اخبار سبزوار پيام : سایر


اخبار » سایر / تاریخ خبر: 18 تير 1396 / کد مطلب: 12470 / نظرات: 0

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار:


سبزواری‌ها روزانه 80 هزار مترمکعب آب مصرف می‌کنند


سبزواری‌ها روزانه 80 هزار مترمکعب آب مصرف می‌کنند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار از کاهش حدود 30 سانتی‌متری آب‌های زیرزمینی در این شهرستان خبر داد و گفت: روزانه 80 هزار مترمکعب آب در بین 240 هزار نفر جمعیت سبزوار مصرف می‌شود.
حسین ریاضی  در نشست خبری با اصحاب رسانه سبزوار بابیان اینکه در حال حاضر ایران در مرحله تنش آبی قرار دارد، اظهار داشت: در سال 2025 پیش‌بینی می‌شود که 48 کشور با جمعیتی بالغ‌بر3 میلیارد نفر دچار تنش آبی می‌شوند و ایران از بین 180 کشور ازلحاظ منابع آبی رتبه پنجم را دارد.

وی مهم‌ترین اهداف شرکت آب و فاضلاب سبزوار را مدیریت کارآمد، جذب حمایت‌های سیاسی برای بهبود خدمات و مقابله با بحران بی‌آبی دانست و افزود: 6 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از دشت‌ها کشور را در مرز تنش آبی قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار ادامه داد: چالش اصلی آب در کاهش سرانه با افزایش میزان جمعیت است که بحران با رعایت میزان مصرف آب در فصل تابستان از وقوع خشک‌سالی در کشور جلوگیری می‌کند.

ریاضی میزان برداشت آب در سبزوار را سالانه 211 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: 164 میلیون مترمکعب آب سبزوار از سفره‌های زیرزمینی انجام می‌شود، این شهرستان کسری 48 میلیون مترمکعبی آب مواجه است.

وی بابیان اینکه سالانه 30 میلیون مترمکعب آب سبزوار درزمینه صنعت، شرب و فضای سبز مصرف می‌شود، بیان کرد: از میزان آب مصرفی سبزوار 182 میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی مورداستفاده شهروندان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار افزود: حدود 30 سانتی‌متر افت آب‌های زیرزمینی در دشت‌های این شهرستان وجود دارد.

ریاضی با اشاره به تأسیس شرکت آب و فاضلاب سبزوار در سال 1387، اضافه کرد: این شرکت علاوه بر سبزوار 3 هزار مشترک در شهرستان‌های ششتمد و روداب را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 وی ادامه داد: قدمت لوله‌گذاری آب و فاضلاب در سبزوار از سال 1320 است که به دلیل فرسودگی لوله‌های انتقال سبب هدر رفت آب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار تعداد مشترکین آب را حدود 92 هزار مشترک در این شهرستان دانست و گفت: شرکت و آب و فاضلاب تمامی انشعابات آبی را با شبکه‌ای به طول 540 کیلومتر تحت پوشش قرار داده است.

ریاضی بابیان اینکه روزانه 80 هزار مترمکعب آب در بین 240 هزار نفر جمعیت سبزوار مصرف می‌شود، افزود: اگر شهروندان روزانه 10 درصد در میزان مصرف آب صرفه کنند در ایام تابستان با کاهش میزان آب در این شهرستان مواجه نمی‌شویم.

وی با اشاره به پوشش 81 درصدی در شبکه فاضلاب سبزوار، یادآور شد: هم‌اکنون 7 هزار امتیاز معوقه آب و فاضلاب در این شهرستان وجود دارد که باید تا پایان سال جاری تعیین تکلیف شود.فارس
همچنین به گزارش ایسنا ،مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار گفت: برداشت آب از سفره سبزوار در سال، 212 میلیون متر مکعب است  که  164 متر مکعب تغذیه سفرها است  که با  کسری مخزن 48 میلیون متر مکعبی در سال مواجه است.
 حسین ریاضی با بیان این مطلب اظهار کرد: 30 میلیون متر مکعب آب شهر سبزوار جهت شرب، صنعت و فضای سبز مصرف  و 180 متر مکعب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.
وی با اشاره به نصب و ساماندهی انشعابات معوقه گفت: کار نصب حدود 9000 انشعاب آب در این شهر که هزینه آن‌را پرداخت کردند آغاز شده است.
ریاضی افزود: آب و فاضلاب در گذشته هزینه نصب این انشعابات را از متقاضیان گرفته بود اما به سبب نبود تجهیزات لازم تاخیر در نصب صورت گرفته بود که تاکنون 6000 انشعاب معوقه  در این شهر نصب شده و مابقی انشعابات سال 96 نصب می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار ادامه داد: از ابتدای امسال 3000 انشعاب بلاتکلیف آب و فاضلاب در سطح شهر نصب و ساماندهی شده است که تا پایان امسال نصب 6000 انشعاب دیگر نیز با اعتبار 31 میلیارد ریالی، با همکاری بخش خصوصی اجرا می‌شود.
ریاضی اظهار کرد: همچنین با همکاری بخش خصوصی 3000 انشعاب جدید آب و فاضلاب در شهر سبزوار نصب شود.
وی ادامه داد: جهت رفع کسری آب سبزوار ایجاد مخزن 10 هزار متر مکعبی ضروری است که نیاز به اعتباری بالغ بر 60 میلیارد ریال دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار به  اشاره طرح ساخت تصفیه خانه آب شهر سبزوار گفت: برای اجرای این طرح بیش از 630 میلیارد ریال اعتبار برآورد شده که تاکنون مطالعات آن به انجام رسیده است.
وی اظهار کرد: همچنین طرح جداسازی آب آشامیدنی و فضای سبز شهر سبزوار در دستور کار است که در مرحله نخست به صورت آزمایشی با اعتبار سه میلیارد ریال اجرا شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار افزود: برای اجرای کامل این طرح به اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال نیاز است که پس از بررسی نتایج طرح آزمایشی، اجرای طرح اصلی در دستور کار قرار می‌گیرد.
ریاضی با اشاره به احداث  تصفیه خانه توحید شهر  گفت: 450 میلیارد ریال از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی به صورت بی.او.تی برای اجرای طرح تصفیه خانه توحیدشهر سبزوار اختصاص یافت که با با بهره‌برداری آن مشکلات آب و فاضلاب ساکنان توحیدشهر و سایت مسکن مهر حل می‌شود.
وی اظهار کرد: تکمیل این تصفیه خانه با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود و بهره‌برداری و نگهداری آن نیز به مدت 20 سال در اختیار این بخش قرار می‌گیرد.
ریاضی با اشاره  به فرسودگی شبکه آب سبزوار گفت: رفع  شبکه فرسوده آب سبزوار نیازمند  400 میلیارد ریال سرمایه گذاری است که با هماهنگی استان مجوزهای اجرای آن دریافت و به زودی وارد مرحله اجرایی می‌شود.
وی افزود: میزان مصرف آب در سبزوار در مدت زمان اوج مصرف در روزهای تابستان به بیش از 360 لیتر در 24 ساعت می‌رسد که این رقم بیش از شاخص استاندارد است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار گفت: تکمیل طرح تصفیه خانه توحیدشهر، اجرای طرح آبرسانی به شهر ششتمد سبزوار و تکمیل شبکه فاضلاب سبزوار از مهمترین نیازهای منطقه است که انتظار می رود با تخصیص اعتبارات استانی و ملی عملی شود.
وی گفت: ساختمان مشترکان شرکت آب و فاضلاب سبزوار ساختمان با 207 متر زیربنا و اعتبار 880 میلیون ریال با هدف رضایت‌مندی مشرکان و ارائه کیفیت بهتر خدمات راه‌اندازی شده است.
ریاضی افزود: در امور مشترکین روزانه به 150 نفر ارباب رجوع ارائه خدمت می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار با اشاره به مشکل آب شرب و پایین بودن سطح کیفیت منابع آب شرب ششتمد شهر سبزوار اظهار کرد: چاهی در روستای دارین بخش روداب به عمق حدود 180 متر حفر شد که این چاه توان تولید 15تا 20 لیتر آب شرب را دارد.
ریاضی افزود: در حال حاضر 30 میلیارد ریال برای تکمیل آن اختصاص یافته و برای تکمیل این طرح به اعتباری بالغ بر 80 میلیارد ریال نیاز است که تامین ان نیازمند اعتبار منابع ملی است.
وی ادامه داد: هم اکنون عملیات احداث 2 مخزن 300 متر مکعبی، اتاقک چاه و حصارکشی و 12 کیلومتر خط انتقال این طرح انجام شده است که  با اتمام  30 کیلومتر خط انتقال باقی مانده و  احداث دو ایستگاه پمپاژ و یک مخزن 300 مترمکعبی این طرح به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت: جهت رفع مشکل کمی آب ششتمد  چاه شماره چهار با اختصاص یک میلیارد و 200 میلیون ریال به صورت موقت حفر و وارد مدار شد که سبب افزایش پنج لیتری به میزان دبی آب این شهر افزود.
شهر سبزوار دارای 67 هزار مشترک آب است. آب شرب این شهر از طریق 37 حلقه چاه آب تامین و با ایجاد 150 کیلومتر خط انتقال و 15 ایستگاه پمپاژ، در اختیار شهروندان قرار گرفته است.





منبع: سايت خبري تحليلي سبزوار پيام
www.SabzevarPayam.com
نظرات شما

نام:

ايميل:
وب:
شماره امنيتي:
نظر شما:


0 نظر در صف تاييد است.