اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 15 اسفند 1395 / کد مطلب: 12219 / نظرات: 0

سبحاني فر:


در گذشته به قوانین حفاظت از محیط زیست بی توجهی شده است


در گذشته به قوانین حفاظت از محیط زیست بی توجهی شده است  
 عضو فراکسیون حفاظت از محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: در سال های گذشته به قوانین حفاظت از محیط زیست بی توجهی شده و همین موضوع سبب شده تا امروز کشور با مشکلات و بحران های زیستی زیادی مواجه شود.

رمضانعلی سبحانی فر روز جمعه در جریان بازدید از منطقه حفاظت شده شیر احمد سبزوار افزود:
پدیده ریزگرد ها در استان خوزستان، خشک شدن دریاچه ارومیه، گردو غبار در سیستان و بلوچستان و نظیر آن از جمله پدیده های زیستی است که به دلیل بی توجهی به قوانین محیط زیست و آشنا نبودن مردم به خطرات زیستی، به وقوع پیوسته است.
وی اضافه اظهار کرد: پدیده ریزگردها در خوزستان دارای ریشه های مختلفی از جمله جنگ تحمیلی، بی توجهی به کاشت درخت های تاغ در گذشته و وقوع جنگ در کشورهای منطقه است.
سبحانی فر عنوان کرد: اتفاقی که در خوزستان رخ داده یک زنگ خطر جدی برای سایر استان های کشور به خصوص خراسان رضوی است و مسئولان باید براساس قانون، طرح هایی مانند کاشت تاغ برای پیشگیری از مشکلات را در دستور کار قرار دهند.
وی اضافه کرد: قوانین و آیین های نامه های زیادی در زمینه حفاظت از محیط در مجلس شورای اسلامی و دولت به تصویب رسیده، که اجرای آن نیازمند توجه همه دستگاه های اجرایی و انجمن های مردمی است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مهمترین معضلات موجود در زمینه حفاظت از محیط زیست، آشنا نبودن مردم با پدیده های زیست محیطی و خطرات آسیب دیدن محیط زیست است.
وی عنوان کرد: افزایش انجمن ها و پویش های مردمی در عرصه محیط زیست تاثیر به سزایی در افزایش آگاهی مردم و کاهش آسیب های زیست محیطی در کشور دارد.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با یادآوری تصویب لایحه حمایت از محیط بانان در هیات دولت گفت: این لایحه در مراحل ارسال توسط دولت به مجلس شورای اسلامی است و پس از ارسال مجلس، مورد حمایت نمایندگان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: قوانین زیادی در حمایت از محیط بانان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است که اجرای آن نیازمند همکاری و همراهی دستگاه های اجرایی است.
سبحانی فر قانون به کارگیری سلاح را یادآور شد و افزود: این قانون شامل محیط بانان به عنوان ضابطان دادگستری نیز می شود که در این زمینه دستگاه قضایی باید حمایت بیشتری از ماموران سازمان محیط زیست داشته باشد.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه حفاظت شده شیراحمد سبزوار از ظرفیت های مناسب در زمینه گردشگری برخوردار است و می توان با اختصاص اعتبارات، مرمت بناهای تاریخی منطقه، ایجاد فضای لازم برای حضور بازدید کنندگان زمینه این مهم را فراهم کرد.

**وجود 860 راس آهو در منطقه حفاظت شده شیر احمد سبزوار
رئیس اداره حفظت محیط زیست سبزوار نیز گفت: بر اساس سرشماری سال 1395 حدود 860 راس آهو در منطقه حفاظت شده شیراحمد شناسایی شده اند .
حمید صادقی با بیان اینکه وسعت منطقه حفاطت شده شیر احمد حدود 23 هزار هکتار است، افزود: به دلیل اجرای طرح های حفاظت از محیط زیست در این منطقه تعداد آهوان منطقه نسبت به سال گذشته به 2 برابر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: خشکسالی، کاهش آب قنات موجود در منطقه، نبود پوشش گیاهی، هجوم آهوان به سمت مزارع کشاورزان، تردد دام ها در اراضی حفاظت شده و کمبود نیرو از جمله مهم ترین مشکلات درحوزه حفاظت از حیوانات در این منطقه است.
صادقی اظهار کرد: در صورت حفر یک حلقه چاه آب در سطح منطقه زمینه برای کشت علوفه مورد نیاز آهوان در سطح منطقه فراهم می شود که این موضوع در کاهش تردد این حیوانات در مزارع کشاورزی نیز موثر است.
شهرستان سبزوار دارای 2 منطقه حفاظت شده شیراحمد و پروند با مساحت 39 هزار هکتار و 2 منطقه شکار ممنوع ریوند و کمرقلعه با مساحت 108 هزار هکتار است که از طریق چهار پاسگاه و 14 محیط بان حراست و پایش می شوند.
قوچ و میش، کل و بز، آهو و روباه، کاراکال و گربه وحشی، شغال، مار شاخدار، مار جعفری، بزمجه و پرندگانی چون بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه های شاخص جانوری منطقه پروند و شیراحمد سبزوار محسوب می شوند.ايرنا/106



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.