اخبار سبزوار پيام : اجتماعی





اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 5 اسفند 1395 / کد مطلب: 12191 / نظرات: 0


سرایت مشکلات زیست محیطی کشتارگاه سبزوار به فرودگاه


سرایت مشکلات زیست محیطی کشتارگاه سبزوار به فرودگاه  نزدیکی کشتارگاه سبزوار به فرودگاه این شهر باعث شده تا مشکلات زیست محیطی آن از جمله بوی نامطبوع و تجمع سگ های ولگرد به این فرودگاه نیز سرایت کند و موجبات آزار مسافران را فراهم آورد.
فرودگاه سبزوار تنها فرودگاه فعال غرب خراسان رضوی با مساحت 328 هکتار در فاصله هشت کیلومتری جنوب غربی شهر سبزواردر سال 1383 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
کشتارگاه دام سبزوار نیز به عنوان تنها مرکز کشتار فعال این شهرستان با مساحت 15 هزار متر مربع در فاصله یک کیلومتری شرق فرودگاه سبزوار قرار داردو بیش از چهار دهه از فعالیت این مجموعه می گذرد و روزانه 150 راس دام سبک و 35 راس دام سنگین در سالن 400 متر مربعی آن کشتار می شود.
رئیس فرودگاه سبزوار در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قرار گرفتن کشتارگاه دام در فاصله یک کیلومتری با این فرودگاه و وزش باد باعث می شود بوی نامطبوعی از سمت کشتارگاه در فضای فرودگاه پراکنده شود که این امر موجب گلایه مسافران شده است.
علی اصغر روشن بین افزود: فرودگاه یکی از مهمترین عناصر توسعه هر شهر است و به لحاظ مسافری که توسط شبکه هوایی کشور جابه جا می شوند از حساسیت ویژه ای برخوردار است.
وی با یادآوری وجود دانشگاه های متعدد در سبزواراظهار کرد: این شهرستان یکی از مهمترین مراکز علمی استان خراسان رضوی است و در همین راستا فرودگاه سبزوار با پنج پرواز در هفته ظرفیت مناسبی را برای پوشش رفت و آمد استادان ایجاد کرده است.
رئیس فرودگاه سبزوار گفت: به لحاظ آلودگی ها و مزاحمت های زیست محیطی که کشتارگاه ایجاد می کند، مکاتباتی با فرمانداری و اداره محیط زیست این شهر انجام شد اما اقدام خاصی صورت نگرفته است.
رئیس شورای اسلامی شهرستان سبزوار نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: فرودگاه سبزوار در فاصله 10 کیلومتری از شهر قرار گرفته است و همین جانمایی سبب شده تا مشکلات آن مغفول بماند و رسیدگی نشود.
جلال تعصبی همجواری با کشتارگاه را از جمله مشکلات فرودگاه سبزوار بیان و تصریح کرد: کشتارگاه موجود تنها محل کشتار دام در شهرستان است و اگرچه اقدامات مناسبی توسط بخش خصوصی برای بهسازی، افزایش ظرفیت سردخانه و تغییر نحوه کشتار از سنتی به صنعتی انجام شد اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله دارد.
وی ادامه داد: پیش از این چون کشتارگاه به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز نبود خونآبه های ناشی از کشتار در محوطه بیرون کشتارگاه سرازیر می شد که این امر مشکلات زیست محیطی مختلفی را به همراه داشت.
تعصبی گفت:برای رفع این مشکل با همکاری شهرداری، 2 استخر در محوطه مجموعه کشتارگاه تعبیه شد که با جمع آوری خونابه ها در این محل تبدیل به کود می شود و در فضای سبز سطح شهر مورد استفاده قرار می گیرد.
او افزود: همچنین آلایش های دامی ناشی از کشتار سبب تجمع حیوانات وحشی به ویژه سگ های ولگرد شده بود که این مسئله باعث گلایه و اعتراض مسافرین فرودگاه شده بود.
رئیس شورای شهرستان سبزوار ادامه داد: ترتیبی اتخاذ شد تا این آلایش ها توسط یک پیمانکار خریداری و برای تبدیل به کود از محدوده کشتارگاه خارج شود تا میزان آلودگی ها در این قسمت کاهش پیدا کند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان سبزوار گفت: با این حال؛ حل کامل مشکل تجمع حیوانات و انتشار بوی نامطبوع در فرودگاه منوط به ایجاد کشتارگاه جدید است که مجوز این کشتارگاه اخذ و زمین آن نیز توسط مسکن و شهرسازی تعیین شده است
وی افزود: زمین مشخص شده در نزدیکی کال شور قرار دارد و شهرداری این مکان را مناسب ندانست و لذا با معرفی زمین در مکانی دیگر اقدامات ساخت کشتارگاه توسط شهرداری انجام و جابه جایی کشتارگاه فعلی نیز نهایی می شود.
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تا سه سال قبل دام با شرایط غیر بهداشتی و به صورت سنتی بر روی زمین ذبح و مراحل پوست کنی آن نیز توسط انسان انجام می شد .
دکتر ولی اله جغتایی افزود: به لحاظ خطر بروز بیماری‌‎های مشترک بین انسان و حیوان و نامناسب بودن وضعیت کشتارگاه، جلسات فراوانی با فرمانداری انجام شد که با ورود سرمایه گذار بخش خصوصی و شهرداری تنها کشتارگاه دام سبزوار به صورت نیمه صنعتی تجهیز شد.
وی گفت: با افزایش گنجایش سالن پیش سرد میزان کشتار روزانه دام از 70 راس به 180 راس دام سبک و سنگین رسید.
جغتایی ادامه داد: مهمترین مشکل کشتارگاه فعلی سبزوار بحث فاضلاب های ناشی از کشتار است زیرا نبود سیستم فاضلاب سبب شده تا ضایعات حاصل از کشتار به همراه بافت‌ها و سایر عوامل عفونی به حوضچه‌های تعبیه شده، خارج از محوطه کشتارگاه جاری شود.
او تصریح کرد: همچنین دفن غیر بهداشتی لاشه ها سبب شده تا ضایعات ناشی از کشتار،‌موجب تجمع حیوانات شود
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار افزود: این چاله ها فاقد پوشش مناسب است و برخی سوء استفاده کنندگان با بیرون کشیدن ضایعات از حوضچه ها خوراک حیوانات خانگی خود را از این محل تامین می کنند و موجب انتشار عوامل عفونی می شوند.
وی ادامه داد: جاری شدن فاضلاب حاصل از کشتار و دفن غیر اصولی لاشه‌های دام عفونی و غیر قابل مصرف در چاله‌های اطراف کشتارگاه سبب ایجاد بوی نامطبوع می شود.
جغتایی گفت: از آنجایی که فرودگاه در مجاورت کشتارگاه قرار دارد، این مشکلات زیست محیطی مورد اعتراض مسئولان فرودگاه قرار گرفته است.
حسین شاد، معاون عمرانی فرمانداری سبزوار نیز در این باره گفت: برای بحث مشکلات زیست محیطی کشتارگاه تاکنون نامه ای به صورت رسمی به فرمانداری اعلام نرسیده است تا راهکار نهایی برای حل این مشکل ارائه گردد.ایرنا
102/




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.