اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 8 اسفند 1395 / کد مطلب: 12199 / نظرات: 0

رئیس دانشگاه حکیم‌سبزواری:


نام حکیم سبزواری در تاریخ فلسفه جهان جاودانه است


نام حکیم سبزواری در تاریخ فلسفه جهان جاودانه است ئیس دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه نام حکیم سبزواری در تاریخ  فلسفه جهان جاودانه است، گفت: یکی از اهداف برگزاری چنین همایش‌هایی احیای میراث شخصیت‌های بزرگ شهرستان و کشور است‌.
جواد حدادنیا در همایش نکوداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری، فیلسوف شرق که امروز هشتم اسفندماه در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: در دوران معاصر همگان  دیار سبزوار را به نام نادره  شرق شیخ سبزوار می‌شناسند و آثار این حکیم فرزانه بر تارک مراکز علمی و فلسفی بزرگ شرق و غرب می‌درخشد.


وی ادامه داد: حاج ملاهادی سبزواری در کتب و نوشتار خود حکمت و فلسفه ناب و متعالی اسلامی را به بشریت هدیه داد، مجموعه مباحث منطق و فلسفه که امروزه به نام شرح منظومه سبزواری در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود یکی از بهترین متون درسی در حکمت متعالیه به شمار می‌آید.


حدادنیا خاطرنشان کرد: ما در دانشگاهی که به اسم این حکیم فرزانه مزین شده است، میراث‌دار اندیشه و علوم انسان والایی هستیم که روزگاری در این شهر می زیسته است.

رئیس دانشگاه حکیم‌سبزواری تصریح کرد: امسال برای نخستین بار  همایش حکیم سبزواری در این دانشگاه برگزار شد و تصمیم داریم سال‌های آتی نیز همایش حکیم را در سطح ملی و بین المللی و در خور شان فیلسوف بزرگ برگزار کنیم.

حدادنیا گفت: در تعامل با اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگر تلاش می‌کنیم آرامگاه حکیم سبزواری جهت ایجاد موزه فلسفه و تاریخ علم مسلمانان در اختیار دانشگاه حکیم قرار بگیرد.

در ادامه، دبیر بخش نشست‌های تخصصی همایش حکیم سبزواری در این همایش طی سخنانی عنوان کرد: حاج ملاهادی سبزواری به عنوان یکی از شاخص‌ترین حکمای پس از ملاصدرا است که از وی به خاتم الفلاسفه نام می‌برند.

سیدمحمد کاظم علوی افزود: مکتب فلسفی سبزوار بعد از مکتب اصفهان و در کنار مکتب تهران از مهمترین مکاتب فلسفی ایران است.

وی درباره رونمایی از طرح و کتاب «مکتب فلسفی سبزوار» در افتتاحیه همایش نکوداشت حکیم سبزواری عنوان کرد: غلامحسین خدری در کتاب «طرح مکتب فلسفی سبزوار» به بررسی مشخصات و آثار حاجی و  بیش از 100 نفر از شاگردان وی پرداخته است.

علوی افزود: طرح و کتاب «مکتب فلسفی سبزوار» در قالب پروژه بزرگتری با نام «تأملی بر سیر تطوری حکما و حکمت متعالیه» توسط  پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انجام شده است.

دبیر بخش نشست‌های تخصصی همایش حکیم سبزواری همچنین در رونمایی از تمبر یادبود حکیم سبزواری در مراسم افتتاحیه  همایش نکوداشت گفت: مراحل آماده‌سازی این تمبر در مکاتبه با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران از ماه‌ها پیش، با رایزنی‌های بسیاری که از سوی مسئولین دانشگاه صورت گرفت، دنبال شده است.

علوی اظهار کرد: این تمبر توسط هنرمند برجسته شهرستان، استاد حسین ماستیانی طراحی شده و قرار است این تمبر در موزه تمبر کشور به نمایش درآید و در تیراژ کشوری نیز منتشر گردد.

دبیر بخش نشست‌های تخصصی همایش نکوداشت حکیم  سبزواری همچنین در آیین رونمایی از «نخستین نرم افزار حکیم سبزواری» به نام «اسرار» افزود: این نرم‌افزار شامل  سه بخش است، بخش اول به زندگی نامه ، آثار و شاگردان حکیم پرداخته است، بخش دوم دیوان اشعار حکیم را شامل می‌شود و سومین بخش که «سرّ اسرار» نام دارد، تفأل به دیوان اشعار حکیم است.

وی گفت: این اپلیکیشن که توسط گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه حکیم سبزواری طراحی شده است پس از رونمایی بر روی سایت دانشگاه حکیم سبزواری و کافه بازار قابل دسترسی خواهد بود.

حاج ملاهادی سبزواری اندیشمند علوم اسلامی و فیلسوف معروف و شاعر و فقیه ایرانی است که اشعار حکمی و عرفانی نیز سروده و در شعر «اسرار» تخلص می‌کرد.

او که در سال 1212 هجری برابر 1797 میلادی در شهر سبزوار به دنیا آمد، پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تکمیل درس به مشهد و برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی از جمله ملاحسین سبزواری، علامه محمدابراهیم کلباسی، آقا شیخ محمدتقی رازی، ملاعلی مازندرانی، نوری اصفهانی و ملااسماعیل کوشکی حاضر شد.

حکیم سبزواری پس از مدتی اقامت و ازدواج در کرمان به مشهد و سپس سبزوار بازگشت. شهرت او به قدری عالم گیر شد که طلاب زیادی از ممالک هندوستان، ترکیه و عربستان برای استفاده از محضر او به سبزوار می آمدند.

میرزاحسین علوی آزادمنجیری، ملاسلطان محمد گنابادی (سلطان علیشاه) و عبدالکریم قوچانی از شاگردان بنام وی بودند. حاج ملاهادی سبزواری در سال 1289 هجری قمری در 77 سالگی در سبزوار درگذشت.

از آثار او می توان به کتب «منظومه و شرح منظومه سبزواری»، «اسرار الحکمه فی المفتتح المغتتم»، «النبراس فی اسرار الاساس» و «دیوان اشعار» اشاره کرد. همچنین وی بر کتاب‌های ملاصدرا از جمله «اسفار اربعه»، «الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه» و «مفاتیح الغیب» و برخی دیگر حاشیه نوشت.ایسنا
102/





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.