اخبار سبزوار پيام : فرهنگی و هنری


اخبار » فرهنگی و هنری / تاریخ خبر: 23 خرداد 1396 / کد مطلب: 12404 / نظرات: 0


کنگره بزرگداشت حمید سبزواری برگزار شد


کنگره بزرگداشت حمید سبزواری برگزار شد  کنگره علمی بزرگداشت مرحوم حمید سبزواری روز دوشنبه با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور خانواده استاد، فرماندار ویژه سبزوار دیگر مسئولان فرهنگی و اقشار مختلف مردم در زادگاهش سبزوار برگزار شد
در پیام سیدرضا صالحی امیری به کنگره آمده است: شعر از هنرهای دیرین و ریشه دار این سرزمین است و زمانی که این هنر در مسیر دفاع از ارزشها و باورهای دینی و ملی قرار می گیرد آثار ماندگار و تاثیراتی شگرف می آفریند. شعر فارسی علاوه بر بیان احساس و زیبایی اندیشه و فرهنگ ایرانی اسلامی در طول یکصد سال گذشته در روشنگری مردم ایران نقش بی بدلیلی داشته و با آغاز نهضت معمار کبیر انقلاب امام خمینی(ره) در 14خرداد 1342 این بیداری و آگاهی بخشی جلوه و نمود دو چندانی یافت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در خاطرات روزهای پیروزی انقلاب اسلامی نجوای 'خمینی ای امام' همچنان به گوش می رسد و از یادها فراموش نخواهد شد. خالق این اثر مرحوم سبزواری نام و یاد خود را در دفتر شعر انقلاب اسلامی برای همیشه ثبت کرده است. شعر متعهد در سالهای پس از انقلاب اسلامی حرکتی رو به رشد داشته و حمید سبزواری به سرمایه بی بدلیل و موثر در ادبیات تبدیل شده و از این رهگذر آثار ارزشمندی فراهم آمده است. بی تردید نقش مرحوم استاد حمید سبزواری و بزرگان عرصه انقلاب اسلامی در تربیت نسل جدید شاعران خلق مضامین نو و انتقال مفاهیم روز انکارناپذیر است. امروز بیش از هر زمان دیگر به استفاده از زبان هنر به ویژه شعر متعهد برای بیان ارزشها و گزارش رخدادهای کشور و جهان پیرامون نیاز داریم.
فرماندار ویژه سبزوار نیز در این مراسم شعر استاد سبزواری را جلوه گر ادبیات انقلاب اسلامی ذکر و بیان کرد: با مسئولان و مردم باید نسبت به زنده نگه داشتن یاد این استاد فرزانه و پدر شعر انقلاب تلاش کنند.
احمد برادران افزود: رفع دغدغه های خانواده استاد سبزواری در زمینه ایجاد خانه موزه، موزه آثار و خانه فرهنگ و هنر یک وظیفه مهم است و مسئولان باید پیگیری کنند تا از محل اعتبارات استانی و ملی زمینه برای ایجاد این مکانها فراهم شود.
فرزند ارشد مرحوم سبزواری هم در این مراسم گفت: پدرم همواره به عنوان یک سرباز در کنار انقلاب بود. نسبت به حوادث انقلاب اسلامی واکنش نشان می داد و اشعار خود را براساس نیازهای روز انقلاب می سرود.
محسن ممتحنی به سرایش 800 قطعه شعر توسط استاد سبزواری اشاره و بیان کرد: بخشی از این سروده ها همچنان در جشنهای همزمان با پیروزی انقلاب شنیده می شود و بر زبان مردم جاری است.
وی همچنین تنها انتظار خانواده مرحوم سبزواری را 'ایجاد محیطی در خور استاد سبزواری به عنوان پدر شعر انقلاب' اعلام و بیان کرد: 150 اثر شامل سروده ها و اشعار استاد سبزواری آماده چاپ شده که با همکاری برخی از استادان برجسته شعر کشور در یک مجموعه شعری منتشر می شود.
همسر مرحوم استاد سبزواری نیز در این مراسم گفت: از جوانان انتظار می رود تا یاد استاد سبزواری را با حفظ اشعار و سروده های ایشان زنده نگه دارند.
شکوه اقدس شفقی مرحوم سبزواری را پیوند خورده با آرمانهای انقلاب توصف و بیان کرد: استاد سبزواری از همان روزهای آغاز مبارزه و حرکت امام خمینی(ره) در خدمت انقلاب اسلامی و آرمانگرایی، ثابت قدمی در راه انقلاب و اعتقاد قلبی به اندیشه امام راحل از ویژگیهای بارز وی بود.
همچنین امروز با حضور خانواده استاد سبزواری و جمعی از مسئولان مراسم نمادین نواختن زنگ شعر انقلاب اسلامی در مدرسه دخترانه شاهد فاضله این شهر اجراشد. هچنین در کنگره علمی استاد سبزواری شماری از شاعران شهر سبزوار به ارائه مقالات در مورد شخصیت وی پرداختند.
'حسین آقا ممتحنی' معروف به حمید سبزواری شاعر معاصر که پدر شعر انقلاب لقب گرفته سحرگاه شنبه 22 خرداد 1395 در 91 سالگی در بیمارستانی در تهران چشم از جهان فروبست و در زادگاهش سبزوار به خاک سپرده شد.
از آثار حمید سبزواری می توان به دیوان اشعار، کاروان سپیده، یاد یاران، سرود درد، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد.



منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.