نیمه بیابانی و بیابانی زیستگاه پرورش گونه‌های حیات وحش ایران است و پناهگاه حیات وحش شیراحمد سبزوار به عنوان دومین زیستگاه پرورش آهوی ایرانی در سال 1375 منطقه شکار ممنوع اعلام شد.

پس از یک دهه حفاظت به سبب احیاء و افزایش جمعیت آهوان و غنای زیستی قابل توجه درسال 1381 بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده به عنوان پناهگاه حیات وحش تشخیص داده شد و بر اساس مصوبه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست به پناهگاه حیات وحش شیر احمد سبزوار تغییر نام داد.

منطقه حیات وحش شیر احمد معرفی شده با مساحتی بالغ ‌بر 22 هزار و 800 هکتار یکی از مناطق مهم حفاظت شده در خراسان رضوی است و منطقه شیر احمد نیز در فاصله پنج کیلومتری شهرستان سبزوار قرار دارد.

قرارگرفتن رودخانه کال شور در جوار اراضی کویری، دشتی و تپه ماهوری شیر احمد باعث شده است که  بستر مناسبی برای جذب گونه‌های مختلف حیات وحش فراهم شود و این منطقه از تنوع جانوری دارای جایگاه مناسب و خوبی است.

گونه شاخص جانوری منطقه شیراحمد آهوی ایرانی است که در سراسر منطقه به راحتی دیده می‌شود و گونه آهوی این منطقه از لحاظ بزرگی جثه و طول شاخ در سطح ملی مشهور است.

حمیدرضا صادقی رئیس اداره حفاظت از محیط زیست سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سبزوار، مشکلات منطقه شیراحمد سبزوار را بررسی می‌کند.

فارس: درحال حاضرچه اقدامتی برای حفظ امنیت آهوان منطقه شیراحمد سبزوار انجام شده است؟

صادقی: حفر کانال‌هایی در اطراف منطقه شیراحمد باعث می‌شود که آهوان به مناطق کشاورزی خسارت وارد نکنند و همچنین مانع ورود شکارچیان به مناطق شکار ممنوعه شیراحمد می‌شود.

در گذشته فنس‌های فلزی در منطقه شیر احمد سبزوار وجود داشت و آهوان در حال فرار به خاطر شکارچیان به فنس‌ها برخورد می‌کردند و شکارچی نیز به راحتی آهو را شکار می‌کرد و اکنون این فنس‌ها جمع‌آوری شده و در اطراف منطقه شیر احمد سبزوار نهرکنی انجام شده است.

فارس: تأمین آب آهوان منطقه شیر احمد سبزوار چگونه انجام می‌شود؟

صادقی: تأمین منابع آبی منطقه شیر احمد سبزوار یکی از اولویت‌های مهم اداره حفاظت از محیط زیست سبزوار است و در این منطقه یک قنات نیز وجود دارد که آهوان از این قنات استفاده می‌کنند.

برای استفاده آهوان از منابع آبی، آبشخورانی نیز در این منطقه تأسیس شده است که روزانه با تانکر آب آبشخوران این منطقه تأمین می‌شود.

یکی از مهم‌ترین روش‌های تأمین آب آهوان شیراحمد سبزوار حفر یک چاه است و با وجود پیگیری‌های متعدد در چند سال اخیر مجوز حفر چاه داده نشده است و حفر چاه آب مورد نیاز و محصولات تغزیه آهوان را تأمین می‌کند.

فارس: چه عواملی در منطقه شیراحمد سبزوار آهوان را تهدید می‌کند؟

صادقی: خشکسالی یکی از مهم‌ترین عوامل تهدید کننده منطقه شیراحمد سبزوار است و با انجام اقداماتی همانند پیش‌بینی تأمین آب آهوان و پیش‌بینی تغذیه می‌توان در مقابل خشکسالی ایستادگی کرد و در منطقه شیراحمد سبزوار بزودی با کشت برخی محصولات کشاورزی تعزیه آهوان از حالت دستی خارج می‌شود.

با ایجاد مزارع کشاورزی آهوان شیراحمد دیگر به زمین‌های کشاورزی اطراف آسیب نخواهند زد بلکه از مناطق مشخص از تغزیه مورد نیاز استفاده می‌کنند.

فارس: دولت برای تأمین علوفه‌های آهوان منطقه شیراحمد سبزوار اعتباری اختصاص می‌دهد؟

صادقی: برای تأمین علوفه مورد نیاز آهوان شیر احمد دولت در سال‌های گذشته اعتباراتی را اختصاص می‌داد ولی در حال حاضر هیچ اعتباری از منابع دولتی به این منطقه اختصاص نیافته است.

فارس: ویژگی‌های اکوتوریستی منطقه شیراحمد سبزوار باعث حضور گردشگران داخلی و داخلی می‌شود؟

صادقی: شیراحمد سبزوار در زمینه اکوتوریستی نیز یکی از مناطق تاریخی شهرستان سبزوار است و قلعه شیراحمد با قدمتی متعلق به دوران ساسانیان در این منطقه وجود دارد لذا باید به‌عنوان یک اکوتوریست قدیمی از این قلعه استفاده کرد ولی متأسفانه به دلیل اینکه قلعه شیراحمد در منطقه حفاظت شده قرار گرفته است قطعاً باید گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از این منطقه با اداره محیط زیست شهرستان سبزوار هماهنگی کنند.

فارس: آیا آهوان منطقه شیر احمد سبزوار نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است؟

صادقی: تعداد آهوان شیراحمد سبزوار با رشد 2.5 برابری نسبت به سال گذشته به بالغ‌بر 850 رأس آهو افزایش یافته و با وجود اهمیت نگهداری از آهوان طی دو سال اخیر مرگ هیچگونه آهو در این منطقه گزارش نشده است.

فارس: تعداد مأموران حفاظت از محیط زیست سبزوار که وظیفه حفاظت از آهوان منطقه شیراحمد سبزوار را برعهده دارند، چند نفر است؟

صادقی: در حال حاضر 10 محیط‌بان اداره حفاظت از محیط زیست سبزوار در منطقه شکار ممنوعه شیراحمد حضور دارند و براساس معیارهای جهانی این منطقه از کمبود 13 محیط‌بان دیگر رنج می‌برد و علاوه‌بر افزایش تعداد محیط‌بان امکانات و تجهیزات محیط زیست نیز مهم است تا مأموران در مقابله با شکارچیان و صیادان حیات وحش با مشکل مواجه نشوند.

فارس: منطقه شیراحمد سبزوار زیستگاه مناسبی برای حضور پرندگان است؟

صادقی: منطقه شیر احمد به دلیل عبور رودخانه کال شور به زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان بومی و مهاجر تبدیل شده است و از این‌رو به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان ایران شهرت دیرینه‌ای دارد.

از گونه‌های طبقه‌بندی شده توسط اتحادیه جهانی حفاظت گونه‌هایی همانند بالابان، کرکس سیاه و هوبره در این منطقه زندگی می‌کنند که در فهرست سرخ گونه‌های در خطر تهدید سازمان حفاظت جهانی به عنوان گونه‌های نزدیک به تهدید  معرفی شده است و جمعیت‌هایی از این گونه‌ها به‌صورت جوجه‌آور و زمستان‌گذران در این منطقه مشاهده می‌شود.

فارس: در پایان توصیه شما به مردم چیست؟

صادقی: دوست‌داران محیط زیست شهرستان سبزوار پس از مشاهده هرگونه تخلفی از سوی شکارچیان متخلف در مناطق حفاظت شده شیراحمد سبزوار، پروند، ریوند و کمرقلعه به تلفن گویای 1540 و 44449303 اطلاع‌رسانی کنند تا مأموران حفاظت از محیط زیست این شهرستان به منطقه اعزام شوند و در حال حاضر نیز از طریق چهار پاسگاه و 14 محیط‌بان مناطق شکار ممنوع شهرستان سبزوار حراست و پایش می‌شود.فارس/101






منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.