اخبار سبزوار پيام : اجتماعی


اخبار » اجتماعی / تاریخ خبر: 29 خرداد 1396 / کد مطلب: 12414 / نظرات: 0


اندیشه دکتر شریعتی مردمی و به جریان‌های سیاسی وابسته نبود


اندیشه دکتر شریعتی مردمی و به جریان‌های سیاسی وابسته نبود مشاور فرهنگی و رسانه ای رئیس دولت اصلاحات گفت: مردمی بودن و وابسته نبودن اندیشه دکتر شریعتی نسبت به جریان‌های سیاسی اجتماعی عصرش سبب حفظ محبوبیت این اندیشمند بزرگ در دل مردمان روزگار پس از اوست.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، هادی خانیکی شامگاه گذشته در مراسم چهلمین سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی که در تالار کاشفی سبزوار اظهار کرد: دکتر علی شریعتی با علاقه با افراد جوانان و روشنفکر برخورد می کرد از این‌رو امروز نیز جوانان  تفکرات و اندیشه‌های وی را با علاقمندی دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز جامعه ایران نیاز بیشتری به تفکرات و اندیشه‌های شریعتی دارد، عنوان کرد: دکتر شریعتی با مردم، کنار مردم، برای مردم زندگی می‌کرد و  به شکاف طبقاتی و تبعیض اعتقادی نداشت.

وی گفت:  امیدواری، روشنفکری و صبوری روحیه انتقادپذیری برخی ویژگی‌های دکتر شریعتی است از این‌رو دغدغه‌هایی همانند فقر، تبعیض و نا آزادی را بدون ترس بیان می‌کرد.

 خانیکی ادامه داد: دکتر شریعتی با سفر به کشور‌های مختلف با شناخت فرهنگ دیگر جوامع با محور قرار دادن  موضع فرهنگ نحوه برخورد با فرهنگ و پالایش منابع فرهنگی را به مردم آموخت.

مشاور فرهنگی و رسانه ای رئیس دولت اصلاحات گفت: عمق ارتباط مخاطبین کتاب‌های شریعتی نشان از  تأثیرگذاری در جامعه است و امروز در کشورهای اسلامی  گسترش مطالب و خواسته‌های شریعتی بیشتر از گذشته شده است.

خانیکی اظهار کرد: یکی از ویژگی های دکتر شریعتی طی فعالیت های سیاسی و اجتماعی برقراری پیوند عمیق بین روشنفکران و دین گرایان بود.

وی افزود: در زمان مبارزه دکتر شریعتی با رژیم پهلوی بخشی از جامعه گرفتار تهجر در دین و گروهی نیز روشنفکری افراطی داشتند و شریعتی روشنفکر توانست میان 2 گروه پیوند برقرار نماید.

مشاور فرهنگی و رسانه ای رئیس دولت اصلاحات با اشاره به برخی ویژگی های دکتر شریعتی افزود: شریعتی به حفظ زبان فارسی به عنوان زبان دین، ملیت، قومیت و اندیشه ایرانی تاکید داشت و از سویی با دو مفهوم غرب گرایی و غرب گریزی مخالف بود و معتقد بود باید تمرکز روی شناخت فرهنگ غرب و فرهنگ خود داشت.

خانیکی گفت: عدالت بدون عشق و ایمان و با شعار دادن برای رسیدن به آزادی و عدالت مخالف بود و آن را مانعی در رسیدن به جامعه مدنی می دانست .

وی گفت:  دکتر شریعتی به 6 عنصر نان، آزادی، فرهنگ، ایمان، عدالت و دوست داشتن در عرصه های اجتماعی و سیاسی توجه داشت.

دکتر علی شریعتی مزینانی دوم آذر ماه 1312 در روستای مزینان شهرستان داورزن چشم به جهان گشود.

وی پژوهشگر دینی، مبارزان فعال مذهبی سیاسی و از نظریه پردازان انقلاب اسلامی بود که در سن چهل و چهارسالگی 29 خرداد 1356 در انگلستان درگذشت و در دمشق سوریه به خاک سپرده شد.

خودسازی انقلابی، ابوذر، بازگشت، ما و اقبال، تحلیلی از مناسک حج، شیعه، نیایش، تشیع علوی و تشیع صفوی، هبوط در کویر، زن، تاریخ و شناخت ادیان، حسین وارث آدم، علی حقیقتی بر گونه اساطیر و جهان بینی و ایدئولوژی عناوین برخی از آثار پرشمار دکتر علی شریعتی هستند.ایسنا 102/




منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.